معاون وزیر امورخارجه سوریه: دولت دمشق میان گزینه نابودی سلاح‌های شیمیایی و انتقال آن به خارج، گزینه دوم را برگزید و آن را به بیرون از مرزهایش منتقل کرد.

به گزارش جماران؛ "فیصل المقداد" معاون وزیر امورخارجه سوریه چهارشنبه شب، وجود هرگونه انبار سلاح شیمیایی در سوریه را رد کرد و گفت: کسانی که معتقدند، سوریه بخشی از انبار سلاح‌های شیمیایی‌اش را حفظ کرده است، آن را به ما نشان دهند.

المقداد چهارشنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری "المیادین" همچنین گفت: سوریه عاری از انواع سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی است، درحالی که اسرائیل تمامی این سلاح‌ها را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: دولت دمشق میان گزینه نابودی سلاح‌های شیمیایی و انتقال آن به خارج، گزینه دوم را برگزید و آن را به بیرون از مرزهایش منتقل کرد.

معاون وزیر امورخارجه سوریه ادامه داد: سوریه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته است و اعلام کرده که تمامی انبار سلاح شیمیایی خود را نیز به خارج از کشور منتقل کرده است.

مقداد گفت:سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در کنترل آمریکاست و واشنگتن با تشکیل هیأتی، گزارش‌ها و بازرسی‌ها را تحریف می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت دمشق، با تیم تحقیقاتی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هیچ دیداری نخواهد داشت و گزارش این سازمان را به رسمیت نمی‌شناسد.

معاون وزیر امورخارجه سوریه ادامه داد: تیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای هماهنگی با تروریست‌ها و کلاه سفیدها به ترکیه سفر کرده است.

المقداد تأکید کرد: دلایلی در اختیار داریم که ترکیه به همراه برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان، سلاح شیمیایی را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند.

وی افزود: تروریست‌ها در سوریه از سلاح شیمیایی علیه دولت دمشق و نیز در درگیری‌های داخلی خود استفاده می‌کردند.

مقداد اضافه کرد: پرونده شیمیایی، تنها بخشی از توطئه کشورها علیه سوریه است که از سال ۲۰۱۳ کلید خورد.

وی یادآور شد: نخستین حمله شیمیایی در "خان العسل" بدست تروریست‌های مسلح صورت گرفت، اما می‌بینیم که کشورهای غربی مانع از اعزام تیم حقیقت‌یاب به این منطقه می‌شوند.

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، روز جمعه از این نهاد بین المللی خواست؛ درباره دستکاری گزارش تیم حقیقت یاب درمورد استفاده از بمب شیمیایی در سوریه تحقیق کند.

در سال‌های اخیر ادعای حملات شیمیایی در مناطق مختلف سوریه به ابزار تبلیغاتی و بهانه‌جویی علیه دولت قانونی سوریه تبدیل شده است. این مهم ابتدا با ساز وکاری به نام "جیم" (مکانیسم کمیته تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) که از سوی شورای امنیت ماموریت یافته بود، آغاز شد اما با توجه به اینکه به عاملی برای اختلال در روند مبارزه با تروریسم و ابزاری برای غربی‌ها علیه دولت سوریه تبدیل شده بود، با مخالفت روسیه شکست خورد.

پس از آن، کشورهای غربی‌ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کردند تا راهی برای زنده نگه‌داشتن این ابزار بیابند، آنها با استفاده از فضای رسانه‌ای و صحنه سازی‌هایی که توسط انجمن‌های مردمی و علمی رصد شد و ساختگی بودن آنها مورد تایید قرار گرفت، کوشیدند تا دولت اسد را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کنند که تاکنون در این مهم، ناکام مانده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.