خیابانی سرپرست جدید وزارت صمت در اقدامی قابل تقدیر طرح خود کفابی کشور از واردات ورق های فولادی را در دستور کار خود قرار داده است درحالی که شاید بسیاری از مدیران فعلی ترجیح میدادند تا با اجرای پروژه های کوتاه مدت تر رضایت عمومی از عملکرد خود را افزایش دهند از همین جهت این سزح از ژرف نگری و بلند پروازی این مدیر جوان جای تقدیر دارد.

ده روز پیش بود که سرپرست وزارت صمت به اصفهان رفت و درآیین آغاز پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه شرکت و آن را کلنگ زنی کرد. پروژه ای که از حیث اهمیت، میتواند کشور را بی نیاز به واردات بی‌رویه ورق های فولادی کند. آنطور که کارشناسان اقتصادی می گویند نیاز کشور در سال به این کالا برابر با 7 میلیون تن است که در بهترین حالت و با راندمان 120 درصدی تولید داخلی کشور تنها کفاف 4.5 الی 5 میلیون تن در کشور را میدهد و صنعتگران ما مجبور به وارد کردن مابقی نیاز خود از کشورهای دیگر شوند. این در صورتی است که در کشورهای مختلف دنیا منطق استفاده از راندمان کارخانجات فولادی برای فرآوری فولاد خام به ورقه های فولادی 80 درصد است که باعت کاهش استهلاک و ریسک کمتر می‌شود.

حال قرار است با کلنگ زنی پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه ظرفیت تولیدی کشور به 8 میلیون تن در سال ارتقا یابد که طبیعتا با این میزان تولید ورق فولادی در کشور اتفاقات مثبت فراوانی در کشور رقم می‌خورد اولا آنکه، از خام فروشی فولاد خام به کشورهای غربی و خرید ورقه های فولادی فرآوری شده با صرف هزینه های گزاف جلوگیری می‌شود ثانیا در ذخیره ارزی کشور، صرفه جویی خوبی صورت می‌گیرد ثالثا انکه با درآمد حاصله و سود ناشی از فروش آن، ظرف چندسال هزینه های افتتاح پروژه بازمی‌گردد و رابعا آنکه یکی از پاشنه های آشیل که دشمنان انقلاب به واسطه آن، تهدید به تحریم کشور می‌کنند و از آن چون برگ برنده استفاده می‌کنند از بین خواهد رفت.
نمونه مثال اخیر را می‌توان در حدود 10 سال پیش شناسائی کرد که دول غربی تمام توان خود را برای تحریم بنزینی کشور و خلع قدرت از حکومت مرکزی (مانند آنچه این روزها در ونزوئلا اتفاق می‌افتد) پی‌ریزی کرده بودند اما بعد از افتتاح پروژه پالایشگاه خلیج فارس و خودکفایی کشور در تولید بنزین مناسب، این ابزار تحریمی از آنان گرفته شد.

اما در این میان اهتمام سرپرست موقت وزارت صمت که معلوم هم نیست تا چه مدت بر این کرسی تکبه خواهد زد جای تقدیر دارد چراکه اولا به پشتوانه خودکفایی کشور در تولید ورق های فولادی کشور، دیپلمات های ایرانی در پای مذاکره از ظرفیت چانه زنی بیشتری برخوردار خواهند شد و دوما آنکه در روزگاری که هر مسئولی به دنبال اجرا و به نتیجه رساندن طرح کوتاه مدت و زودبازده برای افزایش رضایت عمومی نسبت به عملکرد خود هست، اجرای این پروزه که حداقل برای افتتاح آن باید سه سال به انتظار نشست آن هم در سال پایانی دولت نشان از سطح بالای دغدغه مندی سرپرست جوان وزارت صمت نسبت به استقلال کشور و آینده نگری وی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.