دو شب گذشته بود که فرابورس با انتشار ابلاغیه‌ای از کاهش دامنه نوسان از پنج درصد به دو درصد خبر داد؛ از همان زمان شاهد نگرانی‌هایی در بین فعالان بازار در راستای افت شاخص بورس و خروج نقدینگی‌ها از این بازار بودیم.

به گزارش جماران؛ تصمیم‌ دقیقه نودی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان بورس به دو درصد هجمه‌ای از اعتراضات را میان فعالان بازار ایجاد کرد؛ این تصمیم با نامه‌ای از سوی وزیر اقتصاد و دارایی منتفی اعلام شد.

دو شب گذشته بود که فرابورس با انتشار ابلاغیه‌ای از کاهش دامنه نوسان از پنج درصد به دو درصد خبر داد؛ از همان زمان شاهد نگرانی‌هایی در بین فعالان بازار در راستای افت شاخص بورس و خروج نقدینگی‌ها از این بازار بودیم.

این اقدام سازمان بورس به اندازه‌ای شوکه کننده بود که حتی هیچ یک از مسوولان حاضر در سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس حاضر به مصاحبه با خبرنگاران برای روشن شدن موضع سازمان بورس و ارائه اطلاعات دقیق از این تصمیم نبودند.

از صبح روز پنج شنبه مصاحبه‌ها در این زمینه با خبرگزاری‌ها صورت گرفت که در این راستا همه مسوولان، دفاع از حقوق سهامداران و جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی را علت اصلی چنین تصمیمی مطرح کردند.

آنها مدعی بودند که در چند وقت اخیر هیجانات موجود در بازار به شدت افزایش یافته است که این تصمیم کمکی در جهت بهبود روند معاملات و کاهش دامنه هیجانات خواهد بود.

ما در کنار سهامداران هستیم

در این زمینه «امیر هامونی» مدیر عامل فرابورس اعلام کرد: سهامداران و سرمایه‌گذاران از چنین تصمیمی آسوده‌خاطر باشند، ما همیشه در این بازار در کنار فعالان بازار بوده‌ایم و اینگونه نیست که با چنین تصمیماتی دنبال کاهش بازدهی سهامداران باشیم.

به گفته مدیرعامل فرابورس، کاهش دامنه نوسان در شرایط کنونی که به دنبال حمایت و صیانت از حقوق سهامداران و حاکم شدن روح تحلیل و منطق بر دادوستد سهام وضع شده است، یکی از تصمیماتی است که در شرایط فعلی می‌توان از آن دفاع کرد.

نظر همتی در مورد محدود شدن دامنه نوسان بورس

در این زمینه «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به ابلاغیه جدید سازمان بورس گفت: دغدغه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را درک می‌کنم و تلاش‌های وی برای مدیریت بازار  قابل تقدیر است.

رئیس کل بانک مرکزی از مذاکره با وزیر اقتصاد در این خصوص خبر داد و گفت: وزیر اقتصاد نظر مشورتی اعضای شورای عالی بورس را مدنظر دارد و لذا با توجه به مجموعه دیدگاهها، تاکید وی نیز تعویق این تصمیم در شرایط امروز است.

همتی خاطرنشان کرد: معتقدم تا بررسی بیشتر ابعاد موضوع، تصمیم هیات مدیره سازمان به تعویق بیافتد.

در ادامه صحبت‌های مطرح شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی نامه‌ای سوی وزارت اقتصاد و دارایی از یک ساعت گذشته در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که حاکی از مخالفت وزیر اقتصاد و دارایی به ابلاغیه سازمان بورس است؛ وی خواستار بازگشت دوباره دامنه نوسان بورس به پنج درصد بود.

در قسمتی از این نامه آمده است: ضروری است مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد فعلا منتفی شود و از روز شنبه (۱۷ اسفند) سال جاری دامنه نوسان در بورس و فرابورس به روال عادی بازگردد.

photo_2020-03-06_15-05-08

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.