پوتین ابراز امیدواری کرد با این مذاکرات رنج غیرنظامیان در سوریه پس از چندین سال جنگ سرانجام به پایان برسد.

به گزارش جماران؛ سران روسیه و ترکیه پس از سه ساعت مذاکرات درباره تنش‌های بوجود آمده در ادلب استانی در شمال سوریه و در همسایگی ترکیه به توافق رسیدند.

ولادیمیر پوتین پس از مذاکرات اعلام کرد: روسیه و ترکیه راه‌حلهای قابل قبولی برای کاهش تنش در ادلب پیدا کرده اند.

وی افزود: تماس شخصی نزدیک رهبران فدراسیون روسیه و ترکیه به ما این امکان را داده تا رویکردهای مشترک برای حل مشکلات بین‌المللی پیدا کنیم.

پوتین خاطرنشان کرد: روسیه و ترکیه در مورد بیانیه مشترک در سوریه به توافق رسیدند.

وی ابراز امیدواری کرد با این مذاکرات رنج غیرنظامیان در سوریه پس از چندین سال جنگ سرانجام به پایان برسد.

پوتین گفت: مذاکرات با اردوغان کار ساده ای نبود، اما با موفقیت پایان یافت.

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز پیش از کنفرانس خبری بعید نداست که دو طرف بیانیه رسمی در خصوص توافقات اخیر خود بدهند.

گفتنی است، ظهر امروز پیش از آغاز مذاکرات، طبق عرف دیپلماتیک، دو طرف لحظاتی در حضور خبرنگاران  به بیان موضوعات مورد بحث در نشست امروز پرداختند.

اردوغان در آغاز این نشست گفت که مذاکرات در مسکو وضعیت ادلب را بهتر و آسانتر می‌کند و از تنش‌ها در این منطقه می‌کاهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: وضعیت ادلب بقدری پیچیده است که مذاکرات مستقیم ما را می‌طلبد.

پوتین سپس کشته شدن شماری از نظامیان ترکیه در شمال سوریه را به اردوغان تسلیت گفت و افزود: نظامیان سوریه، از قرار گرفتن سربازان ترکیه در آن محل اطلاع نداشتند.

وی افزود: در دیدار امروز حتما اوضاع منطقه ادلب و سوریه را بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که برای روابط کشورش با ترکیه اهمیت فراوان قائل است و به داشتن روابط خوب با این کشور ارج می‌نهد. 

اردوغان: از بامداد جمعه در ادلب آتش بس برقرار می‌شود

رئیس جمهوری ترکیه گفت: از بامداد جمعه هفته جاری (ششم ماه مارس) در منطقه امن ادلب آتش‌بس برقرار می‌شود.

«رجب طیب اردوغان» روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین گفت: در حالی که وضعیت در ادلب سوریه منطقه را متشنج کرده است، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت وگو کردیم.

وی با بیان اینکه حدود سه ساعت درباه اوضاع ادلب مذاکره کردیم، اضافه کرد: گفت وگوی ما درباره وضعیت این منطقه و سوریه صادقانه بود.

اردوغان گفت: روابط روسیه و ترکیه تاریخی است و ۵ قرن قدمت دارد و تمایل شدید ما برای ادامه همکاریهای دو کشور بر اساس منافع متقابل پایه ریزی شده و از پوتین برای شرکت در سالگرد برقراری روابط دوجانبه به ترکیه دعوت کردیم.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ تفاهم نامه ادلب را امضا کردیم، اظهار داشت: در خصوص کاهش تنش در ادلب و توقف درگیریها توافق کردیم. اما تفاهم نامه ادلب با حمله به ساکنان این منطقه از طرف حکومت سوریه نقض شد.

اردوغان با ادعای اینکه حکومت بشار اسد مسئول وضعیت ادلب است، گفت: ۴ میلیون پناهنده هدف بمباران قرار می گیرند که غیرقابل قبول است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات سازمان ملل ۱.۵ میلیون پناهنده سوری در ترکیه بسر می برند و وضعیت متشنج ادلب شرایط دشواری را برای ترکیه بوجود می آورد اما آنکارا در این وضعیت بیکار نخواهد نشست.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: مقرهای بازرسی ترکیه در ادلب اوضاع را کنترل می کنند. روسیه موافقت کرد واحدهای گشت به منطقه بفرستد و ما بطور فعال برای جلوگیری از تشدید تنش ها در ادلب تلاش و مشارکت می کنیم.

وی ادامه داد: به رغم حمله های ارتش سوریه، لازم بود که موقعیت جدید برای ادلب تعیین شود.

اردوغان با بیان اینکه همکاریهای روسیه و ترکیه سهم مهمی در حل مسائل سوریه دارد، اظهار داشت: برای حل مسائلی همچون منطقه شرق فرات تصمیم گرفتیم همکاری با روسیه را افزایش دهیم.

وی افزود: امروز در جریان مذاکرات برای حل مسائل توافق کردیم و قرار شد آتش بس از نیمه شب در ادلب برقرار شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: برای اجرای آتش بس همه اقدامات انجام خواهد گرفت و تصمیم ما این است که وضعیت انسانی در منطقه متشنج نشود. باید وضع پناهندگان روشن شود تا به خانه های خود بازگردند. ما به تمام حملات ارتش سوریه پاسخ خواهیم داد. سازمان های ترکیه و روسیه به همکاری و تماس با یکدیگر برای حل مسائل سوریه ادامه می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.