رئیس‌جمهور آمریکا به بحث خروج نیروهای آمریکا از سوریه اشاره کرد و بار دیگر تکرار کرد که او نمی‌خواهد کشورش به عنوان پلیس میان کشورها عمل کند.

به گزارش جماران؛ رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی دوشنبه علی‌رغم تکرار دوباره این ادعا که نمی‌خواهد کشورش پلیس منطقه باشد گفت که آمریکا باید نفت را حفظ کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در «انجمن بین‌المللی روسای پلیس» تلاش کرد کشته شدن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش را نه تنها دستاورد آمریکا بلکه دستاورد دولت شخص او نشان دهد. 

ترامپ گفت: «هفته فوق‌العاده‌ای برای کشورمان بود. رهبر داعش، البغدادی را کشتیم. مدت‌ زیادی بود که دنبال او بودند. سال‌ها بود که دنبال او بودند. او آدم مریض و محرومی بود و حالا مرده است. این را هم بگویم که شجاعانه هم نمرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «او باید سال‌ها پیشتر کشته می‌شد و دیگر روسای جمهور باید او را دستگیر می‌کردند.»

ترامپ تصریح کرد همیشه به افسرانی که از کنار دفترش عبور کرده و می‌گفته‌اند که فلان عضو داعش کشته شده گوشزد کرده است: «گفتم من هیچوقت اسم اینها را نشنیده‌ام. من البغدادی را می‌خواهم. او تنها کسی است که الان می‌شناسم.»

وی اضافه کرد: «زمان زیادی بود که او خلافت داعش را بنا کرده بود. شما اسم داعش را می‌شنیدید؛ همه‌اش کار او بود. [خلافت] او زمانی از نظر فیزیکی به اندازه ایالت اوهایو بود و هفت میلیون نفر آدم داشت و بزرگ و بزرگ و بزرگتر می‌شد؛ تا اینکه آنها به مشکل خوردند؛ مشکلشان از دو سال و نیم پیش [زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ] شروع شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به بحث خروج نیروهای آمریکا از سوریه اشاره کرد و بار دیگر تکرار کرد که او نمی‌خواهد کشورش به عنوان پلیس میان کشورها عمل کند. 

ترامپ گفت: «حالا ما می‌خواهیم کشورهای منطقه، خودشان پلیس مرزهایشان باشند. ما نمی‌خواهیم در مسئله این دو کشوری که قرن‌ها با هم سر سازگاری نداشته‌اند پلیس باشیم؛ البته، نفت را حفظ می‌کنیم. این را به خاطر داشته باشید؛ من همیشه گفته‌ام. نفت را باید حفظ کنیم. می‌خواهیم نفت را حفظ کنیم. ۴۵ میلیون دلار در ماه!. نفت را باید حفظ کرد.ما از نفت محافظت کرده‌ایم.»

دولت آمریکا در روزهای گذشته شماری از نظامیان خودش را برای آنچه «محافظت از نفت» در سوریه خوانده شده روانه این کشور کرده است. یک روزنامه امریکایی این طرح را «حضور نظامی برای چپاول نفت» توصیف کرده است. 

روزنامه آمریکایی «دیلی‌بیست» بعد از آنکه دولت این کشور اعلام کرد قصد دارد شمار معدودی از نظامیان خود را در شمال سوریه حفظ کند جزئیات تازه‌ای از آن ارائه کرده و از «چپاول نفت» توسط آمریکا انتقاد کرده است. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد شمار معدودی از نظامیان این کشور در شمال سوریه را حفظ کند. 

یک مقام آمریکایی آگاه به تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سوریه گفت که نظامیان آمریکا در پایگاه‌های نزدیک به میادین نفتی دیرالزور مستقر خواهند شد. دیگر پایگاهی که آمریکا در سوریه آن را حفظ خواهد کرد «التنف»، واقع در شرق سوریه است که با میدان‌های نفتی و خطوط نفقت در این کشور فاصله دارد.

مقام آمریکایی گفته شمار نیروهایی که در سوریه باقی می‌مانند بین دیرالزور و التنف مستقر خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی چهارشنبه هفته گذشته گفت: «ما از نفت محافظت کرده‌ایم و بنابراین، شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که در آنها نفت وجود دارند باقی خواهند ماند و ما از این مناطق حراست خواهیم کرد و در آینده تصمیم می‌گیریم که با آن چکار کنیم.»

ترامپ پنجشنبه هفته گذشته هم در پیامی در توئیتر از کردهای سوریه خواسته به سمت مناطق نفتی حرکت کنند. او در توئیتر نوشت: «میدان‌های نفتی که در سخنرانی دیروز من درباره ترکیه/کُردها درباره آن صحبت شد تا وقتی که ایالات متحده با کمک کُردها آنها را تصرف کند در اختیار داعش بود. هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد داعشِ دوباره جان‌گرفته این میادین را در اختیار بگیرد.»

او در پیامی دیگر نوشت: ««واقعاً از صحبت با ژنرال مظلوم عبدی (فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه) لذت بردم. او کاری که ما انجام داده‌ایم را تحسین می‌کند و من هم کاری که کُردها کرده‌اند را تحسین می‌کنم. شاید وقت آن است که کُردها عزیمت به سمت مناطق نفتی را آغاز کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.