وضعیت زیستی مردم کوهدشت تاب‌آوری آن‌ها را در برابر بیماری کرونا کاهش داده‌ است.

به گزارش جماران؛ کرونا در کوهدشت رو به افزایش است و همین اوج‌گیری ابتلا این شهرستان را در وضعیت زرد و در معرض خطر قرار داده‌ تا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در برابر دوندگی‌های مردم برای نان به محاق برود.

روند ابتلا به کرونا در لرستان دوباره خیز برداشته، به‌طوری‌که 39 مورد جدید ابتلا به این بیماری طی 24 ساعت گذشته در این استان ثبت‌شده‌ و دو نفر نیز جان باخته‌اند.

آمار شیوع کرونا در کوهدشت که 85 کیلومتر با مرکز استان لرستان فاصله دارد در همین روزهای اخیر نیز بالا رفته‌است و در پنج‌شنبه گذشته 25 نفر مبتلا شده‌اند.

وضعیت زیستی مردم کوهدشت تاب‌آوری آن‌ها را در برابر بیماری کرونا کاهش داده‌است. از جمعیت 100 هزار نفری شهر کوهدشت در سال 1396، 20 هزار نفر از این شهر به کلان‌شهرها به‌دلیل بیکاری مهاجرت کرده‌اند که همین جمعیت دور از خانه نگرانی رسانه‌ها و مسئولان را در مورد آمار کرونا در ایام نوروز افزایش داد.

13990221175802424203648710

‌از سوی دیگر کارگران و برخی از اصناف کوهدشت که حتی سرپناه ثابتی ندارند و تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای هم نیستند با شعار«در خانه بمانیم» نتوانستند که نیازهای خودشان را در ایام قرننطینه تأمین کنند و حالا دور میدان‌ها و دست‌فروشی‌ها محل تجمع آنان شده‌است.

یکی از شهروندان کوهدشت می‌گوید که در ماه اسفندماه سختگیری‌های کرونا در این شهرستان زیاد شد و بازارها بسته. تفرجگاه‌ها نیز تعطیل شد و از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به کوهدشت جلوگیری کردند.

به گفته او وضعیت سختگیرانه کرونا در اوایل امسال خیال مردم را تا حدودی برای کرونا راحت کرد، اما مردم پس‌از سیزده به‌در به اماکن تفریحی هجوم بردند و این در حالی‌ست که بازار باز است، رفت‌وآمدها عادی‌شده و فاصله‌گذاری فیزیکی نیز رعایت نمی‌شود.

13990221175837174203648810

کارگران در تنگنای نان

جولان کرونا در کوهدشت در حالی دوباره افزایشی شده که همزمان با شیوع این بیماری کارگران فصلی خانه‌نشین شدند. کرونا حتی به کارگران روزمزد هم رحم نکرد تا آب‌باریکه زندگی آنان در خانه‌های بی‌نان کناره بگیرد.

یکی از کارگران کوهدشت می‌گوید که هیچ‌کدام از کارگران دور میدان بیمه نیستیم. چند روز را که در خانه بودم، دخلم به خرجم نمی‌رسید به‌همین و به‌مانند بسیاری دیگر از کارگران به دور میدان آمدیم.

به گفته او کارگران تا کار می‌کنند درآمدی دارند، اما خانه‌نشینی آنان را به نان شب‌ محتاج می‌کند و برای گذران زندگی مجبورند بساط کارگری‌شان را در دور میدان پهن کنند.

یکی از کاسبان کوهدشت می‌گوید که درآمد هر چند اندک از مغازه‌داری کفاف زندگی کم‌خرجش را می‌داد، اما وقتی بازار تعطیل شد، خاک مرده روی زندگی‌شان پاشیدند.

حالا که فعالیت اصناف کم‌خطر از سر گرفته شده و کوهدشت دوباره به همان روزهای قبل از کرونا برگشته‌است، بازشدن مغازه‌ها آنان را به آینده هر چند تاریک و در انتظار تسهیلات امیدوار کرده ‌است.

