سخنگوی وزارت کشور عراق از کشته شدن بیش از صد نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار تن دیگر در جریان اعتراضات اخیر این کشور خبر داد.

به گزارش جماران؛ عراق پس از ناآرامی های روز شنبه که به خشونت کشیده شد، دو روز اخیر را آرام سپری کرد. ناآرامی های اخیر این کشور باعث شد تا دولت این کشور برنامه های تازه ای را در دستور کار خود قرار دهد و به دنبال ایجاد اصلاحات اساسی باشد.

پس از آنکه خشونت ها در برخی شهرهای عراق بویژه بغداد باعث کشته و زخمی شدن شماری از معترضان شد، دولت عراق در راستای توجه به توصیه های حضرت آیت الله العظمی سیستانی که از زبان نماینده ایشان در کربلا ابراز شد، برای ایجاد اصلاحات اساسی تلاش می کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت کشور عراق از کشته شدن بیش از صد نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار تن دیگر در جریان اعتراضات اخیر این کشور خبر داد.

براساس این گزارش، دولت اعلام کرده است که ناآرامی های اخیر این کشور، ۱۰۴ کشته و ۶۱۰۷ زخمی برجای گذاشته است.

در ادامه آخرین تحولات و اخبار عراق ذکر می شود:

لاوروف به عراق می‌رود

وزیر خارجه روسیه فردا دوشنبه به عراق می‌رود.

 به نقل از المیادین، منابع مطلع امروز یکشنبه اعلام کردند که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه فردا دوشنبه قرار است به عراق سفر کند.

بر اساس اعلام این رسانه، وزیر خارجه روسیه در این سفر با مسئولان عراقی دیدار و رایزنی خواهد کرد.

این در حالیست که برخی از شهرهای عراق در روزهای اخیر شاهد ناآرامی های مشکوک برخی عناصر فتنه گر بوده است.

استاندار بغداد در پی حوادث اخیر استعفا کرد

شورای استانداری بغداد با استعفای «فلاح الجزائری» استاندار این شهر موافقت کرد.

به نقل از سومریه نیوز، تلویزیون عراق اعلام کرد: شورای استانداری بغداد به قبول استعفای فلاح الجزایری از سمتش رای داد.

براساس گفته یک منبع آگاه، این شورا کاندیداتوری برای انتخاب جایگزین الجزایری را آغاز کرده است.

بغداد پایتخت عراق روز شنبه صحنه ناآرامی ها و اعتراضاتی بود که از سوی آشوبگران به خشونت کشیده شد.

حمله موشکی به شبکه ماهواره ای الفرات وابسته به جریان الحکمه

خبرگزاری ملی عراق(نینا) گزارش  داد: شبکه ماهواره ای الفرات وابسته به جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم بامداد امروز(یکشنبه) در معرض حمله موشکی قرار گرفت.

به نقل از القدس العربی، منبع شلیک موشک به شبکه ماهواره ای الفرات مشخص نیست.

این شبکه در بیانیه ای اعلام کرد: دفتر شبکه فرات در مرکز بغداد در معرض حمله موشکی از سوی جناح های ناشناس قرار گرفت که این حمله منجر به زخمی شدن یکی از عوامل این شبکه شد.

این پنجمین حمله به دفاتر شبکه های ماهوارهای در عراق به شمار می رود؛ پیش از این نیز شبکه های العربیه، ان آرتی، دجله در بغداد و شبکه الاهوار در الناصریه نیز هدف حمله قرار گرفته بودند.

حمله افراد ناشناس به دفتر شبکه العربیه عربستان در بغداد

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: افراد مسلح ناشناسی شامگاه شنبه به دفتر شبکه العربیه عربستان در بغداد حمله کردند و سیستم های پخش و تجهیزات این دفتر را شکستند.

به نقل از القدس العربی، این منبع  که افسری با درجه سطوان است، گفت: پلیس گزارشی مبنی بر حمله به دفتر شبکه العربیه از سوی افراد ناشناس دریافت کرد.

وی افزود: افراد مسلح که نقاب به چهره داشتند، به دفتر این شبکه حمله کردند و سیستم های پخش، تجهیزات دفتر و تلفن های کارکنان آن را شکستند و پا به فرار گذاشتند.

