معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت:‌ ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرط بیکار نکردن کارگران و کارکنان در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش جماران، محمد نهاوندیان روز چهارشنبه پس از نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران دو بال برخورد با ویروس کرونا و مقابله با این بیماری را اجرای عملی یک رویکرد جامع نگر و متعادل عنوان کرد و افزود: همزمان با مقابله با کرونا، تبعات و آثار اقتصادی آن را هم داریم و در همه قدم‌هایمان، هم جان و سلامت جسمی مردم و هم حیات اقتصادی مردم باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل از همان روز نخست به آثار و تبعات اقتصادی توجه و کارگروه تبعات اقتصادی کرونا تشکیل شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در این کارگروه گفت: بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی با مشورت متخصصان و کارشناسان اقتصادی اجتماعی تدوین و به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با تاکید بر اینکه هر دو جهت کمک به بنگاه‌ها و کسب و کارها و هم کمک به خانوارها مورد توجه است، خاطرنشان کرد: هدف جدی این است کارگری به این دلیل بیکار نشود؛ ‌ بنگاهی فرو ننشیند و خانوارها که ممکن است درآمد و قدرت خریدشان کم شده باشد، بتوانند این دوره را سپری کنند.

نهاوندیان با ارائه توضیحات بیشتر درباره بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی اظهار کرد: در این بسته ۲۵ هزار میلیارد تومان به پرداخت‌های بلاعوض اختصاص دارد که باید از منابع دولت انجام می شد؛ به همین دلیل درخواست شد معادل ریالی یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار قرار بگیرد.
 وی اضافه کرد:  ۷۵ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات بانکی است که بانک مرکزی اعتبار برای آن تعیین کرده تا ذخیره بانکی بانک‌ها را از ۱۰ تا ۱۳ درصد در اختیار داشته باشد و بتواند از این منابع استفاده کند. با کمک منابع خود بانک‌ها ۷۵ هزار میلیارد تومان هم برای بنگاه‌ها و هم برای خانوارها اختصاص دهد.

  اختصاص ۴۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰ رسته شغلی که بیشترین‌ آسیب را دیده‌اند

معاون اقتصادی رییس جمهوری ادامه داد: جزییات این بسته در سه طرح مورد بحث قرار گرفت و دوشنبه گذشته در جلسه ستاد اقتصادی  مصوب شد رقمی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌ها در  ۱۰ رسته ای که بیشترین آسیب را می‌بینند، پرداخت شود. البته این لیست بسته هم نشده و موارد دیگری می‌تواند اضافه شود.

نهاوندیان گفت: میزان کارکنان این بنگاه‌ها دقیق حساب شده است هتل‌ها، شرکت های هواپیمایی، مسافربری، مراکز آموزشی و ورزشی از بنگاه هایی هستند که با تشخیص دولت و حاکمیت به دلیل رعایت سلامت مردم، تعطیل شدند؛ برخی از این بنگاه‌ها مانند پوشاک و کیف و کفش به دلیل شرایط پیش آمده کسب و کار شب عید خود از دست داده اند.

وی با متفاوت خواندن حکم این بنگاه‌ها ادامه داد: همچنان که در مرحله سوم طرح یعنی مرحله فاصله گذاری هوشمند، حکم کسب و کارها براساس کم‌ریسک و پر ریسک بودن متفاوت است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه شرط استفاده از این تسهیلات برای این بنگاه‌ها این است که کارگران خود را بیکار نکنند. ، افزود: بنگاه‌ها برای سه ماهه دی، بهمن و اسفند که براساس الزام دولت تعطیل شده‌اند هر کارگر معادل ۱۶ میلیون تومان و بنگاه‌هایی که به سبب آثار طبیعی شرایط بهداشتی بازار خود را از دست داده‌اند به ازای هر کارگر ۱۲ ملیون تومان دریافت می کنند. البته در کنار آن مصالح بنگاه‌داری هم دیده شده است. مثلا کسی که ۱۰ کارگر دارد می‌تواند ۱۶۰ میلیون تومان دریافت کند که جزییات آن هنگام مراجعه به بانک ها به اطلاع بنگاه‌ها خواهد رسید.

 بنا نیست در این تسهیلات رانتی توزیع شود

وی شفافیت را نکته بسیار مهمی عنوان و اضافه کرد: بنا نیست در این تسهیلات رانتی توزیع شود. همه به طور اطلاع رسانی شفاف در سایت مربوطه و سایت بانک مراجعه کنند و این کار ملی است. بنگاه‌ها، ‌کارکنان و بانک در مجموعه اقتصادی وارد میدان می‌شوند تا به مرحله رونق مجدد برسند.

نهاوندیان درباره مرحله دوم گفت:‌ اگر از این مرحله به خوبی گذر کردیم و به مرحله‌ای رسیدیم که کسب و کارها راه بیفتد باید تقاضا ایجاد کنیم چون سه چهار ماه مشتری نداشته و مردم هم قدرت خرید نداشتند، برای همین در نظر گرفته شد به خانوارها قدرت خریدی یعنی به هر خانوار یک میلیون تومان پرداخت شود که این مبلغ ضرب در تعداد یارانه بگیران و در مجموع حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری افزود: در قسمت پرداخت مستقیم و بلاعوض تصمیماتی از قبل درباره کم درآمدترین گرفته شد و همچنین رقمی برای مواردی درنظر گرفته شد که به ناچار بیکار شدند برخی به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای و برخی به دلیل این که آن بنگاه امکان ادامه آن کار را نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: لذا کمک ویژه ای برای پرداخت بیکار شدگان در اثر کرونا داریم که از ساز و کار صندوق بیمه بیکاری استفاده می‌شود اما این مجزای از روش و ساز و کار معمول صندوق بیمه بیکاری است. برای بیکارشدگان به سبب کرونا ۵ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.  

نهاوندیان ابراز امیدواری کرد با همین حالت همبستگی و همکاری مسیر را ادامه دهیم و افزود: اتاق‌های اقتصادی در سراسر کشور فعال شده و به امور درمانی هم کمک کردند که دولت گفت این کمک هزینه قابل قبول مالیاتی محاسبه خواهد شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: دلسوزی خود صاحبان بنگاه‌ها و کسب و کارها برای کارکنان بیشتر از دستگاه‌های دولتی است. اکنون باید حالت همه ما مانند زلزله و یک بلای طبیعی باشد که جوشش عاطفی مردم در سراسر کشور را شاهد بودیم.

نهاوندیان گفت: در کنار  ملاحظات جنبه منفی کرونا، در برخی حوزه‌ها می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد. مثلا فروش مجازی تشویق شده و کسب و کارهای مجازی بیش از گذشته می‌تواند فعال شود و می‌توان برای افزایش تولیدات ملی استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.