یکی از این افتخارات تولید داروهای ضد ویروسی است که برای درمان کرونا هم به کار می رود که در شرکت دارو باختر کرمانشاه به دست توانمند نیروهای داخلی با یک دهم قیمت محصولات مشابه خارجی انجام می پذیرد.

 پایگاه خبری جماران: تولید دارو آن هم داروهای تخصصی در شرایطی که ایران با تحریم های ظالمانه آمریکا دست و پنچه نرم می کند و در جنگ تحمیلی اقتصادی به سر می برد، یکی از افتخارات دانشمندان کشورمان به حساب می آید.

یکی از این افتخارات تولید داروهای ضد ویروسی است که برای درمان کرونا هم به کار می رود که در شرکت دارو باختر کرمانشاه به دست توانمند نیروهای داخلی با یک دهم قیمت محصولات مشابه خارجی انجام می پذیرد. اما متاسفانه و با توجه به واردات بی رویه و فروش این محصول در بازار آزاد که قیمت آن حتی به  4 یا 5 میلیون تومان می رسد، از توزیع همان داروها که ساخته ایران و به مراتب ارزانتر است، کمتر خبری شنیده می شود. مسئولان امر در این شرایط باید به این سئوالات پاسخ بدهند که آیا در صدور مجوز تولید یا توزیع این داروها کارشکنی و یا کاهلی صورت می گیرد و چرا؟ چرا مجوز واردات و ارز برای واردات نوع خارجی دارو هست اما برای واردات مواد اولیه دارویی که با همان کیفیت اما قیمت به مراتب ارزانتر در داخل امکان ساخت آن هست، مجوز واردات یا ارز نیست؟...

داروی«فاویپیراویر» که از چهارسال پیش جهت درمان آنفولانزا H1N1 در برنامه تحقیقاتی قرار گرفته بود و تمامی مراحل تحقیقاتی آن با موفقیت به پایان رسیده بود به دلیل تعطیلی 26 ماهه شرکت به مرحله تولید نرسید.

اما همزمان با شیوع ویروس کرونا، علی رغم تعطیلی، واحد تولید دارو باختربیوشیمی طی نامه ای رسمی به سازمان غذا و دارو با توجه به پتانسیل موجود و به جهت ایفای مسئولیت ملی، اعلام آمادگی جهت تولید داروهای مورد نیاز در پروتکل درمانی بیماران کوید – 19 کرد و نسبت به بازگشت به کار بخشی از نیروهای این شرکت اقدام شد.

این شرکت پس از آن بلافاصله اقدام به تولید بخشی از محصولاتی که مواد اولیه آن در شرکت موجود بود کرد که این محصولات به چرخه توزیع جهت تامین نیاز مراکز درمانی تحویل شد.

طی این مدت علاوه بر تولید داروهای مورد نیاز که در پروتکل درمانی کوید -19 قرار داشت(اسلتامیوویر / ریباویرین) اقدام به فرموله و اخذ پروانه محصول(لوپیناویر / ریتوناویر)( کلترا ) و همچنین داروی«فاویپیراویر» شد و محصول فاویپیراویر در تاریخ 24/02/99  با یک دهم  قیمت محصول مشابه خارجی تولید شد که توزیع آن محصول علی رغم پیگیری های فراوان، بنابر اظهار مقامات سازمان غذا و دارو ناشی از عدم تائید دارو در پروتکل درمانی و نداشتن مجوز توزیع، با تاخیر دو ماهه و در هفته قبل انجام پذیرفت.

در حال حاضر با احتساب مقادیر تولیدی و توزیع شده نیاز فوری و مقطعی به این دارو مرتفع خواهد شد و با عنایت به ظرفیت خط تولید اختصاصی مربوطه در این شرکت، که بالغ بر دو میلیون عدد دارو در هر شیفت کاری است و در صورت تخصیص سریع ارز، امکان تولید ده‌ها  برابر نیاز داخلی کشور صرفا طی یک هفته کاری مهیاء می باشد. همچنین با توجه به  نیازهای واصله از کشور های همسایه مانند عراق امکان صادرات این  محصولات و حصول منابع ارزی نیز دور از انتظار نیست.

