رئیس فراکسیون امید مجلس تأکید کرد: نگاه دولتی ما امروز یک نگاه تمرکز گرایانه است و می‌توان گفت ممکن است در بخش‌هایی از نگاه حاکمیتی فاصله داشته باشیم، اما این روند اصلاح می‌شود و ما باید به موضوع موانع پیش رو جهت یکپارچگی مدیریت شهری اشاره کنیم.

به گزارش جماران؛ محمدرضا عارف  در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری با تأکید بر اینکه باید دبیرخانه‌ای دائمی برای این دست همایش‌ها دایر شود و دستگاه‌های اجرایی نیز در آن حضور داشته باشند، گفت: دستگاه‌های اجرایی در کنار دانشگاه‌ها می‌توانند به افزایش بهره‌وری و ارتقاء عملکرد مدیریت شهری کمک کنند که یکی از مسائلی که امروز درگیر آن هستیم یکپارچه نبودن مدیریت شهری است.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر جمعیت و مهاجرت گفت: غییر بافت جمعیتی و افزایش جمعیت شهری همچنان در کشور ادامه دارد متأسفانه تغییر جمعیت به یک واقعیتی می‌تواند تهدید ملی باشد و در حال حاضر آمار‌ها نشان می‌دهد که جمعیت شهری به ۷۵ درصد رسیده است و این رشد همچنان ادامه دارد.

عارف ادامه داد: می‌خواهم بر روی مدیریت یکپارچه شهری و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن توجه جدی کنم، زیرا ما در قانون اساسی و اسناد بالا دستی جهت گیری خوبی برای مدیریت یکپارچه داریم و ما از برنامه سوم توسعه موضوع واگذاری مسئولیت‌ها را دنبال کردیم.

او تأکید کرد: نگاه دولتی ما امروز یک نگاه تمرکز گرایانه است و می‌توان گفت ممکن است در بخش‌هایی از نگاه حاکمیتی فاصله داشته باشیم، اما این روند اصلاح می‌شود و ما باید به موضوع موانع پیش رو جهت یکپارچگی مدیریت شهری اشاره کنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تشریح موانع مدیریت یکپارچه گفت: یکی از مواردی که مانع مدیریت یکپارچه می‌شود، تفسیر غلط از اصل ۴۴ قانون اساسی است. با تصویب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که یکی از مترقی‌ترین سیاست‌های کلی است، موضوع مدیریت یکپارچه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

او با تأکید بر اینکه در قانون اساسی اصل شورا‌ها داریم، افزود: فلسفه حاکمیت در خدمات به مردم است و شورا‌ها با جایگاهی که دارند می‌توانند مسئولیت شهری را بر عهده بگیرند، اگر می‌خواهیم مدیریت شهری یکپارچه داشته باشیم نیاز به مرجع قانونگذاری داریم و آن هم شوراهاست.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت‌ها تا دروازه شهر مجاز هستند که وارد شوند و از دروازه شهر به بعد وظیفه مدیریت شهری بر عهده پارلمان‌های محلی است..

عارف تصریح کرد: امروز در کشور هیچ مانعی جز در حوزه مسایل سیاسی و امنیتی برای واگذاری اختیارات به مدیریت شهری نیست و باید به طور جدی به دنبال ارتقا جایگاه مدیریت شهری باشیم.

او با اشاره به اینکه برگزاری این دست نشست‌ها و پنل‌های تخحصصی باید دستاورد‌های خوبی داشته باشد، گفت: نتایح برگزاری این همایش‌ها اگر پیگیری نشود، برای مردم فایده ندارد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تشریح چالش‌های پیش رو جهت مدیریت یکپارچه و ارتقا بهره‌وری گفت: یکی از چالش‌های موجود بازنگری در قانون شهرداری‌ها استقانون شهرداری‌ها مربوط به دوران قبل از انقلاب است و با وجود اینکه قانون اساسی ظرفیت لازم را داشته، این قانون تغییرات لازم را نکرد و برای شرایط فعلی ناکارآمد است و ما در مجلس دهم مدت‌ها انتظار می‌کشیدیم که دولت سه لایحه را درباره بازنگری قانون شهرداری‌ها ارائه کند.

