امام جمعه تهران نصحیت زمامداران و مسئولین مومن برای مردم و نصحیت آحاد جامعه، جامعه علمی و دانشگاهی و اهل فکر برای زمامداران را، راه پیامبر اعظم و مسیر سعادت جامعه دانست و گفت: اساس دین بر این خصیصه گذاشته شده است و امر به معروف و نهی از منکر هم باید بر پایه نصیحت باشد.

به گزارش جماران؛ خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر انتقاد مردم از زمامداران گفت یک چهره عالم و متعهد وسیاستمدار را نمی‌شناسم که معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل تعامل سازنده با دنیا باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در نماز جمعه امروز سوم آبانماه ۹۸ که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به سجایای اخلاقی پیامبر گفت: ویژگی و خصیصه نصح در سیره مدیریتی پیامبر است. نصیحت و انتقاد متقابل از ویژگی‌های برجسته انسان‌های تربیت‌یافته در مدرسه دین است.

وی افزود: واژه نصح به معنای خلوص و بی‌غل و غش بودن است و هر کس در مقابل دیگران اینگونه باشد و منافع فرد و مصلحت جامع را در نظر بگیرد اهل نصیحت است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در نصح باید به دو رکن توجه داشت: نخست خیرخواهی، یعنی ناصح باید در مقام خیرخواهی باشد نه مچ‌گیری، در مقام اراده راه و هدایت باشد و رکن دوم توجه به تحکیم پیوندهای جامعه و پیوندهای اجتماعی و قلبی است.

وی افزود: اگر این موارد در جامعه در خطر بودند افراد در لباس ایمان به آن توجه نکرده‌اند. وی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) مبنی بر این‌که «النصح ثمره المحبته»، گفت: یعنی نصحیت اگر از قلب لبریز از محبت برآید وحدت‌آفرین است و ما امروز نیازمند این نصح هستیم.

امام جمعه تهران نصحیت زمامداران و مسئولین مومن برای مردم و نصحیت آحاد جامعه، جامعه علمی و دانشگاهی و اهل فکر برای زمامداران را، راه پیامبر اعظم و مسیر سعادت جامعه دانست و گفت: اساس دین بر این خصیصه گذاشته شده است و امر به معروف و نهی از منکر هم باید بر پایه نصیحت باشد.

وی با بیان اینکه  امت اسلامی نمی‌تواند در برابر امت اسلام و ایران بی‌تفاوت باشد و خیرخواهی از شاخصه‌های یک انسان و نظام اسلامی است، با اشاره به تعریف دهخدا از واژه نصیحت گفت: باید زمامداران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان پیامبر در  حجة الوداع، بیان کرد: پیامبر چند خصیصه را برای هر کسی لازم دانستند:‌ اول خالص کردن عمل برای خدا، دوم نصیحت پیشوایان مسلمان و همراه بودن با جماعت مسلمانان که اینها وحدت‌آفرین بوده و سرمایه امت اسلامی انسجام ملی و اسلامی است.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد:‌ رابطه زمامداران و مردم باید بر اساس انتقاد متقابل باشد و مردم از سر خیرخواهی از زمامداران انتقاد کنند و زمامداران نیز خود را مصون از خطا ندانند و به انتقادها گوش دهند.

وی با اشاره به سخنان امیر امومینین گفت: جامعه‌ای که ناصح نبوده و اهل نقد منصفانه نیستند و نصیحت‌کنندگان و منتقدان را دوست نمی‌دارند، این جامعه راه به سعادت نمی‌برند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی گفت: امیدوارم خدای بزرگ این فقیه برجسته را باپیشوایان دین محشور دارد.

وی با گرامیداشت یاد فرزند بزرگ  امام(ره)، حاج آقا مصطفی خمینی، برای او علو درجلات را دعا کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بابیان اینکه  از ملت عراق و دولتمردان برآمده از اراده ملت عراق در مدیریت شایسته مراسم انسان‌ساز، اقتدارآفرین و الهام بخش اربعین حسینی تشکر داریم، گفت: امیدوارم این حرکت انقلابی، الهی، سیاسی و عبادی راه را برای وحدت امت اسلام در مسیر تحقق اهداف عاشورا در سراسر دنیای اسلام هموار کند.

وی با اشاره به آیین آغاز رسمی سال تحصیلی در دانشگاه تهران به چند نکته اشاره کرد: الف) باید صدای دانشگاهیان به ویژه دانشجویان شنیده شود و اجازه دهیم تشکل‌های دانشجویی نقطه‌نظرات خود را در مورد مسائل کشور در حضور روسای قوا مطرح نمایند؛ این درسی است که از سکاندار هوشمند انقلاب اسلامی آموخته‌ایم.

ب) همانطور که سیاست‌ها وتصمیم‌های اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه علمی و دانشگاهی است، برخی از سیاست ها دولت مورد نقد جامعه دانشگاهی و علمی است که باید به این نقد توجه داشت و نصحیت برآمده از عقلانیت و علم را به عنوان نقشه راهی برای ارتقای کارایی مورد توجه قرار داد.