همچنین مراحل تحقیقاتی داروی رمدیسیویر  با موفقیت به اتمام رسیده است و نتایج بررسی های کیفی برون تنی، هم ارزی با محصول مشابه خارجی را تائید می کند. این در حالی است که تولید بچ نیمه صنعتی این محصول در هفته آتی در برنامه شرکت قرار دارد که در صورت مساعدت و حمایت سازمان های مسئول در جهت تسریع در ورود به فهرست داروی یاد شده  و صدور پروانه مرتبط در کمتر از یک ماه آینده امکان تولید آن محصول به صورت انبوه در شرکت مهیاء خواهد بود.

 

استاندار کرمانشاه: وزارت بهداشت زمینه بازگشایی «باختر بیوشیمی» را فراهم کند

استاندار کرمانشاه خواستار حمایت مجموعه وزارت بهداشت جهت بازگشایی واحد تولید دارو باختربیوشیمی شد.

هوشنگ بازوند در نشست بررسی نیازهای دانشگاه علوم پزشکی استان در حوزه مقابله با کرونا که با حضور دکتر شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو برگزار شد، اظهار داشت: در طول این بحران چهارماهه شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان زحمات شبانه روزی بسیار زیادی را برای حفظ سلامت مردم متحمل شدند و حمایت ها و کمک های بسیاری برای کنترل این بیماری در استان کرمانشاه انجام دادند که جای تقدیر بسیار دارد.

وی افزود: استان کرمانشاه در پیک اول بیماری کرونا با مشکل چندانی روبرو نبود، ولی در پیک دوم شیوع این ویروس در وضعیت نامناسب و هشداردهنده ای قرار دارد.

وی یادآور شد: البته در صورتی که میزان فوتی ها و بستری ها شکل حادی به خود نگیرد، این افزایش تعداد تست ها و شناسایی هرچه بیشتر مبتلایان پنهان چندان هم نگران کننده نیست و به سلامت جامعه کمک می کند.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: انتظار می رود در این شرایط دشوار وزارت بهداشت در زمینه رفع کمبود ماسک و دیگر تجهیزات مورد نیاز به استان کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ضرورت بازگشایی دوباره مجموعه باختر بیوشیمی اشاره کرد و گفت: کارخانه باختر بیوشیمی یک مجموعه بسیار ارزشمند است که داروهای تولیدی ضدویروس آن در این ایام متقاضیان بسیاری در بیرون از استان داشت.

وی تاکید کرد: انتظار می رود در شرایطی که کشور با بحران کرونا روبروست، وزارتخانه هزینه های تولید دارو در مجموعه های توانمندی مانند باختر بیوشیمی را مدنظر داشته باشد و با یک قمیت گذاری مناسب زمینه آغاز فعالیت دوباره این واحد را فراهم کند تا این محصولات دوباره در خدمت حوزه درمان و سلامت کشور قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت: داروی ضد ویروس در کرمانشاه تولید می‌شود

رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با بازگشایی کارخانه باختر بیوشیمی یخشی از داروهای ضد ویروس موردنیاز کشور در کرمانشاه تولید خواهد شد.

دکتر محمدرضا شانه ساز در دیدار با هوشنگ بازوند استاندار این استان اظهارداشت: خط تولید داروی ضد ویروسی که در کارخانه باختر بیوشیمی وجود دارد می تواند در تامین داروی موردنیاز کشور بسیار موثر باشد.

