عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ به این دلیل می‌گوید قانون مصوب مجلس عراق مبنی بر خروج تحقیرآمیز از خاک این کشور را اجرا نمی‌کند تا چون اوباما، در ازای خروج سربازان آمریکایی امتیازات اقتصادی و سیاسی مطلوبی بگیرد.

به گزارش جماران، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» حضور نظامیان آمریکایی در کشور عراق را برای گرفتن امتیاز خروج دانست گفت: نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه شاید در شرایط بحرانی، در قبال آن بحران اقداماتی را علیه افراطیون و شورشیان منطقه انجام بدهند، اما در شرایط عادی مانند شرایط فعلی، ماندن آن‌ها در منطقه برای گرفتن امتیاز خروج است. همان کاری که در سال ۲۰۱۱ اوباما انجام داد و در ازای خروج از عراق امتیازات زیادی مانند تعلق امتیاز استخراج روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت به شرکت "اکسان" آمریکا داده شد که این استخراج در دریاچه نفت معروف بصره صورت می گیرد که گفته می شد اساسا هدف آغاز جنگ آمریکا علیه صدام برای دستیابی به آن بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم ترامپ به دنبال گرفتن چنین امتیازاتی است تا پس از آن نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند. آن‌ها هر زمانی که احساس کنند میزان تاثیرگذاری سیاسی و اقتصادی آمریکا در عراق را رو به ضعف است،از حضور نظامی به عنوان یک اهرم اعمال فشار استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر عراقی‌ها برخلاف افغان‌ها قانون کاپیتولاسیون یا همان حق قضاوت کنسولی را امضا نکرده اند و این مساله می‌تواند در آینده با توجه به تحولات اخیر و چالش میان گروه‌های مقاومت، مسبب بروز اتفاقاتی بشود که پیامد قضایی داشته باشد. به هر حال بسته به تحولات عراق، این مساله می‌تواند ابزار حقوق مناسبی در دست دولت عراق برای فشار بیشتر به ترامپ  برای خروج از این کشور بدهد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ترامپ نمی‌خواهد آمریکا خروج تحقیرآمیزی از عراق داشته باشد، بنابراین می‌گوید قانون مصوب مجلس این کشور را  اجرا نمی‌کند و یک سری مسائل دیگر را مطرح می سازد. اما به اعتقاد من اوضاع عراق به حدی به بحران نزدیک است که امکان وارد آوردن فشار لازم به آمریکا برای خروج از عراق زیاد است. به عنوان یک فرض فقط مطرح می‌کنم که اگر در روزهای آینده،اتفاقی برای یک آمریکایی بیفتد یا جرمی را مرتکب شود و دادگاه‌های عراق او را به محاکمه بکشانند، در آن صورت ترامپ در داخل آمریکا متهم به عمل خلاف قوانین داخلی آمریکا در خصوص دخالت خارجی خواهد شد.

نماینده مردم اسلام آبادغرب تاکید کرد: عدم امضای کاپیتولاسیون توسط دولت عراق یک امکان قانونی است که وجود دارد، البته درباره این که این امکان تا حد توان تاثیرگذاری دارد، باید شرایط بسیار متفاوتی را سنجید،اما در هر صورت به عنوان یک عامل موثر وجود دارد.

وی با اشاره به تحلیل‌هایی که بیان می‌کنند پس از شهادت سردار سلیمانی و احتمال خروج آمریکا از عراق، امکان بروز مجدد گروهک داعش فراهم است نیز تاکید کرد: داعش به اعتقاد من یک پدیده تمام شده است، اما افراطی‌گری تمام شدنی نیست. آمریکایی‌ها از ابتدا اثری روی داعش نداشتند، آن‌ها حتی نقش مثبت هم داشتند. بالاترین سند، نظر رئیس جمهوری کنونی آمریکا است که گفت داعش را "هیلاری کلینتون" و "اوباما" به وجود آورده‌اند. بیشترین گروه‌های سلفی در تاریخ را همواره آمریکایی‌ها ایجاد کرده اند و استفاده خود را از آن‌ها برده و بعد هم نقش دشمن را برای آن‌ها بازی کرده‌اند.

فلاحت پیشه افزود: اما در شرایط فعلی باید منتظر جریان‌های افراطی جدید باشیم. سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات امنیتی از ۴۰ کیلومتر درون مرزهای همسایه، سیاستی است که همواره اجرا شده است. شهید سلیمانی به خوبی این را اجرا کرد و طبیعتا بعد از این هم اجرا می‌شود. گروه‌های سلفی هیچ کدومشان به شکل مستقل علیه ایران نجنگیده و تنها در صورت حمایت یک دولت خارجی جسارت تقابل مستقیم با ایران دارند که در این موارد هم نیروهای نظامی کشور از آمادگی کافی برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.