ج) این سخن که با تعامل سازنده با دنیا و عده‌ای با تقابل مستمر با دنیا تاکید دارند، قرین انصاف نیست؛ یک چهره عالم و متعهد وسیاستمدار را نمی‌شناسم که معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل تعامل سازنده با دنیا باشد، چگونه در نهاد علم و دانشگاه این سخن قابل طرح است در چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی که از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی برخوردار است که 14‌سال پیش رهبر انقلاب آن را ابلاغ کردند تا نقشه راه ملت و دولت باشد در حوزه سیاست وتقویت خارجی آمده است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به چشم اندازه 20 ساله، تیتروار به برخی از دستورالعمل‌های آن شامل: گسترش همکاری های بین‌المللی و منطقه‌ای، ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها،  تقویت روابط سازنده با کشورهای غیر متخاصم، اشاره کرد.

وی با بیان دیگر تعاریف آمده در سند چشم‌انداز از جمله بهره‌گیری از روابط برای افزایش توان ملی، مقابله با افزون ‌واهی و اقدام متجاوزانه در روابط خارجی، تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانیگان، مقابله با تک قطی شدن جهان را راهبرد کشور دانست و گفت: لذا راهبرد جمهوری اسلامی ایران که مورد حمایت مردم و جریان سیاست است تعامل سازنده با دنیا است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد خاطر نشان کرد: جنگ افروزی و تقابل با ملت ایران، استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که از حرکت انقلاب و شکل‌گیری نظام اسلامی آغاز شده است این موضوع به راهبرد آمریکا و رئیس جمهور آن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اما ملت عزیز و جریان های سیاسی از این فکر پاکیزه هستند، امروز عامل بازدارنده آمریکا که جنگ افروز دیروز بود از تعرض به جغرافیای ایران اسلامی قدرت دفاعی پر افتخار، جبهه مقاومت اسلامی و وحدت  ملی ایران است که از اندیشه الهی و سیاسی امام بزگوار و منطق علمی و عقلانی رهبر معظم الهام گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای هم سو با آنها تنها یک چیز می‌فهمند و آن زبان قدرت است.

وی بابیان اینکه کشورهایی که می‌خواهند از منافع ملی خود در برابر این این زیاده خواهان دفاع کنند، باید به قدرت سیاسی، علمی، دفاعی، اقتصادی آراسته شوند و با زبان برآمده از اقتدار حافظ منافع خویش باشند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با زبان منطق اقتدار برآمده از ایمان و متکی از توان‌های سیاسی علمی و دفاعی با قدرت‌های جهان گفت‌و‌گو می‌کند، گفت: اگر از ظرفیت دانشگاه استفاده کنید و آنها را برای پاسخ به مسائل و سوالات اساسی فرا خوانید این سوالات قابل طرح است: ۱) چگونه می‌توان با کمترین استقراض از نظام بانکی کشور و بانک مرکزی دوران تحریم را به فرصتی برای شکوفایی تبدیل کرد؟ ۲) چگونه می‌توان با یک برنامه میان‌مدت رشد نقدینگی سرسام‌آور را که کلیدی‌ترین مساله اقتصادملی است، مهار کرد؟ ۳) چگونه می‌توان از این حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق ثروت رشد تولید، رشد اشتغال و اقتصادی بهره گرفت؟ اینها باید سوالات کلیدی دولت و فراهم‌سازی زمینه برای استماع پاسخ‌ها و توجه به آنها باشد.

وی با اشاره اینکه در آستانه تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ هستیم به پیشنهاداتی برای سیاست‌گذاری صحیح و راهکار‌های اجرایی در مورد بودجه سال آینده کشور پرداخت و گفت: با عنایت به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به اصلاح ساختاری بودجه با تاکید بر قطع وابستگی بودجه از نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی نمودن این مهم که گامی ارزشمند و تحسین‌برانگیز است، به نظر می‌رسد شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطعی قطع وابستگی نفت و بودجه تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: در گام دوم کسری واقعی بودجه را با تحلیل دقیق هزینه‌های واقعی کشور تبین کنند، با تبین هزینه‌های واقعی کشور درآمدهای واقعی پایدار غیر نفتی را رصد کنید آنگاه کسری بودجه برای اداره کشور روشن می‌شود. برای تامین کسری بودجه مجلس اجازه فروش اوراق به دولت را بدهد و هر میزان که اوراق به فروش رفت، برای تامین کسری به دولت کمک شود و همچنین باقی‌مانده اوراق را صندوق توسعه ملی خریداری و منابع آن را در اختیار دولت قرار دهد.

امام جمعه تهران ادامه داد که اولا این کار باعث می‌شود کسری بودجه را تشخیص دهیم. بودجه چرا اکنون تراز نیست و با فروش سرمایه کسری خود را تراز می‌کند که البته باید کسری آن شفاف شود.

وی با تاکید به نقش نمایندگان در شفافیت صندوق توسعه مدیریت هزینه‌ها‌، گفت: ثانیا برای دستیابی به درامدهای پایدار قدم بر می‌دارند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه درآمدزایی پایدار با توجه به ضرورت و اهمیت قطع رابطه نفت و هزینه‌های بخش عمومی کشور و همچنین اقدام برای افزایش درآمدهای مالیاتی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کرد: یادآور می‌شوم که منظور مالیات‌هایی است که باید صاحبان ثروت با درآمدهای انبوه پرداخت کنند و باید مراقب  بود که حوزه اشتغال و تولید و کسبه جزء آسیب نبیند.

