نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: محدودیتی برای تظاهرکنندگان مسالمت آمیز نیست اما وقتی گروههایی مجهز به وسایل ممنوعه مانند نارنجک، بطری های آتش زا و .. به یک مقر حمله می کنند یا می خواهند از یک مانع امنیتی عبور کنند، طبعا با آنها مقابله می شود.

به گزارش جماران؛ عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تلویحا از مواضع اخیر آمریکا در خصوص اعتراضات خیابانی در این کشور انتقاد کرد.

عبدالمهدی سه شنبه شب در سخنانی در جمع هیات وزیران که از شبکه های خبری پخش شد، با اشاره به طرح انتقاداتی در خصوص نحوه تعامل و برخورد با تظاهرکنندگان، با قرائت فرازهای از قوانین مربوط به این امر گفت: در استای  احترام به آزادی بیان و حق انجام تظاهرات، بسیاری از محدودیت هایی که قانون برای برگزاری تجمع و تظاهرات درنظر گرفته است، اجرا نشده است. 

وی گفت: این قانون همان است که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آن را تصویب کرده است اما برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز در عراق نه تنها با محدودیت و یا سرکوب مواجه نشده است بلکه از بسیاری از مقررات محدود کننده نیز چشم پوشی شده است. 

نخست وزیر و فرمانده کل  نیروهای مسلح عراق گفت: محدودیتی برای تظاهرکنندگان مسالمت آمیز نیست اما وقتی گروههایی مجهز به وسایل ممنوعه مانند نارنجک، بطری های آتش زا و .. به یک مقر حمله می کنند یا می خواهند از یک مانع امنیتی عبور کنند، طبعا با آنها مقابله می شود. 

وی  گفت: البته درمرحله نخست تظاهرات (۱ تا  ۱۰ اکتبر) از تیراندازی علیه تظاهرکنندگان استفاده شد که در گزارش تحقیق آوردیم، اما در مرحله دوم (۲۵ اکتبر تا امروز) از تیراندازی استفاده نشده است. 

عبدالمهدی افزود: اعتراضات جاری در عراق همچون موارد سابق نبود، بلکه درکنار مردم، اقلیتی  خرابکار بودند که با استفاده از انواع وسایل ممنوع دست به خشونت می زدند، برخی فقط از آزادی تجمعات می گویند اما اهمیت نظم و امنیت کشور هم نباید نادیده گرفته شود.  

وی گفت: حتی پیش از شروع اعتراضات، در رسانه ها از اسقاط نظام و جنگ شیعه - شیعه در عراق نوشتند و دنبال آن بودند بنابر این تظاهرات این دوره تفاوت هایی با دوره های قبل داشت و محدود به طرح خواسته های اجتماعی بود و گرنه تعامل با آن  بسیار  آسان بود. 

نخست وزیر عراق اظهار داشت: در برابر جوانان و مردم تظاهرکننده زانوی تواضع می زنیم که باعث شدند کشور تکان بخورد و قوای مختلف بطور جدی دنبال اصلاحات بیفتند و ما نیز بر اساس رهنمودهای مرجعیت و تصمیمات پارلمان، در اجرای اصلاحات مورد خواست معترضان از جمله اصلاح قانون انتخابات جدی هستیم.

عبدالمهدی با اشاره به این که فساد در عراق سالهاست که متراکم شده است، بر جدی دولتش در مبارزه با آن تاکید کرد و گفت: منابع نفتی عراق مانند کیکی است که همه در داخل و خارج حکومت و حتی  در منطقه و بین الملل بر سر آن رقابت می کنند و هر طرف می خواهد سهم بیشتری از آن ببرد. 

وی همچنین با تشریح دستاوردهای دولت خود طی یکسالی که از عمر آن می گذرد از جمله به پیشرفت قابل توجه درتولید برق  و کاهش ساعات خاموشی اشاره کرد و درعین حال از کارشکنی هایی که - به گفته وی - از روز نخست تشکیل دولت آغاز شد، سخن گفت. 

عبدالمهدی افزود: اگر انتظاری از دولت هست باید دید آیا اختیارات لازم هم در این خصوص به آن داده شده است. 

کاخ سفید در بیانیه دیروز دوشنبه در موضعی که - به گفته عراقی ها - بر خلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور و تلاشی بیهوده برای سوار شدن بر موج اعتراضات اجتماعی در این کشور و شعله ور کردن دوباره التهابات هفته های اخیر بوده است، خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

این موضع مداخله جویانه آمریکا با واکنش سریع و محکومیت از  سوی تعدادی از رهبران سیاسی از جمله «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر مواجه شد. 

عراقی ها می گویند کاخ سفید این موضع مداخله گرانه را در ادامه مواضع دخالت گر سفارتخانه این کشور در بغداد و همچنین مواضع «دونالد ترامپ» رییس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گرفته است.

این اعتقاد وجود دارد که آمریکا بعد از اینکه مشاهده کرد اعتراضات اجتماعی رو به راه حل مسالمت آمیز پیش می رود، کوشید با این موضع رسوا کننده، به آتش اعتراضات در عراق دامن بزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.