مصطفی هاشمی‌طباء، جوسازی‌هایی که درباره سند همکاری ایران و چین مطرح می‌شود را بی‌مورد دانست و تاکید کرد: بالاخره ما باید با کشورهای دنیا رابطه داشته باشیم.

به گزارش جماران، در روزهای اخیر شائبه‌هایی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مطرح شده و برخی در داخل به همراهی با جریان‌های رسانه‌ای غربی به انتشار شایعه‌ها و مطالب کذب درباره مفاد آن پرداخته‌اند، در حالی که دولت اعلام کرده به‌تازگی پیش‌نویس این سند همکاری آماده شده و هنوز به امضای طرفین نرسیده است.

مصطفی هاشمی طبا سیاستمدار و وزیر صنایع در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در این زمینه می‌گوید: مسائلی که درمورد این توافق‌نامه مطرح کرده و و می‌گویند قرار است معاملاتی انجام شود، هنوز در هیچ سندی عنوان نشده و براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، قرار است در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری انجام شود اما صرف نوشتن این توافق‌نامه، هیچ تعهدی برای طرفین نداشته و ضمانت اجرایی نیز ندارد.

این فعال سیاسی در ادامه می‌افزاید: اطلاعات اعلام شده کلی است؛ به طور نمونه اعلام شده در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری انجام شود؛ اما معلوم نیست که چه منطقه‌ای، چه نوع سرمایه‌گذاری، با چه هدفی و چگونه؛ برای هرکدام از بخش‌ها نیز باید عقد قرارداد صورت بگیرد زیرا بدون آن هیچ ضمانت اجرایی مطرح نیست.

وی همچنین می‌گوید: زمانی که وزیر بودم با آلمان شرقی از این طرح‌ها زیاد نوشتیم؛ اما چند مورد از آنها اجرا نشد.

مصطفی هاشمی‌طباء، جوسازی‌هایی که درباره سند همکاری ایران و چین مطرح می‌شود را بی‌مورد دانست و تاکید کرد: بالاخره ما باید با کشورهای دنیا رابطه داشته باشیم؛ با آمریکا و اروپا که ارتباط نداریم؛ وضعیت همکاری با چین هنوز مشخص نیست.

داشتن طرح همکاری ۲۵ ساله نشانه ضعف نیست


اهمیت این سند همکاری که تاکنون نقدهای منفی زیادی علیه آن نوشته شده، به اندازه‌ای است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۱۷ تیر در نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی گفت: «باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم».

همچنین حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری نیز به تازگی در توئیتی نوشته است: داشتن یک طرح برای همکاری ۲۵ ساله با یک کشور دیگر نشانه ضعف نیست. ضعف در این است که قراردادهای همکاری بلند مدتمان محدود به یک کشور بماند. داشتن قراردادهای همکاری ۲۵ ساله با ده‌ها کشور مهم دیگر نشان قدرت و ضامن ثبات ماست.

محمدجواد ظریف نیز در هفته گذشته در صحن علنی مجلس درباره این سند همکاری ایران و چین گفت: «ایران ضمن حفظ سیاست همه‌جانبه و نشستن در برابر ۶ قدرت جهانی با اقتدار با چین روابط خود را گسترش داد و اکنون ما در راستای قرارداد ۲۵ ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. زمانی که آقای شی با رهبری دیدار کردند بحث این قرارداد مطرح شد زمانی که بنده پیش‌نویس آن را به چین بردم باز هم اعلام شد. زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد باز هم اعلام کردیم، زمانی که در دولت چارچوب پیش‌نویس بررسی شد اعلام شد و هرگاه به توافق برسیم با شفافیت کامل اعلام خواهیم کرد.»
ظریف این قرارداد را سیاستی واقع‌بینانه در راستای گذار جدید جهان از مرکزیت قدرت غرب به شرق خواند و گفت: باید این واقعیت را درک کنیم که منبع قدرت در دنیا در حال تغییر است و ما باید واقعیت جدید دنیا را بپذیریم و این به معنای این نیست که سیاست نه شرقی نه غربی را فراموش کرده یا کنار گذاشته‌ایم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.