شبکه العربیه پیش از این اعلام کرده بود که خبرنگارش در بغداد تهدید شده است.

این شبکه همچنین اعلام کرد که در این حمله شماری از کارکنان آن زخمی شده اند.

یک منبع امنیتی روز شنبه گفته بود که دفاتر ۳ شبکه تلویزیونی در بغداد در معرض حملات هماهنگ شده از سوی افراد مسلح قرار گرفت.

پیام نماینده سازمان ملل در عراق: به خشونت پایان دهید

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق از حوادث اخیر در  این کشور که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر شده اظهار تاسف کرد و خواستار پایان دادن به این شرایط شد.

به نقل از RT، چند روزی است که نآرامی و اعتراضات در عراق آغاز شده است که به دنبال آن تعدادی هم کشته و زحمی شده اند.

جنین هنیس پلاسچارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق خواستار پایان یافتن این خشونت و ناآرامی در عراق شد.

او گفت: پنج روز از آغاز درگیری و ناآرامی در بغداد می گذرد که به دنبال آن زیان های غیر قابل توجیه به عده ای وارد شده است. باید این ناآرامی ها و شرایط به پایان رسد. از همه طرف ها می خواهم که فکر کند و به این کار پایان دهند.

پلاسچارت ادامه داد: باید با افرادی که مسئول این  خشونت هستند برخورد شود و روح وحدت و یکپارچگی در عراق حاکم شود.

«بسته اولیه» دولت عراق در پاسخ به مطالبات تظاهرکنندگان

خبرگزاری عراق (واع) اعلام کرد، کابینه این کشور بسته اولیه از تصمیمات “مهم” را طی جلسه‌ای فوق‌العاده که نخست وزیر خواستار برگزاری آن شده بود، صادر کرد.

جلسه فوق‌العاده دولت عراق به ریاست عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر عراق شب گذشته در پاسخ به خواسته‌های تظاهرکنندگان و عموم شهروندان عراقی و طبق متن خطبه مرجعیت دینی عالی برگزار شد.

به نقل از ایسنا، این متن به این شرح است:

۱- اعطای زمین‌های مسکونی تخصیص یافته به اقشار کم درآمد و گروه‌های دیگر بر اساس مصوبه ویژه کابینه در تمام استان‌ها.

۲- تکمیل توزیع (۱۷۰۰) قطعه زمین مسکونی برای افراد نیازمند اقشار کم درآمد در استان بصره طی دوره زمانی که فراتر از چهار هفته نباشد.

۳- آماده سازی و اجرای برنامه ملی مسکن شامل احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان‌ها و دادن اولویت به استان‌ها و مناطق فقیرتر.

۴- کل استانداران کمیته‌هایی برای آمارگیری از خانواده‌های بسیار نیازمند در سطح استان‌ها از بین مشمولان تامین اجتماعی برای توزیع زمین‌های مسکونی تشکیل می‌دهند و اسامی آنها را ظرف مدت دو هفته به دبیرخانه کابینه ارائه خواهند داد.

۵- وزارت دارایی مسؤولیت افزایش ذخیره صندوق مسکن را به منظور افزایش تعداد وام گیرندگان برعهده می‌گیرد تا آنها بتوانند واحدهای مسکونی خود را در قطعه‌ زمین‌هایی که بین شهروندان توزیع خواهد شد بسازند و آن در بودجه ۲۰۲۰ لحاظ می‌شود و طبق قانون صندوق وام‌ها بدون سود و بهره خواهد بود.

۶- به ۱۵۰ هزار تن از بیکارانی که قدرت کار کردن ندارند مقرری ماهانه معادل ۱۷۵ هزار دینار به هر فرد به مدت سه ماه جمعا به مبلغ (۷۸۵۰۰۰۰۰۰۰۰) دینار عراقی داده شود.

