رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات و توافقات روسیه و ترکیه در خصوص شمال سوریه تاکید کرد: ایران مسائل و نگرانی های امنیتی ترکیه در خصوص مرزهایش با سوریه را به رسمیت می شناسد.

به گزارش جماران؛ محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با  تاکید بر ضرورت رفع نگرانی های امنیتی ترکیه و همچنین حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از تجزیه این کشور، گفت: به نظر می رسد توافق روسیه و ترکیه در همین مسیر است و اینکه روسای جمهوری دو کشور اعلام کرده اند قصد گرفتن خاک سوریه را ندارند ،  مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: در مذاکرات بین روسیه و ترکیه برای حضور و کمک جمهوری اسلامی ایران برای پایدار ماندن آتش بس در سوریه بحث و بررسی شده است.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره انتشار فیلمی از آقای اردوغان در خصوص موضع گیری های داخل ایران درباره تجاوز به شمال سوریه و درخواست از آقای روحانی برای کمتر کردن و از بین بردن این صداها، با تاکید بر اینکه  این فیلم درباره موضع دولت ایران نبوده بلکه نوع تبلیغات و اظهار نظر های پراکنده است، تاکید کرد: آقای اردوغان در جایی دیگر از موضع گیری دکتر روحانی تشکر کرده اند و جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با ترکیه و سوریه دارد که باید مراعات کنیم جایگاه و نقشی برای خودمان قائل شویم که به این درگیری ها دامن نزنیم بلکه نقشی میانجیگری و آرامش آفرین داشته باشیم و رسانه ها نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سفر دکتر روحانی به آذربایجان و شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از کشورهای بسیار فعال جنبش عدم تعهد بوده و همکاری های مختلفی در باره موضوعات جهانی و بین المللی با کشورهای عضو این جنبش داشته است، گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در دوره های زمانی گوناگون از جمله حمله رژیم بعثی عراق به ایران، مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام با صدور بیانیه‌هایی از ایران حمایت کردند.

دکتر واعظی با تاکید بر ارتباط نزدیک ایران و جنبش عدم تعهد وهمچنین تلاش های کشورمان برای حفظ انسجام بین کشورهای عضو این جنبش، خاطرنشان کرد: حضور دکتر روحانی در این اجلاس یکی از خواسته های دولت جمهوری آذربایجان بود و در عین حال از فرصت این اجلاس برای دیدار دو جانبه روسای جمهور دو کشور استفاده می شود.

خبرنگاری پرسید: بحثی در شبکه های اجتماعی مطرح شده که دولت بخشنامه‌هایی برای جداسازی مردان و زنان در ادارات و همچنین ممنوعیت استفاده از منشی های خانم در ادارات دولتی صادر کرده است که با توجه شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور در این خصوص، آیا اساساً چنین بخشنامه‌ای از سوی دولت صادر شده است؟

دکتر واعظی با بیان اینکه چنین بخشنامه را ندیدم و چنین چیزی وجود ندارد و مشخص نیست برخی خبرها چگونه تولید می شود، تاکید کرد: فردی در یک اتاق فکری چنین اقداماتی انجام می دهد و الان این اتاق ها علیه دولت بسیار فعال شده‌اند و مرتب خبرهای مختلفی را تولید می کنند که با نزدیک شدن به انتخابات مجلس چنین خبرسازی هایی بیشتر می‌شود و رسانه ها باید به دنبال منبع خبر باشند.

رییس دفتر رئیس جمهوری در خصوص تصویب لوایح اف ای تی اف و تشکیک برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: موضع دولت در این باره روشن است و بحث عضویت جمهوری اسلامی ایران در اف ای تی اف مطرح نیست و آنچه مهم است تصویب چهار لایحه براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است که مراحل مختلف آن طی شده است، نظرات مختلف قبل از رفتن به مجلس گرفته شده است و همه نظرات کمیسیون‌های مختلف مجلس در آنها اعمال و خوشبختانه در مجلس تصویب شده است.

دکتر واعظی با بیان اینکه ما به این چهار لایحه برای شفاف سازی، مبارزه با پول شویی و رفع اتهامات بی اساس به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از برخی گروه ها احتیاج داریم، تاکید کرد: نظر قاطع دولت این است که این لوایح در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و تسهیل روابط بانکی است که برخی این لوایح بانکی و اقتصادی را سیاسی و جناحی کرده‌اند و مخالفت می کند و کسانی که با توجه به تصویب دولت و مجلس با این لوایح مخالفت می‌کنند، مسولیت مخالفت خود را نیز  بپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه این لوایح دوبار در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح و بحث شده است و وزرای مختلف در این باره توضیح داده اند و نتیجه خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده است، تصریح کرد: چهارماه به ایران فرصت داده شده تا این اقدامات را انجام دهد و جلسه دیگری تشکیل نمی شود که درنتیجه به صورت خودکار در لیست سیاه قرار می گیریم و عملاً خودمان را در روابط بانکی با دنیا تحریم می کنیم.

دکتر واعظی تاکید کرد: باید این موضوع به صورت شفاف به مردم اعلام شود که دولت و مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم در این خصوص را انجام داده اند و اگر مانعی وجود دارد، کسانی که مانع تراشی کرده‌اند باید سریعا مسئولیت را بپذیرد و به مردم اعلام کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تصویب این لوایح در جلسه سران و تایید مقام معظم رهبری، گفت: برخی  موضوعات به مقام معظم رهبری گزارش می‌شود و این لوایح در جلسه سران تایید و تصویب شده است.

 رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی چیست، تاکید کرد: اروپایی و سایر کشورها مرتب پیام می فرستند و مذاکره می کنند تا قبل از اتمام این دو ماه بتوانیم به یک چارچوب مشخص برسیم و دکتر روحانی نیز کمیته ای تعیین کردند که بر روی گام چهارم فعالیت می‌کند و اگر به چارچوب مورد دلخواه نرسیم ، در زمان معین تصمیمات و گامها اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.