مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه با میخائیل باگدانف معاون وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و در مورد تحولات خلیج فارس و خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

به گزارش جماران؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا آخرین تحولات در منطقه خلیج فارس و سوریه را بررسی کردند.

مهدی سنایی امروز دوشنبه با میخائیل باگدانف معاون وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و در مورد تحولات خلیج فارس و خاورمیانه گفت‌وگو کرد. 

دراین ملاقات طرفین علاوه بر بررسی آخرین تحولات کشورهای منطقه، درخصوص ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت درمنطقه با نام صلح هرمز و طرح روسیه برای امنیت جمعی درمنطقه خلیج فارس بحث و تبادل نظر کردند. 

در این دیدار دو طرف همچنین در آستانه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به سوچی به منظور دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ابعاد مختلف تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

156710833

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران چندی پیش در صحن سازمان ملل متحد، از طرح «ابتکار صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» رونمایی کرد که هدف آن، مشارکت کشورهای منطقه برای تامین امنیت خلیج فارس است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به تازگی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست سرگئی لاوروف در نیویورک برگزار شد، با تشریح ابتکار صلح هرمز (امید) بر ضرورت همکاری منطقه‌ای برای صلح و ثبات خلیج فارس تاکید کرد و خواستار پیوستن کشورهای منطقه به آن شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در نشست "همکاری ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای" که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، افزود: آقای روحانی در سخنانش ابتکار صلح هرمز (امید) را مطرح و از همه کشورهای منطقه دعوت کرد تا در این ابتکار حضور یابند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت پیشنهادی که فدراسیون روسیه در مورد سازوکار امنیتی در خلیج فارس ارائه کرده است، افزود: باید توضیح دهم که ابتکار امید بر اساس این واقعیت است که تمام کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه را تضمین کنند. آنها به همراه جامعه جهانی، منافع مشترکی در حفظ آزادی ناوبری و انتقال انرژی دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.