۷- ایجاد کیوسک‌ها یا سازه‌های تجاری جدید در مناطق تجاری بغداد و استان‌ها طی مدت سه ماه با هزینه ۶۰ میلیارد دینار به طوریکه صاحبان کیوسک‌ها متعهد می‌شوند دو فرد بیکار را به خدمت بگیرند تا دست کم ۴۵ هزار فرصت شغلی برای شهروندان تضمین شود، البته اولویت با کسانی است که کیوسک‌ها یا مغازه‌هایشان از بین رفته است.

۸- ایجاد برنامه‌های آموزشی و آماده سازی برای بیکاران قادر به کار به تعداد ۱۵۰ هزار نفر از بین جوانان فارغ التحصیل و غیرفارغ التحصیل همزمان با اعطای وامی نقدی طی دوره آموزشی سه ماهه به ارزش ۱۷۵ هزار دینار در ماه برای هر فرد و با مبلغ اجمالی (۷۸۵۰۰۰۰۰۰۰۰) دینار به منظور آماده سازی و استخدام افراد گذراننده دوره‌های آموزشی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در عراق.

۹- اعطای بالاترین میزان وام به کسانی که دوره‌های آموزشی را با موفقیت سپری کنند جهت تاسیس طرح‌های متوسط و کوچک از طریق صندوق وام وزارت کار و امور اجتماعی یا اعطای وام‌هایی از طریق بانک مرکزی بالغ بر یک تریلیون دینار به جوانان.

۱۰- طبق قانون خدمات صنایع به افراد بیکار شرکت کننده در برنامه‌های آموزشی قطعه زمینی برای راه اندازی پروژه‌های صنعتی‌شان داده شود در حالی که از تمام امتیازات طبق قانون برخوردار باشند.

۱۱- وزارت دفاع زمینه جذب جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله را از طریق درگاهی اینترنتی یا مراکز جذب‌گیری در استان‌های از ۱۰/۱۵/ ۲۰۱۹ فراهم می‌کند.

۱۲- وزارت دفاع و کشور تدابیر اصولی را برای ملغی کردن قراردادهایشان در تمام استان‌های اتخاذ می‌کنند.

۱۳- وزارت آموزش مسؤولیت اتخاذ تدابیر لازم برای عقد قرارداد با کارشناسان داوطلب و درج تخصیصات مالی مناسب در قالب بودجه ۲۰۲۰ طبق نیازها و تخصصات را برعهده می‌گیرد.

۱۴- وزارت کشاورزی تدابیر اصولی برای معافیت کشاورزان از پرداخت مبالغ مربوط به زمین‌های کشاورزی استیجاری‌شان را که قبلا بر آنها مترتب بوده تا نهایت ۱۲/۳۱/ ۲۰۱۹ اتخاذ می‌کنند.

۱۵- استانداران با هماهنگی حوزه‌های تامین اجتماعی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی لیست‌های خانواده‌های محروم را برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و به تعداد ۶۰۰ هزار خانوار برعهده می‌گیرند.

۱۶- قربانیان از بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی شهدا محسوب و مشمول قانون اجرایی شده و به خانواده‌هایشان حقوق و امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود.

۱۷- وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات درمانی به زخمی‌های تظاهرکننده و نیروهای امنیتی است و در صورت لزوم اگر آنها نیاز به درمان در خارج از کشور بیابند باید تمام هزینه‌های آن را دولت بپردازد.

خبرگزاری واع گزارش داد، کابینه به وزیران و طرف‌های مربوطه دستور داده این مصوبات را براساس حوزه‌های فعالیتی‌شان اجرا کنند.

کابینه همچنین “بسته دوم” مصوبات مربوط به اصلاحات و درخواست‌های تظاهرکنندگان را در جلسه آینده بررسی خواهد کرد و تصمیمات لازم در جلسات بعدی گرفته خواهند شد.

بغداد و استان‌های جنوبی عراق از هفته گذشته شاهد تظاهرات‌هایی با درخواست برای مبارزه با فساد، انجام اصلاحات و بهبود شرایط معیشتی است.

برای اعتراضات اخیر، در پارلمان عراق کمیته تحقیق تشکیل شد

رییس پارلمان عراق با اشاره به تظاهرات‌های اخیر و حضور نفوذی‌ها در میان معترضان گفت، کمیته‌ای در پارلمان برای تحقیق درباره تیراندازی‌ها به معترضان و نیروهای دولتی تشکیل شده است.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق از تشکیل کمیته‌ای در پارلمان برای رسیدگی به موضوع حمله به تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی خبر داد.

