رییس شورای شهر تهران در خصوص ایجاد موج جدید بیماری کرونا با رفع محدودیت‌ها هشدار داد.

به گزارش جماران، محسن هاشمی در ابتدای جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با بیان این‌که دو ماه از اعلام ورود پاندمی کرونا به کشور می‌گذرد و همه بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، گفت: مدیریت شهری تهران نیز از این موضوع بی‌تاثیر نبوده و به شدت دچار بحران کمبود نقدینگی شده است.

وی با بیان این‌که براساس بودجه سال ۱۳۹۹ برای اداره شهر تهران ماهانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع لازم داریم، اظهار کرد: تنها برای هزینه‌های جاری و ضروری شهر باید ماهانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان داشته باشیم و این به معنای کسری بودجه ۵۰ درصدی نقد شهرداری برای نگه‌داشت ضروری شهر خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که طی سه سال گذشته هزینه‌های جاری نگه‌داشت شهر افزایش قابل توجهی پیدا نکرده، اما با وجود تورم بیش از ۱۰۰ درصدی حتی هزینه‌ها کاهش یافته است، اظهار کرد: دیگر امکان کاهش جدی در هزینه‌های جاری نگه‌داشت شهر وجود ندارد و باید در مورد بار مالی ایجاد شده برای مدیریت شهری در ستاد ملی کرونا تصمیماتی اتخاذ شود.

هاشمی با بیان این‌که بسیاری از تصمیمات ستاد ملی کرونا، بار مالی برای شهرداری ایجاد کرده، ادامه داد: تداوم فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی و فعالیت ادارات و غیره وابسته به شهرداری با دو سوم کارکنان و تمدید فرصت پرداخت عوارض و منابع توسط شهروندان توازن منابع و هزینه‌های مدیریت شهری را بهم می‌زند و در این شرایط برخی از انتظارات به حق شهروندان از مدیریت شهری از جمله کاهش ازدحام در حمل و نقل مستلزم انجام سرمایه‌ گذاری‌های ضروری است که در این شرایط خاص دولت می‌بایست با تامین مالی به تعهدات خود عمل کند.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که اعضای شورای شهر نگران عادی شدن شرایط کرونا براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت هستند، گفت: متاسفانه این نگرانی با پاسخ نه چندان مهربانانه سخنگوی وزارت بهداشت مواجه شد که انشاالله جبران کنند.

هاشمی ادامه داد: همانگونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نظرات متخصصان نشان می‌دهد آمار ابتلا به کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است که این تفاوت‌ها دلایل گوناگونی از جمله تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و عدم محاسبه قربانیان قبل از آن، عدم وجود امکان تست کافی در کشور و عنوان کردن نام سایر بیماری‌ها نظیر اختلال تنفسی و شبه کرونا به عنوان کرونا بوده است که این اختلاف به صورت کلی مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار دارد، اما ما از مسئولان مربوطه انتظار داریم که با عدم شتابزدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد شده، دستاورد رعایت دو ماه گذشته شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ایجاد موج جدید بیماری کرونا را فراهم نکنند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: از مسئولین تقاضا می‌شود که آمار استان یا شهر تهران را به صورت جداگانه اعلام کنند، چرا که تهران به عنوان پایتخت کشور مبداء و مقصد بسیاری از سفرها است و این رفت و آمدها می‌تواند موجب انتشار دوباره ویروس کرونا شود.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل با افزایش فعالیت اصناف، معنا ندارد

محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه هم‌اندیشی صبح امروز اعضای شورای شهر که با حضور شهردار تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه اعضای شورای شهر دغدغه‌های خود را در خصوص وضعیت درآمدی شهرداری تهران بیان کردند.

وی با بیان این‌که به دلیل کاهش صدور پروانه، کاهش عوارض مالیات بر ارزش افزوده و همچنین برخی تصمیمات ستاد ملی کرونا درآمدهای همه شهرداری‌ها از جمله تهران کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که برخی تصمیمات دولت و شورای کار همچون افزایش حقوق و همچنین تورم موجود سبب شده که هزینه‌های شهرداری‌ها نیز افزایش یابد که به همین دلیل از شهردار تهران خواستیم این موضوعات را جدی‌تر در هیات دولت و وزارت کشور پیگیری کند تا اگر خواستند کمکی به شهرها کنند به تهران نیز کمک کنند.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که شهرداری نیز پیشنهاداتی را آماده کرده بود تا در داخل این مجموعه نیز برخی درآمدها افزایش یابد، ادامه داد: پیشنهاداتی همچون استفاده از ظرفیت مردمی و افزایش اختیارات شهرداران مناطق در این مجموعه مطرح شد که شورای شهر نیز قول مساعد برای همکاری داده است.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری به استفاده از ظرفیت مردم در حل مشکلات تاکید دارد، گفت: دو سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی این روزها به دلیل حذف اجتماعات و برنامه‌های جمعی، اقداماتشان خوابیده است و لازم است که بخش زیادی از برنامه‌های خود را صرف افزایش استفاده از ظرفیت مردمی کنند.

هاشمی در خصوص افزایش تعداد مسافران شبکه حمل و نقل عمومی با بیان این‌که اگر تعداد مسافران از این حد فعلی عبور کند، دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی معنا ندارد، اظهار کرد: اصناف کم‌کم وارد میدان می‌شوند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند که خود به خود تعداد مسافران شبکه حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد و دیدید که تعداد مسافران مترو از حدود 100 هزار نفر به 400 هزار نفر رسید و ما تقریبا به شرایط اسفندماه نزدیک می‌شویم و اگر کسب‌وکارها فعالیت‌شان ادامه داشته باشد به همان شرایط قبل از کرونا می‌رسیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.