معاون حقوقی رییس جمهوری اشاره اینکه قتل دختر ۱۳ ساله توسط پدرش نمونه‌ای از خشونت علیه زنان است، افزود: با قتل این نوجوان نه تنها خانواده او آسیب دید بلکه روح جامعه و همه مردم نیز آسیب دید.

به گزارش جماران؛ معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به قتل دختر ۱۳ ساله توسط پدرش در تالش گفت: اگر مکان امنی برای حضور این دختر وجود داشت و بازپرس رسیدگی‌کننده پس از تقاضای دختر، او را به مکان امن اعزام کرده بود، این فاجعه پیش نمی‌آمد.

لعیا جنیدی روز پنجشنبه در حاشیه دهمین اجلاس رئیسان کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در اصفهان، در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه قتل دختر ۱۳ ساله توسط پدرش نمونه‌ای از خشونت علیه زنان است، افزود: با قتل این نوجوان نه تنها خانواده او آسیب دید بلکه روح جامعه و همه مردم نیز آسیب دید.

وی ادامه داد: لایحه‌ای با عنوان "صیانت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت" از مدت‌ها پیش در قوه مجریه تهیه، تنظیم و برای گرفتن نظر قوه قضاییه به این قوه فرستاده شد، اما این بررسی‌ها ۲ سال بطول انجامید.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه لایحه مزبور حاصل کار جمعی ۲ قوه مجریه و قضاییه است، افزود: ملاحظات خیلی خوبی در این لایحه وجود دارد و وجود مکان‌های امن برای حمایت از زنان در آن پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: حمایت از زنان در برابر خشونت امری ضروری است که امروز در بیشتر کشورها به آن توجه می‌شود.

جنیدی با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر تسریع در بررسی و اصلاحات این لایحه خاطرنشان کرد: بررسی این لایحه بطور همزمان در کمیسیون‌های فرعی و اصلی مجلس در حال انجام است و امیدواریم این کار بزودی به نتیجه برسد و در هیات وزیران تصویب و با امضای رئیس جمهوری به مجلس ارائه شود.

وی با اشاره به اهمیت این لایحه خاطرنشان کرد: این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد و انواعی از آسیب در باره بانوان وجود دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: انواع خشونت علیه زنان وجود دارد که حتی ممکن است غیرفیزیکی و غیرمشهود باشد اما بهرحال، بصورت نامحسوس همیشه وجود دارد.

وی با بیان اینکه اینگونه خشونت‌ها باید کنترل و جلوی آنها گرفته شود، تصریح کرد: اولویت و رویکرد نخست این لایحه، تولید فرهنگ و فکر در مردم در باره زنان جامعه است.

جنیدی خاطرنشان کرد: نفس کلمه و عنوان این لایحه، به خودی خود توجه لازم را در مردم ایجاد می‌کند که هم‌اینک خشونتی علیه زنان وجود دارد و جامعه باید در فرهنگ و اخلاق خود در این زمینه بازبینی کند.

وی تاکید کرد: امروز باید بصورت دستوری، جامعه را از ارتکاب فعل و ترک فعل خشونت‌آمیز علیه زنان باز بداریم.

معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: ارائه لایحه صیانت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت، این گفتمان را در جامعه ایجاد می‌کند.

جنیدی تصریح کرد: حمایت‌های قانونی در نظر گرفته شده در لایحه مورد نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند طلایه‌دار یک جامعه عاری از خشونت یا با خشونت کمتر علیه زنان شود تا کم‌کم به هدف مورد نظر خود در آن برسیم.

وی در ادامه با اشاره به لایحه حمایت از کودکان اظهار داشت: این لایحه هم پس از رفت و برگشت‌های متعدد به مجلس و پیگیری‌ معاونت  امور زنان و معاونت حقوقی رییس جمهوری بالاخره نهایی شد و چند روز پیش مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

جنیدی با اشاره به اینکه ادعا نداریم که این لایحه بدون نقص و ایراد است، خاطرنشان کرد: هر متنی در پایان برایند کلیه نظرها، متفاوت خواهد بود و هیچ وقت نمی‌توان چیزی یافت که از منظر نظر همه افراد ماجرا کامل باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون اقدامات خوبی برای حمایت از کودکان انجام شده است و در زمینه حمایت از زنان هم تلاش می‌کنیم تا کارهای خوبی با سرعت معقول و بدون شتابزدگی انجام شود.

دهمین نشست رئیسان کانون‌های وکلای سراسر کشور با هدف بررسی مسائل روز این نهاد و اصلاح آیین‌نامه استقلال آن با حضور لعیا جنیدی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاونت حقوقی قوه قضاییه و علیرضا آوایی وزیر دادگستری، روز پنجشنبه در اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.