به نقل از فارس، منابع عراقی از وجود تک تیراندازان ناشناس در میان تظاهرکنندگان و تیراندازی آنها به سمت مردم و نیروهای امنیتی خبر دادند.

الحلبوسی در گفت‌وگو با شبکه العربیه همچنین در واکنش به برخی درخواست‌ها برای استعفای دولت عراق گفت که باید به دولت فرصت داد تا برنامه‌های خود را عملی کند.

الحلبوسی نمایندگان معترضان که در جلسه روز شنبه در ساختمان پارلمان حضور نیافتند دعوت کرد که برای بحث و بررسی خواسته‌هایشان در جلسه بعدی حضور داشته باشند.

رئیس پارلمان عراق گفت، اگر یک برنامه دولتی شفاف برای رسیدگی به خواسته معترضان وجود داشته باشد فراکسیون‌ها به تعلیق عضویت خود در پارلمان پایان می‌دهند.

وی تاکید کرد: ما از اصلاحات دولت پشتیبانی می‌کنیم و اگر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق درخواست بدهد موضوع تعدیل کابینه هم در نظر گرفته خواهد شد.

الحلبوسی همچنین از حضور نفوذی‌ها در میان معترضان گفت و درعین حال تاکید کرد اگر خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان پاسخ داده نشود با آنها به خیابان خواهد آمد. وی در پایان تاکید کرد: مفسدان بزرگ باید به زندان افکنده شوند.

رئیس پارلمان عراق بعد از دیدار دیروز شنبه خود با نمایندگان معترضان این کشور در ساختمان پارلمان از بسته‌های حمایتی دولت برای بهبود اوضاع در عراق خبر داد.

وی طی کنفرانس خبری گفت که دولت عراق تصمیم گرفته است که به کسانی که فاقد مسکن هستند، وام‌های بدون بهره اعطا کند. حلبوسی گفت که دولت عراق قصد دارد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ایجاد کند.

الحلبوسی حمایت از بخش کشاورزی را از اولویت‌های پارلمان دانست و گفت که همه کشاورزان عراقی از پرداخت اجاره بها در سال‌های گذشته و تا سال ۲۰۲۰ معاف می‌شوند.

او گفت که دولت با بانک مرکزی هماهنگی خواهد کرد تا به سرمایه‌گذاران در راستای ایجاد کارگاه‌ها و کارخانجات در بخش صنعتی، وام مکفی اعطا کند تا از این طریق فرصت‌های اشتغال بیشتر شود.

رئیس پارلمان عراق در بخش آموزش نیز گفت که به زودی همه بخشی از نیروها و مدرسان در وزارت آموزش و پروش بازنشسته خواهند شد.

او افزود: «تصمیم گرفتیم که تصمیمات پارلمان در مورد دارندگان تحصیلات تکمیلی را عملی کنیم».

رئیس پارلمان عراق بعد از نشست روز پنجشنبه با رئیس جمهور و نخست‌وزیر عراق، مکلف شد با نماینده‌های معترضان دیدار کرده و مطالبات آن‌ها را بررسی کند. او این دیدارها را در ساختمان پارلمان برگزار کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه ضمن اعلام آمادگی برای تغییرات و اصلاحات، از قوه قضائیه و قوه مقننه خواست در این راستا، به دولت او کمک کنند.

وضعیت در اکثر نقاط عراق عادی است

با اقدام دولت و پارلمان عراق برای شنیدن خواسته های معترضان در جلسه امروز شنبه پارلمان و موفقیت در جداکردن آنان از گروهی که اغتشاشگران نفوذی و خشونت طلب خوانده شده اند، فضای کلی عراق و از جمله بغداد پایتخت، پس از چهار روز درگیری و آشوب های گاه شدید و گاه پراکنده، در روز پنجم در روندی نسبتا سریع به سمت آرامش  پیش رفت.

