نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: این اقدام بر خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این گزارش نشان می دهد که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. عضو دائم شورای امنیت نه تنها باید به قطعنامه های تصویب شده، پایبند بماند بلکه نباید بر عضو دیگری که اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می کند، تحریم اعمال کند.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و گفت: اعمال تحریم می‌تواند به وقوع بحران‌های جدید کمک کند.

واسیلی نبنزیا عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی هشتمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، افزود: ما با دیدگاه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم دوباره علیه ایران هم نظر هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام بر خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این گزارش نشان می دهد که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. عضو دائم شورای امنیت نه تنها باید به قطعنامه های تصویب شده، پایبند بماند بلکه نباید بر عضو دیگری که اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می کند، تحریم اعمال کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اعمال تحریم برای هر موضوعی نه تنها نگران کننده است بلکه برای وقوع بحران‌های جدید کمک کننده است. اعمال تحریم، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود و توانایی ایران را در اجرای توافق تضعیف می‌کند.

نبنزیا با اشاره به کاهش تعهدات ایران در اجرای برجام که به دنبال تداوم تحریم آمریکا و فقدان اعمال جبرانی از سوی اروپایی‌ها انجام شد، خاطرنشان کرد: ایران طبق توافق هسته‌ای، مجاز است اقداماتی را در مقابل نقض تعهدات طرف مقابل بردارد.

وی تصریح کرد: همه اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی مطابق منشور ملل متحد و مفاد مندرج در این توافق انجام شده و برگشت پذیر است.

سفیر روسیه با اشاره به بحران ساختگی در خلیج فارس و افزایش تنش ها در منطقه تاکید کرد بر اساس قطعنامه ۵۹۸ که از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا فضای گفت‌وگو برای امنیت وثبات خلیج فارس را فراهم سازد، روسیه آمادگی دارد همکاری لازم را برای این منظور به عمل آورد.

نبنزیا به بخشی از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که درباره ادعای ارسال سلاح از ایران به یمن و همچنین حوادث حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پرداخته بود، واکنش نشان داد و گفت همانگونه که در گزارش آمده است، شواهدی دال بر ارسال تجهیزات موشکی از ایران وجود ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد: این مساله، هیچ ارتباطی به ماموریت‌های دبیرخانه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و نمی تواند در این باره اظهار نظر کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: تنها راه، اجرا و پایبندی کامل طرف‌های باقی‌مانده به تمام تعهدات خود در برجام است که یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه است.

نبنزیا خاطرنشان کرد: روسیه بر تعهد خود در اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.