پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نخست وزیر عراق اعلام کرد:

سه روز عزای عمومی در عراق

نخست وزیر عراق با تاکید بر برسمیت شناخت حق اعتراض مسالمت آمیز شهروندان و آزادی بیان رسانه ها و تلاش همه جانبه برای تحقق خواسته های مشروع آنان، هر گونه فتنه انگیزی و خشونت طلبی را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش جماران؛ نخست وزیر عراق برای گرامیداشت یاد قربانیان اعتراضات اخیر این کشور، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق چهارشنبه شب در دومین نطق تلویزیونی پس از اعتراضات همراه با  درگیری های خونین هفته گذشته در بغداد و هفت استان مرکزی و جنوبی این کشور، برای بزرگداشت تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که در این حوادث جان خود را از دست دادند، از امروز پنجشنبه به مدت سه روز در کشور عزاری عمومی اعلام کرد. 

وی همچنین با تاکید بر برسمیت شناخت حق اعتراض مسالمت آمیز شهروندان و آزادی بیان رسانه ها و تلاش همه جانبه برای تحقق خواسته های مشروع آنان، هر  گونه فتنه انگیزی و خشونت طلبی را غیرقابل قبول دانست. 

عبدالمهدی با اشاره به آغاز ارائه نتایج فعالیت کمیته حقیقت یاب در مورد حوادث اخیر، وعده داد که  ضمن حمایت از درخواست های مشروع شهروندان، در برابر اقدامات و طرح های فتنه گرانه و خودمحور خواهد ایستاد. 

هیات دولت عراق سه شنبه شب دومین بسته اجرایی تامین خواسته ها و اصلاحات موردنظر معترضان تظاهرات اخیر را با تمرکز بر اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی اعلام کرد.

این بسته اجرایی در برگیرنده ۱۳ فقره است که به طور مشخص بر ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در سه بخش کشاورزی، صنایع و تجارت تاکید و یک سقف سه ماهه برای اجرای تمامی فقره های ذکر شده در این بسته اجرایی مشخص کرده است.

پایتخت عراق و بدنبال آن هفت استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما برخی از تظاهرکنندگان که از آنها به نفوذی ها و عوامل خارجی یاد شده است، این تظاهرات را به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

دولت عراق به درخواست مرجعیت عالی دینی عراق که خواهان رسیدگی فوری به مطالبات برحق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز بود، بسته های اجرایی فوری را در چارچوب انتظارات مرجعیت عالی دینی و مطالبات مردمی اعلام کرد.

بر اساس آمار رسمی در جریان خشونت های همراه شده با این اعتراضات، 110 تن از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی کشته و بیش از شش هزار نفر از آنان زخمی شدند. 

شلیک مستقیم و پر تعداد به سر و قلب تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی از سوی تک تیراندازان ناشناس یکی از موارد پشت پرده ای است که دولت عراق بدنبال روشن کردن ماهیت آن است اما برخی رهبران و ناظران عراقی ماموران شرکت های امنیتی آمریکا مستقر در عراق از جمله بلاک واتر و برخی نیز کردهای جدایی طلب را عامل آن معرفی کرده اند که با قصد گسترش آشوب ها و ایجاد جنگ داخلی در عراق و براندازی نظام و روند سیاسی حاکم، از یک ماه پیش در این خصوص برنامه ریزی کرده بودند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.