به نقل از ایرنا از بغداد و منابع مطلع در استان های مختلف عراق نشانگر آن است که روز شنبه و در پی مذاکرات انجام شده با معترضان و وعده های داده شده از یکسو و عدم استقبال گسترده مردمی از این اعتراضات بدلیل مشکوک دانستن سرمنشاء و اهداف پشت پرده آن، از سوی دیگر، اوضاع امروز با تفاوت قابل ملاحظه ای نسبت به روزهای قبل آرام بوده است.

بیشتر استان های مرکزی و جنوبی عراق که طی شب های گذشته بویژه سه شنبه و چهارشنبه صحنه درگیری های خشونت بار و بعضا حمله و آتش زدن مراکز دولتی و حزبی بود، امشب عموما و بجز  در ذی قار که به  مقر حزب های (حکمت، فضیلت و بدر) حمله شده است، شاهد وضعیتی عادی و آرام است. حتی استان دیوانیه که عصر امروز از تمدید منع آمد و شد در آن خبر داده شد، هنگام انتشار این گزارش از قول استاندار اعلام شد که این  مقررات لغو شده و فردا تمامی ادارات و مدارس استان باز خواهد بود.

بغداد پایتخت عراق نیز امشب بطور قابل ملاحظه ای آرام تر از شب های قبلی بود و صدای تیراندازی و انفجار بمب های صوتی و .. در آن از جمله در قلب پایتخت و اطراف منطقه سبز کمتر شد. با این حال گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که گروهی حدود ۱۵۰ نفره در منطقه شارع فلسطین مقابل مرکز خرید موسوم به “مول النخیل” تجمع کرده و به شعارهای ضد دولتی سر می دهند و در منطقه شعله نیز دهها نفر تجمع کرده و علیه دولت شعار می دهند. نیروهای امنیتی محل تجمع معترضان را در محاصره دارند و از ورود افراد جدید و یا خبرنگاران به محل  تجمع جلوگیری می کنند.

در حال حاضر به جز دو نقطه ذکر شده، خبری از تجمع یا تظاهرات در سایر نقاط بغداد نیست و برخی شبکه های خبری عراق نیز با حضور در سطح شهر در گزارش های تصویری زنده از نقاط مختلف بغداد، عادی شدن وضعیت در سطح پایتخت و اغلب خیابان های آن از جمله میدان تحریر را به تصویر می کشند.

در همین حال برخی رسانه های بعثی و عربی که از ابتدا با محوریت شعار “اسقاط النظام” (سرنگون کردن نظام سیاسی) و متهم کردن نیروهای امنیتی به کشتار معترضان، دنبال هر چه ملتهب کردن اوضاع بودند، امشب نیز بیکار ننشستند و با انتشار خبرهای بدون منبع مدعی چندین کشته و زخمی در درگیری های امشب در بغداد و استان های جنوبی شده اند، امری که با مشاهدات میدانی، اظهارات منابع محلی و گزارش های نهادهای ذیربط همخوانی ندارد.

تظاهرات خشونت بار عراق از روز سه شنبه در بغداد و چندین استان مرکزی و جنوبی عراق با دعوت گروههای ناشناس در فضای مجازی با شعار اسقاط نظام و حمله به مرجعیت دینی، اربعین و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و با پوشش وسیع فضای مجازی از خارج عراق و نیز شبکه های تلویزیونی عربی و بعثی و حتی برخی احزاب رقیب دولت عبدالمهدی آغاز شد اما این شعار و حملات همه معترضان را نمایندگی نمی کرد.

به گزارش مقامات عراقی و خبرنگاران  حاضر در صحنه، اغلب معترضان روزهای اخیر در بغداد و سایر مناطق عراق را معترضان اجتماعی به مفاسد اجتماعی، فقر، بیکاری و ضعف خدمات عمومی تشکیل می داد که با دیدن رویکرد ضد نظام و ضد مرجعیت بخشی از متولیان اعتراضات و نیز  رفتار خشونت بار برخی از آنان در حمله با چاقو، میله های آهنی و کوکتل مولوتوف به نیروهای امنیتی و سایر تظاهرکنندگان، از آنان فاصله گرفتند.

