نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: چرا ما این موضوع را سیاسی کردیم؟ قانون‌گذار منافع ملی را در نظر گرفته بود و این راهکار را پیشنهاد داد. امروز یک جناح می‌خواهد رفراندوم برگزار کند و جناحی دیگر مخالف است.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تا اسم رفراندوم می‌آید می گویند ما هر سال انتخابات داریم. دوستانی که معتقدید ما در ۲۲ بهمن حضور داریم. پس چه ترسی از رفراندوم دارید؟

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس در همایش ظرفیت‌های توسعه در قانون اساسی با رویکرد توسعه حقوقی با موضوع همه‌پرسی در بنیان قانون اساسی با اشاره به اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی گفت: اولین نکته‌ای که با آن مواجه می‌شویم این است که ما در قانون اساسی‌مان چنین ظرفیتی داریم که وقتی نخبگان جامعه به یک نتیجه نمی‌رسند می‌توانند به آرای مردم مراجعه کنند. در سال ۶۸ وقتی از این ظرفیت استفاده شد، کسی نمی‌گفت چرا از این ظرفیت استفاده می‌کنید.

وی تاکید کرد: چرا ما این موضوع را سیاسی کردیم؟ قانون‌گذار منافع ملی را در نظر گرفته بود و این راهکار را پیشنهاد داد. امروز یک جناح می‌خواهد رفراندوم برگزار کند و جناحی دیگر مخالف است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره رفراندوم گفت: در قانون اساسی اتفاقا جنبه جمهوری‌خواهانه وجود دارد اما این جنبه دست بالا را ندارد از جمله مراجعه به نظر مردم.

وی با اشاره به اظهارات صدیقی امام جمعه موقت تهران که گفته بود رئیس‌جمهور قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد آیا با این قسم می‌تواند خواستار رفراندوم باشد؟ گفت: این تداخل‌ها باعث شده که نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات ظریف گفت: ایشان گفت ما انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم که این حرف به ما به عنوان نماینده مجلس هم اشاره داشت. اینگونه یعنی چه؟ یعنی وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نابسامان؟ آیا ما انتخاب کردیم اینگونه زندگی کنیم؟ اگر مردم انقلاب کردند برای بیرون رفتن از این مسائل بود.

وی گفت: امروز یکی از همکاران ما در نطق خود گفت به نظر می‌رسد که در بعد اسلامیت مشکل نداریم اما در بعد جمهوریت مشکل داریم و من فکر کردم که کدام جنبه فعالیت‌های  ما اسلامی است، سیاست؟ فرهنگ؟ اقتصاد ما؟ آیا این‌ها اسلامی است؟ گرایش به سمت اسلام در کشورهای دیگر زیاد است اما ما باید به زور ایدئولوژیک حجاب را حفظ کنیم.

سلحشوری گفت: میانگین کشوری طلاق سی درصد شده است. منفورترین عمل اینقدر به وفور وجود دارد. تنها راه برون رفت از مشکلات موجود همه‌پرسی است. در جامعه شناسی پدیده‌هایی به هم مرتبط هستند. شاید در جامعه ما متاسفانه از آنجا که همه چیز سیاسی شده، این غلبه سیاست بر زندگی روزمره ما باعث شده دچار مشکلات عدیده شویم.

وی گفت: از سه فراکسیون خواستند که مهمترین مشکل را مطرح کنند. به اتفاق هرسه فراکسیون گفتند سیاست خارجی ما باید مورد بازبینی قرار بگیرد. ما با آمریکا مشکل نداریم. اگر با آمریکا دشمن هستیم آیا باید مهر را از چین وارد کنیم؟ این چه مبارزه‌ای است که ما می‌گوییم ما با آمریکا مشکل داریم اما به جز سه چهار کشور همه کشورها رابطه‌شان با ما نامطلوب است. کدام کشور درست و حسابی مسلمان رابطه‌اش با ما خوب است؟ پس ما فقط با آمریکا مشکل نداریم با دنیا مشکل داریم. آیا نباید حل شود؟

سلحشوری گفت:  اگر ما نخواهیم چنین روندی را اختیاری کنیم راهی است؟ مردم ما این وسط چه بهره‌مندی دارند. آیا ما زباله‌گردها را نمی‌بینیم آیا اینان فرزند ما نیستند. آیا اصلا مفهومی به نام وطن برای ما وجود دارد؟ آیا این اولویت دارد؟ برخی مسائل را می‌توان به رفراندوم گذاشت. جالب این است که رفراندوم با انتخابات مقایسه می‌شود.

نماینده تهران گفت: تا اسم رفراندوم می‌آید می گویند ما هر سال انتخابات داریم. دوستانی که معتقدید ما در ۲۲ بهمن حضور داریم. پس چه ترسی از رفراندوم دارید؟ هرکسی درباره همه‌پرسی حرف بزند باید از لحاظ رسانه‌ای با او برخورد تند شود. رئیس‌جمهور ما به اندازه کافی اختیار دارند و بقیه اختیارات پیش‌کش او. ولی ما می‌خواهیم اگر کشور وزارت ارشاد دارد که در آن اجازه داده می‌شود فیلم خانه پدری اکران شود دادستانی نتواند آن را توقیف کند. ما می‌خواهیم وقتی وزارت ارتباطات داریم و مجوز داده، کسی نتواند ۴۵ میلیون نفر را از شبکه اجتماعی محروم کند.

وی افزود: ما می‌خواهیم از جایی برای ما تصمیم نگیرند که شما به چه موسیقی می‌توانید گوش دهید و چه موسیقی نمی‌توانید گوش دهید.

سلحشوری گفت: اگر بشود این کار را کرد ما می‌توانیم مرحله گذاری داشته باشیم تا این مشکلات سیاسی اقتصادی و فرهنگی را حل کنیم. ما کاری را شروع کردیم تا اصلاحاتی انجام شود ولی مسکوت ماند.

در ادامه این جلسه سلحشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما باید جواب دهید که چرا وضع اینچنین است گفت: رویکرد سیاسی من به معنای حمایت از آقای روحانی نیست. شما حق دارید این را از من سوال کنید. ما هم تا سه سال پیش کاره‌ای نبودیم که شما بخواهید بگویید که این مشکلات را سلحشوری معلم باعث شده است. اما سلحشوری هم سعی کرده به نوبه خودش تلاش کند. من می‌توانستم نقد نکنم اما در آن مجلس تلاش می‌کنم که بتوانیم مسائل را حل کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.