استاد دانشکده مطالعات خارجی دانشگاه توکیو خاطر نشان کرد آبه برای میانجیگری راهی بسیار دشوار دارد و کار بسیار سختی در پیش است شکستن این بن بست کار ساده ای نیست مساله تعهدات طرفین به توافق هسته ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش جماران؛ شماری از کارشناسان ژاپنی می گویند شکستن بن بست توافق هسته ای و امنیت کشتیرانی با محوریت اعزام نیروهای نظامی ژاپن به دریای عمان، از اصلی ترین موضوعات مورد رایزنی رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ژاپن در روز جمعه است.

ژاپن تایمز در همین باره به نقل از «یاسوکویی ماتسونوگا» استاد دانشکده مطالعات خارجی دانشگاه توکیو روز جمعه نوشت موضوع تعهدات ایران به برجام، بن بست در توافق هسته ای به دلیل خروج آمریکا و یافتن راهی برای برون رفت از این شرایط از جمله اساسی ترین مسایل مورد مذاکره حسن روحانی رییس جمهوری ایران با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن است.

وی خاطر نشان کرد آبه البته برای میانجیگری راهی بسیار دشوار دارد و کار بسیار سختی در پیش است شکستن این بن بست کار ساده ای نیست مساله تعهدات طرفین به توافق هسته ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

همزمان کویچیرو تاناکا از دانشگاه کیو در ژاپن هم به این رسانه گفت: تحریم ها کار را برای ژاپن و همه طرف های دیگر سخت کرده است اتخاذ تدابیر ماورای این تحریم ها بسیار دشوار است.

وی افزود: در همین حال موضوع دیگری که قرار است طرفین درباره آن رایزنی کنند امنیت کشتیرانی در منطقه خاورمیانه است جایی که مرکز اصلی واردات نفت برای ژاپن است مساله اعزام نظامیان ژاپنی به دریای عمان به همراه یک ناوشکن و یک هواپیمای گشتی هم مورد رایزنی مسوولان ارشد دو کشور قرار می گیرد.

استاد دانشگاه کیو ژاپن گفت آبه در جریان ملاقات با روحانی موضوع اعزام نیرو به منطقه را به طور مشروح به اطلاع او خواهد رساند زیرا می خواهد موافقت ایران را برای این ماموریت بدست آورد.

این کارشناس تاکید کرد که حداقل می توان مدعی شد که در دورانی که صلح در منطقه برقرار است اعزام نیروهای خود تدافعی ژاپن موسوم به اس دی اف مشکلی برای ایران ایجاد نمی کند.

تاناکا گفت دولت ژاپن وظیفه دارد مسایل را به طور شفاف مطرح کند برای نمونه باید توضیح دهد که اگر شرایط اضطراری شکل گیرد و مسایلی رخ دهد آن زمان وظیفه نیروهای نظامی این کشور در منطقه چه خواهد بود این مسایل باید برای همه طرف ها روشن شود.  

بنا به این گزارش روحانی عصر امروز جمعه وارد توکیو می شود تا با نخست وزیر ژاپن درباره مسایل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور گفت و گو کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.