مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: نظام اسلامی باید ملکوتی باشد. تمام قسمت‌های فقه بر ملکوتی شدن انسان‌ها تاکید دارد و تربیت در چنین نظام ملکوتی، مسئول کم‌عرضه و مردم کم رحم تربیت نمی‌کند.

به گزارش جماران؛ مرجع تقلید شیعیان بر لزوم نهادینه سازی تفکر ملکومتی در همه بخش‎های جامعه تاکید کرد.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید امروز (5شنبه 12 دی ماه) در همایش "آموزگار فقاهت" آیین نکوداشت مرحوم آیت‎الله محقق داماد که در پژوهشکده معارف قرآنی علامه طباطبایی برگزار شد با ذکر این مطلب که حوزه علمیه قم باید شاگردان نخبه‌ای تربیت کند که تولیدات آن‌ها در تاریخ علمی و حوزوی، ماندگار باشد، گفت: نخبه پروری از ضروریات حوزه است که البته با وجود امکانات و مساعد بودن شرایط این امر هنوز به تمام کلمه محقق نشده است.

وی با ذکر این مطلب که کار قضایی، امام جماعت و جمعه واجب است، گفت: در این امور می‌توان طلبه‌های متوسط را به کار گرفت و باید شاگردان برجسته و مستعد در حوزه علمیه بمانند و با جهد و تلاش و تالیف آثار غنی، امام جماعت و قاضی تربیت کنند.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که بسیاری از طلبه‌های باهوش، خوش‌فکر و مستعد هستند که باید توجه به نخبه پروری در این زمینه در صدر اولویت‌های حوزه‌های علمیه باشد، تصریح کرد: یکی از این نخبگان مرحوم محقق داماد بود که شاگردان بزرگی مانند شهید بهشتی را تربیت کرد.

وی طلبه‌هایی که در راه کسب علوم دینی به بی‌راهه نروند، بازی نخورند و بازی ندهد، کسانی هستند که بر بال فرشته گام نهاده و کسب معارف دینی می‌کنند. طلاب باید با اجتناب از طمع پول و مادیات، در راه و در مسیر پرواز در آسمان معارف دینی حرکت کنند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه طلبه و روحانی کسی است که نه بازی می‌کند و نه بازی می‌خورد، گفت: در جامعه ای که تفکر ملکوتی نهادیه شود دیگر اختلاس ها و حقوق های نجومی جایی ندارد؛ امروز همه مسؤولان باید بدانند که مدیون خون شهدا و مجاهدت های علما و فقهای بزرگ هستند و اگر کم کاری کنند بدون شک در درگاه الهی هیچ عذری نخواهند داشت.

وی افزود: نظام اسلامی باید ملکوتی باشد. تمام قسمت‌های فقه بر ملکوتی شدن انسان‌ها تاکید دارد و تربیت در چنین نظام ملکوتی، مسئول کم‌عرضه و مردم کم رحم تربیت نمی‌کند.

جوادی آملی با ذکر این مطلب که اگر مادی فکر کنیم فرقی میان انسان و غیر انسان نیست، چراکه هدف، ملکوتی شدن انسان است، تصریح کرد: مردان الهی ازجمله امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و محقق داماد کسانی هستند که این مسیر پرافتخار پرواز به سمت معارف دینی را طی کردند و در این راه نوآوری‌های فراوانی داشتند.

وی گفت: اسلام حرف‌های جدید برای جامعه بشریت مطرح می کند. قم و حوزه‌های علمیه باید حرف تازه اسلامی که در هیچ‌یک از مکتب‌های آسمانی و مادی وجود ندارد، ارزیابی و برای بشریت تبیین کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام و قرآن، خود، نوآور است و تبیین آن نیز نیاز به نوآوری دارد، تأکید کرد: طی کردن مسیر فهم درست و نوآوری در درک معارف اسلامی نیاز به مردانی الهی دارد که علمای بزرگ شیعه در این مسیر گام برداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حرف‌های قرآن با فطرت انسان هماهنگ است، گفت: علمای بزرگی مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله محقق داماد با نوآوری توانستند معارف الهی را درک و به‌خوبی تبیین کنند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: برخی کتاب‌های نوشته‌شده توسط عالمان بزرگ مانند صاحب جواهر به‌قدری عمیق است که درک آن نیاز به سال‌ها پشتوانه علمی، تفکر عمیق و تلاش و استمرار فراوان دارد.

وی گفت: صاحب جواهر ملکوتی فکر کرده و با قلمی ملکوتی مطالبی را به نگارش درآورده که بالاتر از بشر عادی است، چراکه مکتب اسلام ملکوتی است و حرف‌هایی دارد که در مکتب‌های دیگر وجود ندارد.

این مرجع تقلید، با اشاره به مقام علمی امام موسی صدر گفت: این شخصیت تا زمانی که در ایران بود، در درس مرحوم آیت‌الله محقق داماد با تواضع و ادب شرکت می‌کرد و این نشان از غنای علمی درس مرحوم آیت‌الله محقق داماد است.

وی بابیان اینکه طلبه‌ها باید آثاری تالیف کنند که مصداق قسم خداوند به قلم باشد گفت: خون شهید بسیار ارزشمند است ولی خداوند متعال به‌جای قسم به خون، به مرکب و جوهر علما قسم‌خورده است.

آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه فرهنگ، جامعه را می ساز و این دلیل قسم خداوند به قلم است، افزود: بهره نظام و مردم ایران اسلامی از چنین همایش‌ها این است تا زمانی که نظام، ملکوتی فکر نکند در ردیف سایر نظام‌های مادی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: راه وجه الهی شدن و ماندن، نگاه ملکوتی و تبدیل نظام به‌نظام ملکوتی است و در چنین نظامی جای اختلاس و حقوق های نجومی وجود ندارد.

وی با ذکر این مطلب که مدیون خون شهدا هستیم، گفت: کشور طیب‌وطاهر است و کاری که شهدا و فقها کردند، کشور را طیب‌وطاهر کرده است، افزود: آفتاب و باران توان پاک کردن برخی آلودگی‌ها ازجمله استعار، استثمار، استبداد و استکبار را ندارد که این آلودگی‌ها تنها با خون شهدا پاک می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.