مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما بر این باوریم که سوریه از قربانیان تروریسم است که چندین بار توسط داعش و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

 

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در بیست و دومین نشست کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه در سخنانی وجود زرادخانه‌های شیمیایی متعلق به کشورهای عضو و نیز گروه‌های تروریستی را خطری برای صلح و امنیت جهانی دانست.

به گزارش جماران، غلامحسین دهقانی در این کنفرانس گفت: کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق پیامد واقعی حمایت مستقیم و یا غیر مستقیم برخی از کشورها از این گروه‌های تروریستی است.

وی با تاکید بر اهمیت جهانشمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی از کشورهای عضو و دبیرخانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخواست کرد: تلاش‌های خود را در راستای الحاق غیر اعضا و به ویژه رژیم صهیونیستی که با وجود داشتن سلاح‌های کشتار جمعی عضو هیچ یک از معاهدات بین‌المللی کشتارجمعی نیست، افزایش دهند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در بخشی از سخنان خود با توجه به اهمیت گسترش همکاری‌های بین‌المللی و ضرورت مبادله فناوری و دانش فنی در زمینه شیمیایی، عدم موفقیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در تصویب برنامه اقدام برای ماده یازده کنوانسیون و نیز عدم اختصاص بودجه کافی به موضوع ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی با وجود گذشت دو دهه از تصویب کنوانسیون را موجب نگرانی دانست و خواستار تلاش مشترک کشورهای عضو در این زمینه شد.

دهقانی تلاش‌های دولت سوریه در زمینه انهدام سلاح‌های شیمیایی با وجود شرایط دشوار و غیر امن داخلی را مهم تلقی و قابل قدردانی قلمداد کرد.

وی ادامه داد: ایران در الحاق این کشور به کنوانسیون و اجرای تعهدات بین‌المللی تحت مقرارت کنوانسیون کمک کرده است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: ما بر این باوریم که سوریه از قربانیان تروریسم است که چندین بار توسط داعش و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

وی ضمن استقبال از تکمیل عملیات انهدام سلاح‌های شیمیایی روسیه و لیبی خاطرنشان کرد: انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی مهم‌ترین تعهد کشورهای عضو کنوانسیون است و از آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین دارنده سلاح شیمیایی خواست که اقدامات ضروری جهت تسریع روند انهدام زرادخانه‌های شیمیایی و انجام تعهدات خود به عمل آورند.

دهقانی از حصول اجماع در خصوص معرفی سفیر و نماینده دائم کشور اسپانیا فرناندو آریاس، به عنوان مدیرکل آتی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استقبال کرد و از تلاش‌های مدیرکل فعلی این سازمان احمد اوزومجو تشکر و قدردانی کرد.

بیست و دومین کنفرانس کشورهای عضو با حضور نمایندگان دول عضو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیر دولتی فعال در زمینه سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه ۶ آذر در لاهه هلند آغاز به کار کرده و تا امروز جمعه به کار خود ادامه خواهد داد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از سال ۱۹۹۷ و پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تاسیس شده است و دارای ۱۹۲ عضو است. رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، کره شمالی و سودان جنوبی عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیستند.

کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مهم‌ترین نهاد تصمیم گیرنده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که هر ساله با شرکت اعضا تشکیل جلسه می‌دهد و ضمن بررسی آخرین تحولات در زمینه سلاح‌های شیمیایی اقداماتی را جهت بهبود روند انهدام و مقابله با سلاح‌های شیمیایی اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.