ضرغامی گفت: متاسفانه به دلیل گرفتاری‌هایی که دارم، برنامه‌های صداوسیما را در این مدت رصد نکردم که بخواهم قضاوتی داشته باشم؛ اما قاعدتا همه رسانه‌ها از جمله صداوسیما باید در راستای سیاست کلی نظام عمل کنند. به ویژه پس از فرمایش‌های مقام معظم رهبری، باید حضوری فعال و موثر داشته و این تصمیم‌گیری را تبیین کنند.

به گزارش جماران؛ عزت‌الله ضرغامی گفت: اگر دولت در تبیین گرانی قیمت بنزین به مردم پیشگام می‌شد و رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی قبل از اجرای این اقدام، با مردم صحبت می‌کردند، مردم توجیه می‌شدند و ما این دوره را با خسارت بسیار کمتری می‌توانستیم پشت سر بگذاریم.

عزت‌الله ضرغامی درباره نحوه پرداخت صداوسیما به ناآرامی‌های اخیر در پی گرانی بنزین، در پاسخ به این سوال که چرا صداوسیما بیشترین تیغ انتقادات را به سمت قوه مجریه برده است، درحالیکه سه قوه در امضای این گرانی به صورت یکسان مداخله داشتند؟ گفت: متاسفانه به دلیل گرفتاری‌هایی که دارم، برنامه‌های صداوسیما را در این مدت رصد نکردم که بخواهم قضاوتی داشته باشم؛ اما قاعدتا همه رسانه‌ها از جمله صداوسیما باید در راستای سیاست کلی نظام عمل کنند. به ویژه پس از فرمایش‌های مقام معظم رهبری، باید حضوری فعال و موثر داشته و این تصمیم‌گیری را تبیین کنند.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما درباره انتقادی که برخی در مورد دولت مطرح می‌کنند، گفت: نکته‌ای که این عده می‌گویند این است که صحبت مستقیم رئیس‌جمهور با مردم، تاثیر دیگری داشت.

ضرغامی تشریح کرد: اگر قبل از اعلام گرانی بنزین، صداوسیما بر اساس صحبت‌های رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را تنظیم می‌کرد و کارشناسان همراه با این سیاست و خود دولتمردان در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده و این طرح را تبیین می‌کردند، در اجرای آن خیلی موفق‌تر بودیم اما متاسفانه وقتی کشور دچار مشکل شد و اعتراض‌های عمومی شکل گرفت، بعد از آن دولت آمد و اعلام کرد قرار است سهمیه‌های نقدی را بین اقشار کم‌درآمد توزیع کند. اما همانطور که به خود آقایان تصمیم‌گیر این امر منتقل کردم و الان هم عرض می‌کنم، که این تصمیم حالت انفعال به خود گرفت.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در این شرایط بعضی‌ها ممکن است تیغ‌شان در این تبلیغ بُرا باشد که چون اعتراض‌ها شکل گرفته و مردم به میدان آمدند حالا دولت می‌خواهد به آنها یکسری امکانات و سهیمه نقدی بدهد؛ در حالی‌که اینطور نبود و دولت از قبل در اعطای این سهمیه نقدی تصمیم‌گیری کرده و همه چیز از ابتدا مشخص شده بود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه اگر این تصمیم دولت زودتر اعلام می‌شد چنین شائبه‌هایی هم پیش نمی‌آمد، گفت: حتی اگر مثل کاری که دولت قبل انجام داد، این پول پیش از اجرای تصمیم به گرانی قیمت بنزین، به حساب مردم ریخته و بلوکه می‌شد و مردم منتظر این بودند که بنزین قیمتش تعدیل شود و بتوانند آن پول را از حساب‌شان بردارند، در اقناع مردم خیلی موثر بود. اما متاسفانه چون این کار انجام نگرفت و حتی تا لحظه آخر به‌نوعی این قصه تکذیب هم می‌شد وقتی ناگهان اعلام شد، مردم اصلا توجیه نبودند.

او با بیان اینکه اتفاقا صداوسیما فرصت بسیار خوبی در مسئولان دولتی گذاشت، گفت: به خصوص وقتی اینترنت قطع و مراجعه‌ها به سمت صداوسیما بیشتر شده بود، ‌فرصتی فراهم شد تا در برنامه‌های مختلف، مسئولان بیایند و توضیح بدهند که خیلی هم خوب بود. اما اگر خود دولت در این مساله پیشگام می‌شد و رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی قبل از اجرای این اقدام، با مردم صحبت می‌کردند، مردم توجیه می‌شدند و ما این دوره را با خسارت بسیار کمتری می‌توانستیم پشت سر بگذاریم. اما در نهایت، چون برنامه‌های صداوسیما را در این مدت رصد نکرده‌ام، متاسفانه نمی‌توانم جمع‌بندی درستی درباره سوال شما داشته باشم.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که «در شرایط اقتصادی کشور که نمی‌توان دست و دلبازانه با بودجه برخورد کرد، چرا اجازه لازم به دولت و مجلس داده نمی‌شود تا تکلیف برخی حوزه‌ها را مانند برخی موسسات و نهادهای خاص و فرهنگی که سالانه بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند، روشن کنند؟ و اینکه آیا ریاضت در بودجه نباید به جای حوزه‌های معیشتی، عمرانی و بهداشتی و... در این حوزه‌ها عملی شود؟» گفت: به‌نظرم تقسیم‌بندی نهادها به نهاد خاص و عام، عوض کردن صورت مساله و آدرس نادرست به جامعه دادن است.

ضرغامی ادامه داد: بله، وقتی بودجه باید به صورت انقباضی بسته شود، همه دستگاه‌ها باید از این نوع بودجه تبعیت کنند و این حرف درستی است و استثنا هم ندارد چراکه یک امکان بودجه عمومی هست که محدودیت دارد و دستگاه‌های مصرف کننده هم زیادند.

ضرغامی تصریح کرد: اما به نظر من این خود دولت است که باید تشخیص دهد در شرایط ویژه، کدام دستگاه‌ها منافع‌شان برای عامه می‌تواند جدی‌تر و به‌روزتر باشد و با ملاحظه آن دستگاه‌ها، بقیه بودجه را به صورت انقباضی ببندد و این محدودیت شامل همه دستگاه‌ها شود تا دوباره وضع بودجه بتواند به حالت عادی برگردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.