نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خاطرنشان کرد: برخی گزارش‌های تکمیلی را به آژانس ارائه خواهیم داد. البته این نافی مسئولیت شخص بازرس و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این قضیه نیست. این نکته را نیز تأکید کنم که همان روزی که بازرس در حال خروج از کشور بود، ما انتصاب وی به‌عنوان بازرس برای ایران را به‌صورت کتبی لغو کردیم و از آژانس درخواست کردیم بازرس جدیدی را به جای آن بازرس منصوب کند.

به گزارش جماران؛ نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحاتی را ارائه کرد.

کاظم غریب‌آبادی پس از پایان نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جلسه ویژه امروز شورای حکام بنا به درخواست مدیرکل موقت آژانس یعنی دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث و بررسی در خصوص دو موضوع تشکیل شد. یک موضوع درباره حادثه‌ای بود که هفته گذشته در ارتباط با یکی از بازرسان آژانس رخ داده و موضوع دیگر نیز یک موضوع پادمانی است که ایران و آژانس در حال همکاری در مورد آن هستند. هدف مدیرکل موقت آژانس این بوده است که گزارشی را به اعضای شورای حکام ارائه کند و اگر احیاناً اعضای شورا نظراتی دارند، از نظرات آنها استفاده کند.

وی ادامه داد: درباره بازرس آژانس، من گزارش ویژه‌ای را در جلسه شورای حکام ارائه کردم. یک گزارش تقریباً طولانی بود و در آن گاه‌شمار اتفاقاتی که از زمان ورود بازرس به سایت هسته‌ای نطنز تا زمان خروج وی از کشور روی داد را برای اعضای شورا ارائه کردم. در واقع تأکید کردم ایران دغدغه‌های امنیتی در این خصوص دارد و اینجا دیگر بحث نقض مزایا و مصونیت‌ها بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح نیست. ما حقوق آنها را نقض نکردیم؛ به حقوق بین‌الملل و تعهدات خودمان در این زمینه واقف هستیم ولی وقتی بازرس در حال ورود به تأسیسات نطنز بود، دیتکتورهای [دستگاه‌های آشکارساز] ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک همراه داشته باشد. اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت.

غریب‌آبادی تأکید کرد: تنها یک‌بار از دیتکتور استفاده نشد. بلکه در محیط‌های مختلف از دیتکتور استفاده شد و حتی کیف‌دستی وی به‌طور مجزا در دیتکتور تست شد اما باز هم دیتکتور [مورد مشکوکی] شناسایی کرد و آلارم داد. حتی دستشویی که آن بازرس از آنجا استفاده کرده بود نیز مورد بررسی قرار گرفت و باز هم دیتکتور نشان داد آنجا موادی شناسایی شده است. همکاران ما در سازمان انرژی اتمی نمونه‌برداری‌های لازم را در این زمینه انجام دادند.

وی متذکر شد: این برای ما یک زنگ خطر است. ما نمی‌توانیم از کنار این موضوع به سادگی عبور کنیم. بازرسان دیگر نیز همراه این خانم بازرس بوده‌اند اما دستگاه دیتکتور درباره آنها آلارمی نداد و فقط برای این بازرس، آن هم در سه محیط مختلف، آلارم داد. هنگام بازرسی اولیه، در دستشویی، در اتاقش در هتل و همچنین در وسایل شخصی وی. ما نمی‌توانیم از کنار این موضوع بگذریم. ما درخواست کردیم این بازرس با ما همکاری کند و شفاف‌سازی کند چه موادی با خودش داشته که احیاناً هنگام رفتن به دستشویی این مواد را دفع کرده است.»

غریب‌آبادی افزود: «این موضوع را ما اکنون با آژانس در دست بررسی داریم. من به اعضای شورای حکام گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران، ما به‌هیچ‌وجه امنیت ملی خود و همچنین ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای خود را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و اصرار داریم آژانس باید با ما کاملاً همکاری کند تا این تحقیقات را انجام دهیم. البته آژانس طی نامه‌ای به‌صورت کتبی به ما اعلام کرد آمادگی دارد در روند تحقیقات با ما همکاری کند و این موضوعی است که مورد استقبال ما قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی گزارش‌های تکمیلی را به آژانس ارائه خواهیم داد. البته این نافی مسئولیت شخص بازرس و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این قضیه نیست. این نکته را نیز تأکید کنم که همان روزی که بازرس در حال خروج از کشور بود، ما انتصاب وی به‌عنوان بازرس برای ایران را به‌صورت کتبی لغو کردیم و از آژانس درخواست کردیم بازرس جدیدی را به جای آن بازرس منصوب کند.

غریب‌آبادی همچنین گفت: ما با آژانس در موضوعات مختلف در حال همکاری هستیم؛ از جمله موضوعات پادمانی، موضوعات مربوط به پروتکل الحاقی و همچنین موضوعات مرتبط با برجام. گاهی اوقات در روند این همکاری‌ها آژانس یعنی دبیرخانه یا مدیرکل آژانس که البته اکنون موقت هستند، احساس نیاز می‌کنند که باید اعضای شورا را از روند کار مطلع کنند. مدیرکل موقت آژانس امروز درباره یکی از موضوعات تحت همکاری گزارشی را ارائه کرد. ما در زمینه موضوعاتی که مد نظر آژانس است، از جمله در موضوعات پادمانی، در حال همکاری با آژانس هستیم و این فرآیند همکاری و تعامل تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.