وی افزود: جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق ارجایی کردن ماده ۱۶۹ مکرر سازمان امور مالیاتی از طریق هماهنگی قوا، نیروی انتظامی، قوه‌ قضاییه، بانک‌مرکزی و نظام بانکی باید کامل شود؛ این اطلاعات زمینه را برای تراکنش های بانکی و گرفتن مالیات از صاحبان ثروت هموار می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران دیگر راهکارها را اینگونه بیان کرد: اصلاح در نرخ‌ها و افزایش پوشش مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی مانند حذف معافیت بر درآمد حاصل از صادرات مواد خام یا کالاهایی با ارزش افزوده پایین، همچنین حذف معافیت از درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری و فرهنگی که ماهیت تجاری دارند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه از دیگر پیشنهادات توجه به یارانه بودجه‌ای و فرابودجه‌ای پنهان در سال ۱۳۹۸ است که حدود یک هزار و 300 هزار میلیارد تومان یعنی عددی معادل بودجه کل کشور، امروز یارانه‌های پنهان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این عدد رقم بزرگی است که در اقتصاد ما هست اما در اقتصاد کشورهای همسایه شرقی و غربی ما وجود ندارد، تصریح کرد: باید نظام مدیریتی، علمی و دانشگاهی کشور از این ظرفیت بزرگ و فرصت بی‌بدیل برای رفع فقر، بی‌عدالتی، حمایت منطقی و درست از اقشار ضعیف و متوسط و تحریک اقتصاد و حمایت عالمانه از تولید استفاده کنند.

ابوترابی‌فرد افزود: این اقدام‌ها باید با اجماع نخبگان اقتصادی و سیاسی انجام شود، بدون اجماع نمی‌شود مسائل اصلی را حل کرد.

وی با خطاب قرار دادن جریان‌های سیاسی، جوانان و آحاد ملت تاکید کرد که بدون اجماع، مسائل اصلی کشور بر زمین می‌ماند.

امام جمعه نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: این رشد نقدینگی که در این دولت محترم نزدیک به دو تریلیون میلیارد تومان شده در دولت‌های گذشته نیز با همین شتاب رشد کرده است این  عددهای بزرگ در اقتصاد ما ورود کرده اما باعث رشد اقتصادی نشده است و نتوانسته باعث ریشه کنی فقر شود.

وی بابیان اینکه باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی به این موضوع کمک کرد، اظهار کرد: قطعا می‌توان این اجماع را بر اساس نگاه نصیحت و خیرخواهی خلق کرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بیان کرد: باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی، مدیران و مسئولان، کشور را برای یک تحول بزرگ آماده ساخت. دوران روزمرگی، ندانم‌کاری و فرصت سوزی به پایان رسیده است و نیازمند اراده مبتنی بر علم و عزم برآمده از ایمان، مشارکت عمومی و وحدت عمومی و نیز نیازمند اقدام عاجل عملی  و منطقی برای تحول هستیم. اگر می‌خواهیم در مسیر پاسخ به نیازهای اساسی مردم قدم برداریم باید این حوزه‌ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد دو راهکار اجرایی خود را این‌گونه مطرح کرد: اولین راهکار پرداختن به ذی‌نفع نهایی است که البته امروز اراده دولت هم بر انجام این مهم است.

وی تشریح کرد: پرداخت به ذی‌نفع نهایی به دولت این اجازه را می‌هد که هزینه‌های واقعی را رصد کند؛ امروز دولت از هزینه واقعی کشور اطلاع شفاف و دقیق ندارد، در حال حاضر دولت اعتبارات دستگاه‌ها را به صورت سر جمع تخصیص داده و تصمیم در پرداخت به ذی تنفع توسط دستگاه‌ها و روسای آن انجام می‌گیرد.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: دولت باید از میزان دقیق هزینه‌های خود اطلاع داشته باشد؛ به دلیل نبود شفافیت در دولت ابزار کارآمدی برای دریافت منابع مالیاتی در هنگام بودجه وجود ندارد و موجب انحراف بودجه از اهداف و نرسیدن بودجه به ذی‌نفع ‌نهایی تعریف‌شده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: راهکار اجرایی این است که در گام اول در اسرع وقت پرداخت‌ها صرفا در خزانه‌داری کل و به ذی‌نفع نهایی انجام شود و هر قرانی که از منابع عمومی پرداخت می‌شود باید از خزانه‌داری کل پرداخت شود.

خطیب جمعه تهران در پایان افزود: اگر اعتبارات دستگاه‌های اداری بر همین اساس باشد و خزانه‌داری هزینه‌ها را از دستگاه مربوطه کسر و به ذی نفع نهایی پرداخت کند، گام سوم می‌تواند منشا تحول بزرگی بشود. این فرآیند باید برای منابع شرکت‌های دولتی نیز اجرا بشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.