دود یک ماه پیش، پیرو دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توزیع و محاسبه حمایت‌های مطبوعاتی براساس سیاست‌های و شیوه‌نامه‌های جدید با تأکید بر سنجه‌های کیفی، راستی‌آزمایی شمارگان، حذف نشریات بی‌کیفیت از شمول دریافت یارانه، تعیین سقف تعداد نشریات مورد حمایت و… اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی پیش‌نویس شیوه‌نامه جدید محاسبه و تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸ را منتشر کرد. اما اهالی مطبوعات چه نظراتی درباره این متن و شاخصه های آن دارند؟ آیا تغییرات جدید در این متن می تواند مثمر ثمر و قابل اجرا باشد؟ مهم ترین ایرادات این متن شیوه نامه چیست؟

به گزارش جماران، علی صالح آبادی مدیر مسئول روزنامه «ستاره صبح»  درباره این شیوه نامه به شفقنا رسانه می گوید: کلیات پیش نویس تدوین شده،  مورد تایید من است. یکی از دلایلم مربوط به ضریب انتشار در نظر گرفته برای مطبوعات است. چرا که وقتی به رسانه ای عنوان روزنامه داده می شود، یعنی هر روز باید منتشر شود که این پیش نویس برای این مورد ضریب انتشار ۹۰ را در نظر گرفته که کار خوبی است. همچنین روزنامه ها نباید فقط کاغذ سیاه کنند بلکه باید دارای محتوا و موضوعات مختلف باشند و آن ها را تحلیل و تفسیر و راهکار ارائه دهند.

او ادامه می دهد: روزنامه ها و رسانه ها باید صدای مردمی باشند که صدایشان شنیده نمی شود.  چنین روزنامه ای دارای هویت و شخصیت است. معتقدم مهمترین مطلب یک روزنامه سرمقاله آن است و به نظرم این بخش هویت خاصی به مطبوعات می بخشد . علاوه بر این اگر روزنامه ها، یک تفسیر روز، ترجمه، گزارش های تحلیلی و مصاحبه های عمیق داشته باشند، حتما باید یارانه بیشتری دریافت کنند.

این مدیر مسئول با اشاره به اولویت های محتوایی در این پیش نویس، تصریح می کند: از طرفی دیگر، اولویت های محتوایی هم که در این شیوه نامه تعریف شده خوب و مناسب است. اما من موضوع انتخابات را هم به آن اضافه می کنم. به نظرم  وقتی یک رسانه به این موضوع ورود مسئولانه پیدا می کند، حتما باید با رسانه های دیگر که کاری به این مسائل ندارند، تفاوت داشته باشد.

او تشریح می کند: با توجه به اینکه اطلاع رسانی به سوی آنلاین رفته، روزنامه ها باید با در نظر گرفتن این اولویت های محتوایی، به سمت تفسیر و تحلیل بروند. مثلا ما بارها درباره یارانه هایی که دولت می دهد اما  ثروتمندان از آن بهره مند می شوند، انتقاد کردیم و درباره این مساله هشدار دادیم. تلاشمان بر این است چنین موضوعاتی را فقط به صورت خبری کار نکنیم، بلکه تحلیل هم داشته باشیم. پس روزنامه هاباید مسائل روز را هم  برجسته کنند.

صالح آبادی با انتقاد می گوید: فکر می کنم، عزم و اراده ای برای عملی شدن این پیش نویس وجود نداشته باشد یا کمرنگ باشد که این سنجه ها عملی شود. مثلا در همین متن،  از ضریب کیفی صحبت شده که روزنامه ها باید مطالب تولیدی داشته باشند، خب این نگاه خوبی است اما پیگیری این موضوع مهم تر است.

او با تاکید بر تولید محتوای با کیفیت در روزنامه ها بیان می کند: در گذشته برای اختصاص یارانه به رسانه ها (یعنی مطبوعات،) تیراژ ملاک بود. اما در متن جدید دیگر چنین اولویتی وجود ندارد و این خوب است. چرا که الان بسیاری از روزنامه ها فقط به انتشار کاغذی بسنده نمی کنند و محتوای خود را در فضای آنلاین هم منتشر می کنند. از طرفی دیگر نباید صرفا بر روی تیراژ تمرکز خاصی داشته باشیم و به این فکر باشیم که رسانه ها، محتوای مناسب برای مردم و حاکمیت داشته باشند تا اشتباهات مسئولان و مقامات در زمینه سیاست گذاری تصحیح و کم شود.

با وجود موافقت صالح آبادی با کلیت این پیش نویس،اما به یکی از بخش های آن انتقاد جدی دارد و می گوید:  یک از اشکالات جدی این پیش نویس، اختصاص یارانه به افرادی است که تا سقف ده نشریه را هم مجوز داشته باشد. در حالیکه من معتقدم  اگر فردی  بخواهد به صورت استمرار و روزانه مطلب تولید کند، تنها از عهده انتشار و مسئولیت یک رسانه بر می آید تا مطالبش دارای کیفیت باشند و نباید به این راحتی به هر شخص حقیقی و حقوقی که تا ده نشریه را هم دارد، یارانه اختصاص دهند بلکه در نظر گرفتن کیفیت خروجی محتوای آن را هم باید در نظر بگیرند.

او در پایان پیشنهاد می دهد: پیشنهادم برای حمایت بیشتر از روزنامه ها این است که دولت به جای اختصاص چنین یارانه هایی، سوبسیدهایی را برای توزیع هر چه بیشتر مطبوعات در قطار و هواپیما در نظر بگیرد. یا اینکه ما بتوانیم روزنامه هایمان را به صورت روزانه در کتابخانه های ملی و دانشگاه ها توزیع کنیم. چرا که هدف از انتشار روزنامه آگاهی بخشی به مردم جامعه است نه صرفا دریافت یارانه.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.