این گروه از معترضان مسالمت جو، امروز دعوت “محمد الحلبوسی” رییس پارلمان را لبیک گفتند و در پارلمان حاضر شدند و با رییس و نمایندگان پارلمان گفت و گو کردند. درپایان این دیدار تصمیمات مجلس ملی عراق برای تامین خواسته های آنان از جمله ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت و ایجاد یک میلیون شغل در هر استان و نیز اعطای اعتبارات لازم برای بازسازی و راه اندازی مجدد بیش از ۵۰ کارخانه تعطیل شده در سطح کشور و پرداخت حقوق دوره بیکاری و … رسما از سوی الحلبوسی اعلام شد.

بر این اساس به نظر می رسد اگر تحولات با همین روند پیش برود و اتفاق متفاوت جدیدی نیفتد که بار دیگر معترضان را به خیابان های بیاورد، اوضاع در بغداد و بقیه استان های جنوبی و مرکزی این کشور به سرعت رو به آرامش می رود.با این حال با توجه به این که به گفته ناظران یکی از اهداف اصلی گردانندگان اعتراضات خشونت بار چند روز گذشته، کم رنگ کردن مراسم میلیونی اربعین بوده است و نظر به حجم بزرگ تحریک و پوشش رسانه های عربی، آمریکایی و بعثی برای  گسترش درگیری ها در بغداد و سایر شهرها، دغدغه ها و هشدارها نسبت به احتمال تحرکات سیاسی و امنیتی جدید برای دوباره آشفته کردن اوضاع و بویژه به حاشیه بردن مراسم عظیم همچنان پابرجاست، امری که به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل ادامه قطع سراسری اینترنت در عراق (به جز اقلیم کردستان عراق) است.

بسیاری از ناظران از ماههای پیش با اشاره به مواضع مستقل و شجاعانه دولت عبدالمهدی در سیاست خارجی از جمله موضوع فلسطین، یمن، سوریه و تحریم های ایران و نزدیکی بی سابقه به چین و نیز عملکرد مناسب امنیتی و اقتصادی در داخل عراق، پیش بینی می کردند که آمریکا و متحدان منطقه ای از یکسو و برخی رقبای داخلی از سوی دیگر، علیه عبدالمهدی دست به بحران سازی بزنند تا هم از او انتقام بگیرند و هم قدرت و نفوذ خود را به نخست وزیر کنونی عراق  یادآوری کنند.

تحولات چند روز اخیر نشان داد این پیش بینی ها پر بیراه نبوده و به نظر می رسد برنامه های عبدالمهدی در سیاست خارجی، توسعه داخلی و مبارزه با فساد دست کم شش ماه با  تعلل و تزلزل مواجه شود.

بازگشت آرامش به بغداد/ لغو مقررات منع آمد و شد در نجف

یک منبع عراقی عالی‌رتبه اعلام کرد اوضاع امنیتی در بغداد پایدار است و مقررات منع آمد و شد در نجف نیز لغو شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، این منبع اعلام کرد، شرایط امنیتی در بغداد به حالت عادی باز گشته و همه خیابان‌ها به جز پل “جمهوری” بازگشایی شده‌اند.

این منبع نظامی افزود: استقرار نیروهای امنیتی در بغداد طبیعی است و همزمان با حضور آنها، پاکسازی خیابان‌ها از سوی شهرداری آغاز شده است.

همزمان از بغداد گزارش می‌رسد که از آشوب‌های خیابانی چند روز اخیر خبری نیست و اوضاع شهر آرام است هرچند نیروهای امنیتی همچنان در برخی مناطق مستقر هستند.

در همین راستا،‌ مسئولان امنیتی استان نجف اعلام کردند، مقررات منع آمد و شد در این استان لغو شده است. نیروهای امنیتی مستقر در سراسر نجف همچنین ممنوعیت تردد هر نوع وسایل نقلیه را لغو کردند.

توئیت محسن رضایی درباره نقش عربستان در وقایع عراق

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش عربستان در اتفاقات اخیر عراق، با انتشار توییتی به این موضوع واکنش نشان داد.

ارتش «ترول‌ها»؛ سلاح شاهزادگان سعودی برای ایجاد آشوب در عراق

عربستان سعودی با بکارگیری ارتش «ترول ها» و یا همان «اوباش اینترنتی و مجازی» تلاش فراوان و ناکامی را برای انعکاس وارونه واقعیت ها در عراق به کار بسته است.

