سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد که این فراکسیون تلاش داشت تا با دوری از حواشی و پرداختن به متن موضوعاتی که می تواند ثبات بخش این عرصه شکننده باشد، در تعامل با دولت، سازمانها و نهادهای تخصصی، مراکز علمی و پژوهشی و فعالان مدنی و دلسوزان و طرفداران بی مزد و منت محیط زیست رسالت ملی خویش را به خوبی ایفا کند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اقدامات منطقه ای و ملی این فراکسیون‌ را برای همیشه ماندگار و سندی از توفیق فعالیت فراکسیونی نمایندگان دانست و گفت: دو قانون حفاظت از خاک و حمایت از محیط بانان و جنگل بانان و همچنین ارتباط مستمر با نهادهای مدنی فعال این حوزه و حکمیت برای رفع اختلاف بین نمایندگان و دولت در موضوعات مهم ملی و استانی از جمله اقدامات این فراکسیون در دوره دهم بود.

فریده اولادقباد در دیدار با جمعی از فعالان‌ محیط زیست با ارائه گزارشی از عملکرد فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم گفت: هیات رییسه و شورای مرکزی فراکسیون محیط زیست مجموعه ای از اساتید دانشگاهی، وزرا، معاونین وزیر و روسای سازمان های تخصصی و مدیران اجرایی در دولت های سابق و با گرایش های سیاسی مختلف بودند که نتیجه عملکردشان کمک به تدوین و تصویب قوانین کاربردی بی شماری در حوزه محیط زیست و انجام وظایف نظارتی شایسته ای بود. اعضای فراکسیون با انگیزه مثال زدنی منشاء تاثیرات ماندگاری در تدوین‌ قوانین حوزه زیست محیطی شدند و ان‌شاءالله کشور از این قوانین بهره خواهد برد.

وی افزود: تجربه ذی قیمت دکتر محمدرضا تابش که از سه دوره پیشین مجلس با مساعی و دلسوزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار را بنا نهاد و تا سطح دبیرکلی یک تشکل زیست محیطی منطقه ای پیش رفت و به کرات نماینده رییس مجلس در آن بود، پشتوانه ارزشمندی برای فعالین‌ محیط زیست و مجالس گذشته و کشور محسوب می شود. تاثیر فراکسیون موجب شد تا به نام ‌کمیسیون ‌تخصصی کشاورزی، عنوان‌ محیط زیست نیز افزوده شود و محور بخش مهمی از تصمیمات کمیسیون‌ مسایل زیست محیطی از جمله تصویب قانون هوای پاک و قانون حفاظت از خاک گردید.

اولادقباد تاکید کرد: قانون مهم حفاظت از خاک مانع کوه خواری و جنگل خواری خواهد شد و یا قانون تنوع زیستی و احکام برنامه توسعه ششم تاثیرات مهمی بر حفاظت از محیط زیست برجای خواهد گذاشت. اجماع مجلس در این حوزه متاثر از مساعی و استدلال اعضای فراکسیون بود که در ترکیب آن همه جریان های سیاسی فارغ از گرایش ها بود و با تاکید بر مسایل محیط زیست در این فراکسیون حضور داشتند و اولویت شان‌ این حوزه مهم به شمار می آمد.

وی تصویب قوانین حمایت از محیط بانان و جنگل بانان و ارتباط مستمر با نهادهای مدنی فعال این حوزه و حکمیت فراکسیون در رفع اختلاف بین نمایندگان و دولت در موضوعات مهم ملی و استانی را از جمله برخی از نقش آفرینی های فراکسیون دانست و تقویت تعامل با صنایع بزرگ کشور برای عمل به تعهدات قانونی‌شان در زمینه حفاظت محیط زیست و پیگیری های جدی فراکسیون برای بررسی و کاهش اثرات نامطلوب پارازیت‌ها را دیگر کارهای این فراکسیون بیان کرد.

اولاد قباد تاکید کرد که این فراکسیون تلاش داشت تا با دوری از حواشی و پرداختن به متن موضوعاتی که می تواند ثبات بخش این عرصه شکننده باشد، در تعامل با دولت، سازمانها و نهادهای تخصصی، مراکز علمی و پژوهشی و فعالان مدنی و دلسوزان و طرفداران بی مزد و منت محیط زیست رسالت ملی خویش را به خوبی  ایفا کند و پل ارتباطی حاکمیت با آنها بود و نیز در نشستهای بین‌المللی از وجهه و اعتبار بین المللی نظام دفاع نمود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست همچنین با انتقاد از تخریب عملکرد فراکسیون توسط برخی منتخبین مجلس، آن را ناشی از بی  اطلاعی آن ها دانست و ابراز امیدواری کرد که منتخبین جدید گزارشهای عملکرد فراکسیون‌ را در عرصه بین المللی، نظارتی و تقنینیی مورد مطالعه دقیق قرار دهند و نظارت جدی بر اجرای قوانینی که در حوزه محیط زیست در مجلس دهم به تصویب رسید، داشته باشند و چالش های مهم این‌حوزه را رفع کنند. ان‌شاءالله این دوستان که دغدغه محیط زیست دارند، بتوانند گامی در تکمیل مسیری که در طول ۱۲ سال توسط فراکسیون و کمیسیون‌کشاورزی ریل گذاری شده، بردارند.

اولادقباد تصریح کرد: عملکرد فراکسیون در بعد نظارت بسیار گسترده تر بود که از جمله شرکت هفتگی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و ورود به حوزه معضل زباله ها و رفع موانع این ‌دو حوزه مهم را می توان ‌نام برد. تدوین طرح‌ منع حیوان آزاری نیز از دیگر اقدامات فراکسیون با حمایت و امضای بیش از یکصد نماینده مجلس بود.

در ادامه این نشست نمایندگان نهادها و تشکل های حوزه محیط زیست از دغدغه و نگرانی های خود در این حوزه سخن گفتند و اظهار امیدواری کردند مجلس آینده رویکرد مناسبی برای حل و فصل این نگرانی ها داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.