آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: روح ما ثابت است نه ساکن، ما از کوی ثبات آمده‌ایم و به کوی ثبات می‌رویم، نه غربی هستیم و نه شرقی! «۲ به‌اضافه ۲ که می‌شود ۴»، هرگز در معرض فرسایش نیست، همواره از ازل تا ابد این معادله برقرار است، روح ما نیز از این قبیل است؛ از منطقه ثبات آمده، به آنجا هم بازخواهد گشت و هم‌اکنون نیز دریچه‌ای از ارتباط را با آنجا داریم.

به گزارش جماران؛ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: امیدواریم ایران و یونان با همکاری‌های علمی خود، تفکر الهی و عقلانی را در جهان احیا کنند و به گوش همه جهانیان برسانند تا مستکبرین، موشک و اسلحه را کنار بگذارند و قلم بردارند و به گفت‌وگوی علمی و منطقی بپردازند.

وی در دیدار دیمیتری الکساندر کیس، سفیر یونان در ایران به همراه جمعی از اعضاء مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: پیام مجمع عالی حکمت اسلامی، به زبان مشترک همه انسان‌هاست و آن زبان، زبان فطرت و دل است؛ زبان فطرت مربوط به منطقه گسترده‌ای است که ما ازآنجا آمده‌ایم و بعدا هم به آنجا بازخواهیم گشت.

وی ادامه داد: برای اثبات این موضوع ابتدا باید بین «ثبات» و «سکون» فرق گذاشت؛ یک موجود «ساکن» باگذشت زمان محکوم به فرسایش است اما «ثبات» برتر از زمان و مکان است.

این مرجع تقلید ادامه داد: روح ما ثابت است نه ساکن، ما از کوی ثبات آمده‌ایم و به کوی ثبات می‌رویم، نه غربی هستیم و نه شرقی! «۲ به‌اضافه ۲ که می‌شود ۴»، هرگز در معرض فرسایش نیست، همواره از ازل تا ابد این معادله برقرار است، روح ما نیز از این قبیل است؛ از منطقه ثبات آمده، به آنجا هم بازخواهد گشت و هم‌اکنون نیز دریچه‌ای از ارتباط را با آنجا داریم.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به وجود تفکر الهی در میان فلاسفه یونان باستان اذعان داشت: سقراط می‌گوید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به درآمدن است و منشاء این تفکر، آموزه‌هایی است که از رهبران الهی و انبیاء دریافت کرده بود، درواقع یونان، معبر فلسفه الهی است نه مبدأ آن.

وی ادامه داد: ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت‌های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بَرْداً وَ سَلاماً» رخ داد، یونانی‌های خوش فهم این پیام ابراهیم خلیل را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می‌کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می‌رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید.

این مرجع تقلید با اشاره به اوضاع نابسامان جهان کنونی، تصریح کرد: دولت‌های غربی، دست‌کم ۷۰ میلیون انسان را در جنگ جهانی اول و دوم کشتند، این‌ها فکر می‌کردند اسلحه، موشک و قدرت نظامی، انسان را متمدن می‌کند، هم‌اکنون نیز برخی این‌چنین فکر می‌کنند، اما سقراط، ثابت کرد انسان با قربانی شدن و جان‌فشانی در پای عقیده الهی خود می‌تواند به آن نقطه ثبات که مقصد اوست برسد.

وی تاکید کرد: این تفکر و سخنانی است که بوی وحدت بین تفکر یونان و تفکر الهی ما را می‌دهد، این تفکر الهی می‌گوید اسلحه را بگذار و قلم را بردار! دین به «قلم» قسم یاد می‌کند نه به اسلحه و موشک! حرف‌های سقراط و افلاطون نیز از این جنس است. 

الکساندر کیس، سفیر یونان در کشورمان که به دعوت انجمن حکمت اسلامی و در راستای تشکیل و گسترش روابط علمی مجامع علمی و فلسفی ایران و یونان، به قم سفر کرد، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با آیت‌الله جوادی آملی در تایید سخنان معظم له، به بیان مصادیقی از اشتراکات فلسفه یونان و تفکر اسلامی پرداخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.