از اواسط هفته گذشته بود که برخی اعتراضات به وضعیت معیشتی و اقتصادی در نقاطی از عراق به وقوع پیوست؛ اعتراضاتی که البته از شدت و حدت آن کاسته شده و عراق درحال حاضر وضعیت باثباتی را پشت سر می گذارد. با این حال، برخی طرف های خارجی از تمامی ظرفیت‌های خود برای ایجاد آشوب در عراق بهره برداری کردند.

ازجمله این طرف ها می توان به حکام مرتجع عرب و در رأس آن ها عربستان سعودی اشاره کرد. در واقع، با شروع اعتراضات در عراق، سعودیها ارتش سایبری خود را برای موج سواری بر مطالبات مردمی در این کشور و منحرف ساختن آن از مسیر اصلی‌اش، بسیج کردند تا به زعم خود از این طریق بتوانند نوعی هرج و مرج و نا امنی را در نقاط مختلف عراق حاکم سازند.

در طول روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که به اعتراضات عراق نسبت داده شده است؛ تصاویری که در خلال آن به مقدسات شیعیان از جمله مراجع تقلید و مراسم اربعین اهانت شده و همچنین به عوامل محور مقاومت ازجمله حزب الله و حشد شعبی حمله شده است. اما واقعیت آن است که این تصاویر و فایل های ویدئویی هیچ ارتباطی با سلسله تظاهرات های اخیر در عراق ندارند؛ تظاهرات هایی که در ابتداء به صورت مردمی و تنها با هدف بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی، کلید خورد.

ازهمین روی، این سؤال مهم اذهان عمومی را به خود مشغول ساخت که ماجرای تصاویر و فایل های ویدئویی موهن به مقدسات، مراسم اربعین و محور مقاومت در جریان تظاهرات عراقی ها که در رسانه های ارتباط جمعی منتشر شده است، چیست؟ اصل ماجرا اینجاست که شاهزادگان سعودی و در رأس آن ها محمد بن سلمان سازمانی را ایجاد کرده اند که صدها ترول (اوباش اینترنتی) بر روی آن کارمی کنند.

درهمین ارتباط، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش می دهد: «کارکنان سازمان مذکور، اطلاعات را بر اساس درخواست مقامات منتشر می کنند. آنها با توئیتر کار می کنند و همچنین اطلاعاتی را در واتس آپ و تلگرام نیز منتشر می کنند. کارکنان این سازمان تقریبا ۳ هزار دلار در ماه حقوق می گیرند. مقامات سعودی ایجاد این کمپین در شبکه های اجتماعی را علیه منتقدان دولت سعودی از زمان بهار عربی سال ۲۰۱۰ آغاز کردند».

طبق آخرین گزارش ها، در ریاض صدها نفر در اماکنی موسوم به «مزرعه ترول‌ها» شغلشان فعالیت در فضای مجازی برای انعکاس وارونه واقعیت های عینی است. اتفاقی که طی روزهای گذشته در خصوص عراق افتاد و ارتش ترول ها یا همان اوباش اینترنتی از رهگذر جعل تصاویر و فیلم های موهن به مقدسات و مقاومت، تمام تلاش خود را برای موج سواری بر مطالبات مشروع مردمی و خارج کردن آن از مسیر اصلی‌اش بکار بستند تا بدین‌ترتیب تلاش ها برای برآورده ساختن خواسته های مردمی تحت الشعاع قرار گیرد.

در این فرایند همچنین یکی از وظایف کارکنان در «مزرعه ترول ها» جاسوسی از حساب های فعالان شبکه های اجتماعی و ارائه گزارشی از آن به سران سعودی است. البته سعودیها از این شیوه عمدتا برای ساکت کردن صدای مخالفان داخلی بهره برداری می کنند؛ کاری که در سال ۲۰۱۱ و همچنین در زمان قتل جمال خاشقجی انجام دادند.