وی افزود با مساعدت ویژه نهادهای مسوول مشکل کارخانه باختر بیوشیمی به زودی برطرف خواهد شد و این کارخانه روند تولید را آغاز خواهد کرد.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد به دلیل افزایش قیمت ها مدیران کارخانه درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را دارند از این رو در نشستی که هفته آینده برگزار می‌شود مشکل قیمت‌گذاری این واحد را برطرف خواهیم کرد.

شانه ساز توضیح داد قرار بود در هفته ابتدایی اسفند ماه به منظور حل مشکل باختر بیوشیمی به کرمانشاه سفر کنیم که شیوع گسترده بیماری کرونا مانع از این سفر شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با تولید ماسک در کشور گفت: پارچه ماسک های سه لایه را ۲ شرکت در کشور تولید می‌کنند که اختلافات قیمتی با این شرکت ها واحدهای تولیدی در استان ها را با مشکل روبه رو کرده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: براساس مذاکرات انجام شده با این شرکت ها مشکل تولید ماسک کشور در هفته آینده حل می شود.

شانه ساز در رابطه با تولید الکل نیز گفت: اختیار به استان تفویص شده است و هر واحدی که ظرفیت داشته باشد می تواند در این زمینه فعال شود.

 

معاون استاندار کرمانشاه: عزم دولت برای فعال‌سازی مجموعه دارویی باختر بیوشیمی جدی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: مشکلات مجموعه دارویی باختربیوشیمی کرمانشاه را با کمک و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حل خواهیم کرد و آن را به چرخه تولید باز خواهیم گرداند. 

هدایت حاتمی که به همراه دکتر شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت از مجموعه دارویی باختر بیوشیمی بازدید کرد؛ بر عزم جدی دولت برای حل مشکلات باخترشیمی تاکید کرد.

وی اظهارداشت: مجموعه باختر بیوشیمی یکی از مراکز مهم تولید دارو در کشور و غرب کشور است، بنابراین ادامه فعالیت آن بسیار بااهمیت است و از همین رو با پیگیری‌هایی که با محوریت استاندار داشتیم مشکلات را به وزارتخانه و حتی هیات دولت منعکس کردیم و از چند ماه پیش هماهنگ کرده بودیم که اعضای کمیسیون قیمت گذاری به کرمانشاه سفری داشته باشند تا از نزدیک توان و پتانسیل این شرکت و نحوه فعالیتش را بررسی کنند که خوشبختانه انجام شد.

معاون استاندار کرمانشاه افزود: سفر معاون وزیر بهداشت فرصت مناسبی برای بررسی این مشکلات و تصمیم‌گیری در این رابطه بود که خوشبختانه قول‌های مساعدی در خصوص رفع کاستی‌های موجود داده شد

 

شرکت داروسازی باختر بیوشیمی

شرکت داروسازی باختر بیوشیمی که از سال ۱۳۶۸ در زمینه تولید دارو در شهرک صنعتی کرمانشاه فعالیت می‌کند، فعالیت خود را از اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به دلیل آنچه که مسوُولان این شرکت «پایین بودن قیمت دارو و به صرفه نبودن تولید» اعلام کردند، تعطیل شده است.

این شرکت در سال ۱۳۶۸ تحت شماره ۱۷۷۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و در ‌همان سال فعالیت خود را با تولید نوارهای تشخیصی طبی برای اولین بار در ایران، با هدف و چشم انداز در دسترس قرار دادن جدیدترین داروهای روز دنیا با بهترین کیفیت، مناسبترین قیمت و ایجاد خودکفایی در تولید دارو، صرفه جویی در مصرف ارز، اشتغالزایی آغاز کرد.

باختر بیوشیمی در شهر کرمانشاه با مساحتی در حدود پنج هزار مترمربع با زیربنایی در حدود سه هزار مترمربع پا به عرصه خدمت به ارتقا سلامت ایرانیان گذاشت و پس از آن خطوط تولید دارویی را برای فراهم کردن امکان تولید محصولات دارویی جامد (قرص و کپسول) راه اندازی نموده و توسعه بخشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.