سازمان جهانی بهداشت ضمن رد ادعای ترامپ مبنی بر ساخت کووید ۱۹ در آزمایشگاه، گفت: بیشتر مبتلایان به کرونا بهبودی کامل خواهند یافت.

آرژون شرستا، پاکبان/ دبی، امارات متحده عربی/ عکس: Karim Sahib

به گزارش جماران، ماه گذشته رئیس جمهور ایالات متحده مدعی شد ویروس کرونا در چین ساخته شده است. ترامپ به این سوال که آیا مدرکی برای ادعای خود دارد، پاسخ مثبت داد.

او گفت: من فکر می‌کنم سازمان جهانی بهداشت باید از خود شرمنده باشد، زیرا آن‌ها مانند روابط عمومی چین رفتار می‌کنند.

اما ماریا ون کرکوو مدیر فنی برنامه اضطراری WHO ضمن رد ادعای ترامپ در مورد منشاء کووید ۱۹ اظهار کرد: عامل اصلی ویروس کرونا خفاش‌ها بوده‌اند. کروناویروس‌ها به طور معمول در حیوانات گردش می‌کنند و بسیاری از این ویروس‌ها در خفاش‌ها وجود دارند؛ بنابراین انتقال آن‌ها آسان است. بیشتر عوامل بیماری‌زای در حال ظهور از حیوانات ناشی می‌شوند. آنچه باید بدانیم این است که این خفاش‌ها با کدام یک از حیوانات در تماس بوده‌اند که سبب آلوده شدن انسان‌ها شده‌اند.

او افزود: از دیدگاه بهداشت عمومی، این بسیار مهم است که آن حیوان را پیدا کنیم تا بتوانیم از شیوع بیماری جلوگیری کرده و مانع از بروز یک پاندمی دیگر شویم. همه کشورها باید هشدار احتمال انتقال بیشتر کروناویروس را جدی بگیرند.

ون کرکوو در پاسخ به این سؤال که آیا آغاز احتمال موج دوم عفونت در کشورهایی که موفق به مهار نسبی آن شده‌اند، وجود دارد یا خیر، گفت: مطمئناً ممکن است. آنچه در تعدادی از کشورهای موفق در مهار ویروس کرونا مشاهده می‌شود، این است که هنوز افراد مستعد بسیاری باقی مانده‌اند. همه کشورها باید در مورد احتمال انتقال هشیار باشند حتی اگر در فاز اول مهار ویروس کرونا موفق بوده‌اند.

او درباره لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش ویروس نیز بیان کرد: استفاده از ماسک تنها برای آن دسته از افرادی که احساس ناخوشایند داشته و یا علائمی از ابتلا دارند، توصیه می‌شود. خروج از قرنطینه باید به مرور و با شیب ملایم انجام شود.

مدیر فنی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت درباره تأثیر طولانی‌مدت ویروس بر سلامت افراد تاکید کرد: اکثر افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، بهبودی کامل خواهند یافت، اما ممکن است در برخی افراد اثرات طولانی‌مدت داشته باشد. ویروس کرونا به طرق مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است آسیب‌هایی به ریه‌ها وارد شود. افراد باید تحت نظر باشند، فعلا ۴ ماه از ظهور این پاندمی می‌گذرد و هنوز در روزهای ابتدایی آن هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1425344
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.