13990221180010768203649010

اوج‌گیری کرونا

پس‌از خیز بیماری کرونا در کوهدشت ماشاءالله نعمتی فرماندار این شهرستان در جلسه شورای بهداشت و سلامت نسبت به روند رو به افزایش شیوع بیماری در کوهدشت اعلام نگرانی کرد.

هر چند که به گفته او کوهدشت تاکنون وضعیت نسبتاً خوبی را نسبت به برخی از شهرستان‌های لرستان داشته، اما در طی چند روز گذشته کرونا در این شهرستان روند افزایشی گرفته‌ و در حال اوج‌گیری است.

به گفته او تا زمانی که همه مردم رعایت نکنند نمی‌توان از روند افزایشی کرونا جلوگیری کرد و همه مردم باید بپذیریم که تنها با کمک یکدیگر است که می‌توانیم این بیماری را شکست دهیم.

فرماندار کوهدشت اعلام می‌کند ما در شرایط عادی‌ نیستیم و از مردم انتظار داریم که از برگزاری مراسم‌های عزاداری و شادی کماکان خودداری کنند.

13990221180114971203649210

13990221180044549203649110

فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود

نعمتی با ابراز اینکه ما باید احساس خطر کنیم و همه جوانب را برای جلوگیری از کرونا رعایت کنیم به دستگاه‌های اجرایی کوهدشت هشدار می‌دهد که بحث نمونه‌گیری را با همکاری شبکه بهداشت و درمان در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار کوهدشت وضعیت روستاها را نیز دور از آفت کرونا نمی‌داند و می‌گوید که بخشداران حتماً با همکاری دهیاران و بهورزان به روستاییان اعلام کنند که وضعیت کرونا در این شهرستان زرد است و اگر هشدارهای لازم رعایت نشود، رسیدن به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

او تأکید می‌کند که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید با جدیت در کوهدشت رعایت شود و شهرداری نیز نسبت به ضدعفونی دوباره سطح شهر اقدام کند.

شوک بزرگ کرونا

با اینکه از هفته‌های گذشته درباره اوضاع ویروس کرونا در کوهدشت هشدار داده می‌شد، اما برگزاری مراسم عروسی و ترحیم وضعیت این شهرستان را نگران کرده و روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان کوهدشت به‌طور مرتب باید در این مراسم حاضر شود و نسبت به عواقب کرونا هشدار دهد.

حسن امینی‌زاده، رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهدشت می‌گوید که امیدواریم که اعلام ابتلای 25 نفر در یک روز بتواند شوک بزرگی به همه وارد کند و مردم نسبت به کرونا بی‌خیال نباشند، زیرا با ایجاد تجعمات مبتلایان به کرونا در این شهرستان به میانگین پنج نفر در روز رسیده‌است.

13990107234121503199970810

بیماریابی در شهر و روستاها

رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهدشت اعلام می‌کند که طرح بیماریابی کرونا را در شهر و روستاهای این شهرستان برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در دستور کار قرار داده‌ایم.

امینی‌زاده می‌گوید که آینده کرونا نامشخص است و مراقبت‌کردن و کنترل جمعیت می‌تواند از عوارض این بیماری جلوگیری کند، بی‌خیالی مردم نسبت به عوارض این بیماری بسیار خطرناک است.

او از اصحاب رسانه تقاضا دارد که همانند گذشته به مسئولان کمک کنند تا مردم زندگی‌کردن با کرونا را یاد بگیرند، زیرا آنان باید باورشان بشود که کرونا بخشی از زندگی آینده ما خواهد بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهدشت معتقد است جلوگیری از روند افزایشی کرونا فقط با بخشنامه ممکن نخواهد بود و باید مراسم و دورهمی‌های مردم این شهرستان با احتیاط و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.

با هشدار کرونا حالا برخی از مردم کوهدشت دوباره به ماسک و دستکش روی آورده‌اند و بعضی از مغازه‌ها نیز برای در امان‌ماندن از کرونا بین خود و مشتریان نایلون کشیده‌اند، اما تا وقتی زور کرونا به نان نرسد، زندگی مردم در نبرد با این بیماری مغلوب خواهد شد.

13990221180310175203649510

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.