وزیر دفاع آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

به گزارش جماران، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، امروز -‌شنبه- در حاشیه نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

وزیر دفاع آمریکا در این نشست گفت: «آقای شی و نقشش در حزب کمونیست چین این گونه است که آن‌ها سریع حرکت می‌کنند ولی در جهت مخالف آن هم سرکوب اقتصادی را پیش می‌گیرند.»

اسپر گفت: «ما باید به دستکاری‌های چین آگاه باشیم که ممکن است به ضرر ما باشد. حزب کمونیست در خارج از مرزهای چین تلاش می‌کنند به اهداف خود برسند.»

وزی تاکید کرد:  «ما به دنبال راه‌هایی برای همکاری هستیم. امیدواریم آن‌ها هم راه‌های دیگری را انتخاب کنند. جهان بسیار به هم ارتباط دارد. چین باید شفاف عمل کند و به حاکمیت و حقوق ملت‌ها احترام بگذارد. استراتژی دفاعی آمریکا این چالش‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.»

اسپر گفت: «به همین دلیل مهم است که باید با همکاری یکدیگر کار کرده و به اقدام‌های پکن واکنش نشان دهیم تا به جایی نرسیم که انتخاب‌های سیاسی و اقتصادی بدی انجام دهیم. ما به دنبال مناقشه با چین نیستیم. به دنبال رقابت اقتصادی منصفانه هستیم. از کشورها می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. این همان کاری است که وزارت دفاع انجام می‌دهد. بخشی از استراتژی دفاعی آمریکا تضمین امنیت و صنایع کشورمان است. در فناوری‌های منحصربه‌فرد و به‌روز سرمایه‌گذاری می‌کنیم. برخلاف چین، این فناوری‌ها را برای حفظ ثبات و امنیت استفاده می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «در زمینه سیستم‌های موشکی متعارف و غیرمتعارف سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا امنیت خودمان را تامین بکنیم. ما تشویق می‌کنیم که متحدان‌مان در زمینه جلوگیری از دزدی مالکیت معنوی همکاری کنند. ممکن است که دستکاری، جاسوسی و اخلال در جریان آزاد اطلاعات روی دهد، اگر چنین نکنیم.»

اسپر گفت: «ایالات متحده و استراتژی دفاعی آن به دنبال بررسی این چالش‌هاست و به دنبال دست‌یابی به راهکارهای جدید است. این چالش­‌ها برای نظم جهانی مضر است و آن را به خطر انداخته است. چین به دنبال آن است که دنیا را آن گونه که می­‌خواهد بسازد.»

وی افزود: «آمریکا در سالگرد پایان جنگ جهانی در ماه سپتامبر اعلام کرد که از ناتو و غرب دفاع می کند. ما خون دادیم تا از جهان دفاع کنیم. دستاورد ما اجازه داده تا اروپا رشد کنند. در واقع هر چه کشور کوچک‌تر باشد دست چین بزرگ‌تر و سنگین‌­تر خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌­های چین گسترش پیدا کرده. آن‌ها درباره امنیت اطلاعات و داده­‌ها و آمادگی نظامی به دنبال سیطره هستند.‌ما دوست داریم آن‌ها به راه درست بازگردند، اما آن‌ها به دنبال تسلط بر آسیا هستند. جامعه جهانی باید نگران هوش مصنوعی استفادهشده توسط چین برای سرکوب اقلیت مسلمان و روزنامه‌نگاران هستیم. این موضوع بخشی از کنفرانس امنیت مونیخ بوده است.»

وی افزود: «مسئله باج‌گیری و مالکیت معنوی چین و اقدامات خرابکارانه این کشور مثال‌­های بسیاری است که وجود دارد. ولی رفتار پکن متوجه این خود این کشور بوده و دنیا به آن واکنش نشان می‌­دهد اما پکن به دزدی فناوری ادامه می دهند. آن‌ها با دزدی فناوری برای رسیدن به اهداف خودشان سود‌ می‌برند. تاریخ بارها ثابت کرده اقتدار‌گرایی فساد می‌­آورد.»

اسپر با بیان اینکه این کشور مدت  طولانی است که روی فناوری کار می‌‌کند، گفت: «اجازه دهید از تاریخ درس بگیریم که در آینده پیشمان نشویم.»

وی افزود: «از دوستان خود می‌خواهیم یک نظام جهانی تعریف کنند که از دموکراسی دفاع می‌کند. تصمیمات مشخص است و آینده ما بستگی به تصمیمات سخت ما دارد.»

وزیر دفاع آمریکا عنوان کرد: «چین یک کشور پیشرفته و با فرهنگ غنی است ما می‌خواهیم که رفتار نرمال داشته باشد. اگر چین رفتار خود را تصحیح نکند دفاع باید تصمیم ما باشد و باید از تصمیماتی که متحدان ما را تهدید می‌کند جلوگیری کنیم.»

وی در ادامه گفت: «در مورد افغانستان پیشنهاد کاهش خشونت‌ها روی میز است. مشغول بحث در این‌باره هستیم. دو روز بحث و تباد‌ل‌نظر خوب در این مورد داشتیم. توافقی کلی در این زمینه صورت گرفته است. بهترین راه توافقی سیاسی در افغانستان است. این البته ریسک‌هایی هم دارد. دیروز با آقای غنی دیدار کردم. ایشان از موضوع اطلاع کامل دارند و آن را دنبال می‌کنند. او نیز با ما موافق است. مسئله مذاکرات بین‌الافغان را باید به‌گونه‌ای شکل داد که تمامی نمایندگان کشور در آن حضور داشته باشند. در زمینه ناتو نیز گفت‌وگوهای خوبی با شرکای خود داشتیم.»  

اسپر گفت: «باید نیروهای بیشتری در قالب ماموریت ناتو به عراق اعزام شود. دو موضوع مهم در عراق در قالب ائتلاف و ناتو وجود دارد: نخست ادامه شکست داعش در عراق که ۸۲ کشور و سازمان  در این کشور حضور دارند و همچنان هم اضافه می‌شوند و همه متعهد به شکست داعش و موافق با آن هستند. دوم اینکه به عراق آموزش داده شود که خودشان این ماموریت را به عهده بگیرند تا داعش بازنگردد و امنیت منطقه تثبیت شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.