معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه از سیاست های مهم این است که حق اعتراض داده شود تا عده ای بتوانند نارضایتی خود را نسبت به این مساله اعلام کنند، گفت: رئیس جمهوری هم بنا دارد مراسم یادبودی برای جانباختگان برگزار کند.

به گزارش جماران؛ معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در گفت وگو با خانواده‌ها مشخص شد تمایل دارند جداگانه در شهرهای خود مراسم تشییع برگزار کنند اما از نگاه دولت برگزاری مراسم یادبود جمعی ضرورت است و تلاش خواهد کرد مراسم باشکوهی در یکی از مکان هایی که گنجایش و فضای کافی داشته باشد برگزار کند.

معصومه ابتکار روز دوشنبه با تاکید بر اینکه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک، ناراحتی ها و التهاب های پس از شهادت سپهبد سلیمانی را تشدید کرد، اظهار داشت: چرایی این اتفاق و توضیحات درباره اعلام دیرهنگام علت این حادثه، به طور کامل و جامع بررسی و گزارش های بین المللی ارائه خواهد شد اما آنچه بیش از همه مردم را  آزرده، صادق نبودن مراکز اطلاع رسانی بود.

وی ادامه داد: اینکه با قطعیت از مراکز اطلاع رسانی، علت حادثه نقص فنی اعلام شد در حالیکه باید روشن نبودن مساله را برجسته می کردند، باعث ناراحتی و دلخوری مردم شد.

ابتکار یادآور شد: لازمه این کار شفاف سازی بود که خوشبختانه تا حد زیادی روز شنبه انجام شد و پیش از آن هم دولت روز پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد که کار سنجیده ای بود اما آنچه بیش از همه ضرورت دارد توجه و رسیدگی به خانواده هایی است که عزیزان خود را در این پرواز از دست داده اند.

به گفته وی، مخصوصا وقتی که روشن شد این حادثه بر اثر شلیک اشتباه پدافند بوده و شرایط را پیچیده تر و دشوارتر کرد.

کارگروه رسیدگی به خانواده های داغدیده از سوی دولت تشکیل شده است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، برقراری ارتباط انسانی و بیان تسلیت به بازماندگان را یکی از راهکارهای التیام آلام دردمندان عنوان کرد و تصریح کرد: دولت به این نکته توجه کرد و کمیته جداگانه ای را با هدف رسیدگی، توجه و پیگیری دقیق مساله خانواده های دردمند و دلجویی از آنان تشکیل داده که امیدواریم این کارگروه بتواند بخوبی به وظیفه خود عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط التهاب و جنگی قرار دارد که از حمله ناجوانمردانه به سردار سلیمانی و تهدید ایران به زدن مراکز فرهنگی آغاز شده و کاملا فضا را ملتهب کرده، افزود:  شرایط روانی جامعه را باید با برخورد صادقانه و گفتن حقیقت و پذیرش اشتباه، عذرخواهی و ابراز تاسف و تغییر و اصلاح رویه آرام کرد.

به گفته معاون رئیس جمهوری، فراموش نکنیم نوع جنگ های امروزی پیچیدگی بیشتری دارند و جنگ های ترکیبی سایبری، روانی، عملیاتی و اقتصادی درباره ایران همزمان در حال اجرا است، پس باید بازنگری در نحوه آموزش ها حرفه ای تر عمل شود و متناسب با این روش های نوین در بُعد اجتماعی کار کرد.

انتظار ملت، حفظ حرمت است

ابتکار خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند حرمتشان حفظ شود و در سایه اعلام اخبار نادرست به آنان توهین نشود. انتظار دارند مراکز اطلاع رسانی با اطمینان خبر کذب را گسترش ندهند زیرا این امر اقشار مختلف جامعه بخصوص نخبگان را ناامید می کند. باید این امر بازسازی شود و همه وظیفه دارند در این زمینه تلاش کنند.

وی تاکید کرد: شناسایی دقیق علل و عوامل در هر دو حادثه هوایی و کرمان و کنترل شدت آسیب، این درد بزرگ را التیام می بخشد. در این زمینه دولت هم تلاش هایی کرده با تقسیم کار و ابلاغ به تمامی معاونت ها کنار مردم قرار گیرد و در معاونت امور زنان هم، تلاش کردیم در دیدار مستقیم با خانواده های جانباختگان و در مواردی تماس تلفنی با آنان ابراز همدردی خود را اعلام کنیم.  

مراسم یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی از سوی دولت برگزار خواهد شد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه از سیاست های مهم این است که حق اعتراض داده شود تا عده ای بتوانند نارضایتی خود را نسبت به این مساله اعلام کنند، گفت: رئیس جمهوری هم بنا دارد مراسم یادبودی برای جانباختگان برگزار کند.  

وی افزود: در گفت وگو با خانواده ها جان باختگان مشخص شد تمایل دارند جداگانه در شهرهای خود مراسم تشییع برگزار کنند اما از نگاه دولت برگزاری مراسم یادبود جمعی ضرورت دارد و حتما هم دولت تلاش خواهد کرد مراسمی در یکی از مکان هایی که گنجایش و فضای کافی داشته باشد برگزار کند.

ابتکار یادآور شد: امیدواریم با مشخص شدن مقصران حادثه و برگزاری یادبود، درد خانواده های داغدار اندکی التیام یابد و از این طریق حاکمیت بتواند اعتماد لازم را جلب کند.

پیگیری جدی علت و عاملان حادثه کرمان روی میز دولت

معاون رییس جمهوری، در بخشی دیگر از این گفت وگو، ضمن تاکید بر اینکه شهادت ناجوانمردانه سردار سپهبد سلیمانی، احساسات و همبستگی عمومی را برانگیخت و شاهد بودیم که مردم نسبت به این مساله با احساس، عقلانیت و توجه به شرایط کشور واکنش نشان دادند، افزود: متاسفانه بعد از شهادت سردار و در اوج یکپارچگی و عشق مردم به وطن، حوادثی باعث آزار مردم شد تا جایی که مقام معظم رهبری هم نسبت به آن واکنش و هشدار دادند.

وی به حوادثی که در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان اتفاق افتاد اشاره کرد و اظهار داشت: مدیریت این نوع مراسم با شکوه کار آسانی نیست اما اتفاق کرمان نتیجه نداشتن تدبیر کافی و برنامه ریزی منظم بود که پیگیری مسببان و مقصران آن یکی از راهکارهای جلب اعتماد عمومی و جلوگیری از تکرار مسایل دردناک این چنینی خواهد بود.  

ابتکار خاطرنشان کرد: موضوعی که دولت روز گذشته به بررسی آن پرداخت و با تشکیل هیات رسیدگی به این حادثه با مسئولیت وزیر اطلاعات نشان داد که این موضوع صرفا نباید به عنوان یک اتفاق ناگوار تلقی شود و ضرورت دارد از جنبه های انسانی هم به آن پرداخت.

به گزارش جماران، ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز گذشته (شنبه) تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و بصورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۶ مسافر ایرانی خدمه جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.