عارف در توضیح نقش درآمد‌های پایدار برای شهرداری‌ها تصریح کرد: بین شهرسازی و ایجاد درآمد پیوند نامطلوبی  ایجاد شد که این پیوند وضعیت شهر را خراب کرد و باید ما تلاش کنیم که این پیوند جدا  شود و امروز ارائه دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار می‌تواند گام موثری در این مسیر باشد.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه چالش بعدی آلودگی هوا و محیط زیست که دیگر نیازی به گفتن ندارد و از وضعیت فعلی سلامت ما می توان به وضعیت نامطلوب آلودگی هوا پی برد  به  وضعیت پسماند در کشور اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر پسماند به یک تهدید بدل شده است و در ادامه می‌توانم به آسیب‌های اجتماعی اشاره کنم که در بازه‌ای از زمان شهرداری مسئولیت آن را به بهزیستی محول می‌کند و در بازه دیگری از زمان بهزیستی می‌گوید وظیفه شهرداری است و این مصداق بارزی از نبود مدیریت یکپارچه شهری در کشورمان است.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حاشیه نشینی یک تهدید ملی است، اظهار کرد: به این موضوع به عنوان یک تهدید باید پرداخته شود، زیرا در اغتشاشات اخیر نیز معضل حاشیه نشینی خود را نشان داد.

عارف ادامه داد: به مواردی که ذکر کردم باید در نشست‌های علمی پرداخته شود و برگزاری این دست نشست‌های تخصصی می‌تواند نتایج مطلوبی در ارتقا مدیریت شهری و بهره‌وری داشته باشد.

او ضمن تشکر از سازمان ملی بهره‌وری خاطرنشان کرد: در کنار تمام تلاش‌های انجام شده از سوی سازمان ملی بهره‌وری در این دو دهه گذشته سازمان ملی بهره‌وری به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرد و مصداق آن حضور ایران در بین ۵ کشور آخر در رشد بهره‌وری است.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تشریح نتایج مثبت افزایش بهره‌وری اظهار کرد: افزایش بهره‌وری نتایج مثبتی مانند افزایش نشاط شهروندان، کاهش سفر غیر ضروری، سلامت ذهنی و... را به همراه دارد.

عارف تاکید کرد: برای افزایش بهره‌وری باید به سمت تثبیت مدیریت و بازنگری در قوانین حرکت کنیم و ما نیز از شهرداری در حوزه تثبیت مدیریت و عملکرد گلایه‌های جدی داریم ولی در این نشست علمی جای طرح آن نیست.

او در تشریح تجربه موضع گیری خود از شهرداراسبق  تهران بیان کرد: درباره عملکرد شهردار وقت درباره برف روبی  موضعی گرفتم که آن زمان به من حمله شد و آن تجربه به من می‌گوید که امروز از آقای حناچی انتقادی نکنم و موضعی نگیرم، اما باید به این نکته تاکید کنم برای داشتن مدیریت یکپارچه و ارتقا بهره‌وری اداره امور باید توسط مردم پایه گذاری شود و در مسیر هوشمند سازی شهری قدم برداریم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر با نگاه لوکس هوشمندسازی وارد شویم مدل هوشمند سازی که همواره موثر است و بال گردن می‌شود.

عارف با بیان اینکه افزایش بهره وری در یک شهر به انسانها کمک می کند که شاداب تر ، موفق تر و آرامش بیشتری داشته باشند،تصریح کرد:برای افزایش بهره وری در مدیریت شهری بازنگری در قوانین و مقررات و بروکراسی دست و پاگیر شهرداری،استفاده از تجربه موفق سایر کشورها،آموزش و اطلاع رسانی شهری به شهروندان ،واگذاری امور به مردم و نهادهای پایین دستی از جمله شورایاری محلات ،هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک ،ثبات مدیریت و استفاده از علم فرماندهی کنترل در مدیریت بحران و مدیریت شهری ،شایسته سالاری و جوانگرایی و پرهیز از اقدامات سلیقه ای و حرکت در چارچوب برنامه های مصوب لازم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1298269
  • منبع: امیدنامه
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.