این اتفاق در جریان یکی از خونبارترین هفته‌های اعتراضات در عراق رخ داده که از ماه گذشته میلادی آغاز شده است. نخست وزیر عراق طبق وعده روز جمعه استعفا و تلاش کرده خشم مردم را کاهش دهد.

به گزارش جماران؛ پلیس عراق اعلام کرد، معترضان ورودی ضریحی در شهر نجف در جنوب این کشور را آتش زدند، نیروهای امنیتی نیز در پاسخ به این بی‌حرمتی و نیز متفرق کردن تظاهرکنندگان متوسل به استفاده از گاز اشک آور شدند.

به نقل از اسکای نیوز، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مربوط به آتش سوزی در درب ورودی مرقد محمد باقر حکیم است در حالی که در این تصاویر معترضان با موبایل‌های خود از این اتفاق فیلم‌برداری می‌کنند هنوز تحقیقات مستقلی در این باره صورت نگرفته است.

این اتفاق در جریان یکی از خونبارترین هفته‌های اعتراضات در عراق رخ داده که از ماه گذشته میلادی آغاز شده است. نخست وزیر عراق طبق وعده روز جمعه استعفا و تلاش کرده خشم مردم را کاهش دهد.

اما تظاهرات‌ در مناطق دیگر از جمله بغداد، نجف و ناصریه (مرکز استان ذی قار) ادامه دارد به طوریکه معترضان مراکز پلیس را محاصره کرده‌اند.

منابع پزشکی در عراق روز شنبه گفتند، در اثر شلیک افرادی مسلح در میدان ثورة العشرین شهر نجف سه تن کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شدند.

پیشتر معترضان نیز در اثر اصابت گلوله از سوی شبه‌نظامیانی که قصد متفرق کردن تظاهرکنندگان از نزدیکی مرقد محمد باقر حکیم در میدان ثورة العشرین را داشتند زخمی شده بودند.

لوی الیاسری،‌ استاندار نجف از دولت فدرال و تمام نهادهای امنیتی خواست فورا برای توقف درگیری‌ها در نجف و تحقیق درباره حوادث جاری و مواخذه افراد خاطی وارد عمل شوند.

الیاسری گفت، طی ۳۵ روز نجف امن و با ثبات بود اما حوادث اخیر منجر به تعدادی کشته و جمعی زخمی شده است. نیروهای امنیتی در استان نیز تلاش می‌کنند اوضاع را آرام کنند.

استاندار نجف امروز، یکشنبه در سراسر استان را روز تعطیل اعلام کرده و فقط نهادهای خدماتی، امنیتی و بهداشت دایر هستند.

پلیس نجف نیز از تظاهرکنندگان خواسته خویشتنداری کنند و به میادین تظاهرات بازگردند.

پلیس متعهد شده کسانی که در قتل تظاهرکنندگان نقش داشته‌ان، دستگیر و مجازات کند.

در این حین یک منبع پلیس از زخمی شدن فرمانده گروهان اول با شلیک گلوله از سوی افرادی ناشناس در مقابل اداره پلیس ذی قار در جنوب خبر داد.

زنان ذی قار هم با ایجاد زنجیره انسانی مانع از رفتن جوانان به سمت ساختمان‌ فرماندهی پلیس ذی قار شده‌اند.

استعفای عبدالمهدی چند ساعت بعد از درخواست مرجعیت عالی دینی شیعیان از دولت برای کناره‌گیری انجام گرفت تا تنش‌های ممتد و خونبار که هفته‌هاست عراق را درگیر کرده، بخواباند.

گفته می‌شود تنش‌ها در عراق بیش از ۴۰۰ کشته داشته که اکثرا تظاهرکنندگان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.