وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر دشواری های پیش روی ایران ناشی از تحریم ها، از رایزنی ها میان رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و همچنین گفت وگوی خود با وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه پاکستان روز شنبه ضمن ابراز همبستگی با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، نگرانی خود را نسبت به تداوم تحریم های اقتصادی ایران اعلام کرد و گفت: تلاش های دیپلماتیک اسلام آباد برای کمک به لغو این تحریم ها آغاز شده است.

«شاه محمود قریشی» در پیامی که از جانب وزارت امور خارجه پاکستان مخابره شد، افزود: تحریم های اقتصادی باعث بروز مشکلات فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با کرونا شده و تاکنون هزاران نفر به این بیماری مبتلا و صدها تن دیگر جان خود را از دست داده اند.

وی با تاکید بر دشواری های پیش روی ایران ناشی از تحریم ها، از رایزنی ها میان رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و همچنین گفت وگوی خود با وزیر امور خارجه ایران خبر داد و گفت: امروز ملت ایران به دارو، دستگاه تنفس مصنوعی و سایر اقلام پزشکی و درمانی نیاز دارد اما تحریم های اقتصادی به مانع بزرگی در مسیر تامین این نیازها تبدیل شده است.

قریشی اظهار داشت: پاکستان به شدت از وضعیت فعلی نگران است و ما معتقدیم که پیامدهای گسترش شیوع کرونا در ایران تنها محدود به این کشور نخواهد بود.

رایزنی ها با کشورهای ۱+۵ برای لغو تحریم ها

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه و برادر ماست و ما از وضعیت فعلی که مردم ایران با آن مواجه هستند، کاملاً آگاه هستیم و در این زمان دشوار در کنار ملت ایران قرار داریم.

وی افزود: ما از سفیران کشورهای ۱+۵ در اسلام آباد خواسته ایم که پیام «عمران خان» نخست وزیر پاکستان مبنی بر لغو فوری تحریم های ایران از سوی آمریکا را به پایتخت های خود ابلاغ کنند.

شاه محمود قریشی تاکید کرد: براساس رویکرد انسان دوستانه و تضمین سلامت مردم تحریم های اقتصادی ایران باید لغو شود.

وی افزود: پاکستان با رویکرد انسان دوستانه تلاش های دیپلماتیک خود را برای کمک به لغو تحریم های ایران آغاز کرده است.

 

گفت وگوی قریشی با همتای آلمانی با موضوع تحریم ها

وزیر امور خارجه پاکستان امروز طی تماس تلفنی با همتای آلمانی خود در باره تحریم های اقتصادی ایران و بحران کرونا بحث و تبادل نظر کرد.

وی خطاب به «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: تحریم های ایران باید لغو شود تا این کشور بتواند به شیوه موثر با ویروس کرونا مقابله کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: وزیر خارجه آلمان با اشاره به ابتلای بیش از ۲۰ هزار نفر در کشورش به کرونا و جان باختن ۶۸ نفر، نسبت به شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که موضوع لغو تحریم های ایران را در نشست هفته آینده وزیران امور خارجه گروه هفت و وزیران اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

همزمان با درخواست های مکرر جامعه جهانی برای لغو تحریم های غیرقانونی وضد بشری آمریکا علیه ملت ایران به ویژه در شرایط سخت و سرنوشت ساز فعلی، صدای‌های رسایی نیز از پاکستان به عنوان کشور همسایه شنیده شده و مطبوعات و روشنفکران پاکستانی همگام با مقام‌های عالی رتبه اسلام اباد بر لغو تحریم‌های ضدایرانی جهت مقابله موثر علیه ویروس کووید-۱۹ تاکید دارند.

نخست وزیر پاکستان روز گذشته با ظالمانه توصیف کردن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر خواستار لغو فوری این تحریم ها شده بود.

«عمران خان» تاکید کرد: من از جامعه جهانی می خواهم تا نقش خود را برای لغو تحریم های ظالمانه بر جمهوری اسلامی ایران ایفا کند زیرا این معضل سبب شده تا صدمه های انسانی ناشی از کرونا در این کشور افزایش یابد.

وزیران امور خارجه، بهداشت، امور مذهبی، هوانوردی و راه آهن پاکستان نیز از برجسته ترین مقامات ارشد دولت این کشور هستند که طی روزهای اخیر ضمن اذعان به دشواری ملت ایران در مبارزه کرونا به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا، خواستار لغو فوری این تحریم ها شده و همزمان از جامعه جهانی نیز خواستند تا در این خصوص نقش آفرینی کند.

تاکنون ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۵۵۶ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۷ هزار و ۶۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در گفت وگو با روزنامه معتبر فولیا دی سان پائولو برزیل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران دارای سومین آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا است و برای رفع این مشکل، با مشکلات دیگری هم روبه رو است. تحریم‌ها و انزوای اقتصادی بر این وضعیت چگونه تأثیر می‌گذارد؟ گفت: این تحریم‌ها منابع اقتصادی ما، نه تنها ذخایر نفت بلکه بخش خصوصی ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سیاست آمریکایی فشار حداکثری علیه ما، مانع  صادرات ما می شود؛ بنابراین منابع کمتری برای سرمایه گذاری داریم.

وی اظهار داشت: ما یک کشور ثروتمند هستیم  اما به دلیل تحریم‌ها منابع لازم را برای خدمت به مردم آسیب دیده دراختیار نداریم. حتی اگر توانایی مالی تهیه آن را داشته باشیم، تحریم‌ها مانع خرید دارو و تجهیزات می‌شود. محدودیت‌های بانکی و مالی اعمال شده مشخص نمی‌کند که شما کالاهای بشردوستانه خریداری می‌کنید یا خیر. هنگامی که یک بانک تصور می‌کند که انجام تجارت با ایران خطرناک است، به سادگی در را می بندد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.