لذا پر واضح است که جملگی تصاویر و فایل های ویدئویی ساختگی درباره تظاهرات‌های عراق، در مزرعه ترول‌ها طراحی شده است و عربستان سعودی از تمامی ظرفیت «اوباشی گری اینترنتی» برای ایجاد آشوب در عراق بهره برداری کرده است تا اینگونه وانمود کند که هدف اصلی و اساسی اعتراضات نه مطالبات اقتصادی، که مخالفت با مقدسات، مراسم اربعین و … بوده است.

در این میان اما، جملگی مقامات و شخصیت های سیاسی در عراق با اتخاذ مواضعی هوشمندانه در واقع این توطئه بزرگ سعودی در عرصه شبکه های ارتباط جمعی و فضای مجازی را خنثی کردند. درهمین ارتباط، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق با بیان اینکه اعتراضات به وضعیت اقتصادی حق محفوظ مردم است، تأکید کرد: «لازم است که اعتراضات از مسیر اصلی خود خارج نشود».

بنابراین واضح است که عربستان سعودی در هدایت ارتش ترول ها برای انعکاس وارونه واقعیت ها در عراق از طریق جعل تصاویر و ویدئوهای هنجارشکنانه موفق نبوده است؛ هرچند که برای این اقدام حتی از ظرفیت «مرکز اعتدال» نیز بهره برداری کرده است. عربستان سعودی تقریبا ۲ سال پیش با حضور ترامپ مرکز سایبری موسوم به «مبارزه با افراط گرایی» را با عنوان «اعتدال» تاسیس کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده عمده فعالیت این مرکز به منظور ترند کردن هشتگ‌های خاص در توئیتر و بازی با افکار عمومی در فضای مجازی بوده است. تقریبا در بیشتر پویشها و کمپینهای فضای مجازی در کشورهای منطقه و حتی غیر عربی می توان نقش و تاثیر این مرکز را ردیابی کرد. در تحولات اخیر عراق نیز، رصدهای انجام شده، بیانگر نقش موثر این مرکز است.

یکی از فعالیت های تخصصی این مرکز، تولید و به کارگیری ابزارهای نرم‌افزاری جدید برای شناسایی، نظارت، دسته‌بندی و تحلیل محتوای گروه‌های افراطی تنها در ۶ ثانیه با دقت ۸۰ درصد در شناسایی محتوا است. اما در هر صورت، هشتگ سازی های این مرکز در شبکه اجتماعی توئیتر آن هم به صورت گسترده موجب وقوع آشوب در عراق نشد و این مسأله شکستی دیگر برای سران مرتجع عرب و در رأس آن ها عربستان سعودی محسوب می شود.

این اتفاق درحالی رخ می دهد که حتی رسانه های سعودی ازجمله «العربیه» و «الحدث» نیز توفیقی در ایجاد هرج و مرج و آشوب در عراق به دست نیاوردند و نتوانستند به اهداف شوم خود در این کشور جامه عمل بپوشانند. سلسله اخبارهای جعلی و دروغین رسانه های وابسته به مرتجعین عرب هم باعث نشد اوضاع از کنترل نیروهای عراقی در آستانه برگزاری مراسم باشکوه و میلیونی اربعین حسینی (ع)، خارج شود.

آنچه که واضح به نظر می رسد این است که صف آرایی رسانه های خبری و رسانه های ارتباط جمعیِ محور غربی، عربی و عبری برای بحران سازی در عراق با شکست مواجه شده و حتی ارتش «ترول های» شاهزادگان سعودی هم نتوانست مرهمی بر این شکست باشد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

عراق سرزمین انقلاب‌هاست/ فضا سازی علیه ایران واقعی نیست/ دخالت‌های آمریکا باعث ایجاد مشکلات در عراق است

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: این فضاسازی‌ها خیلی واقعی نیستند اما این مسئله وجود دارد که جمهوری اسلامی نسبت به بعضی از سیاست‌های عملی و اعلامی که در ارتباط با عراق دارد، باید به نحوی در آن تجدید نظر و سعی کند، با حفظ خطوط قرمز و مرزبندی‌های دولت-ملتی به‌گونه‌ای عمل شود که مسائل عراق اینگونه متوجه ما نشود.

«نصرت‌الله تاجیک»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص جهت‌دهی که از سوی رسانه‌های خارجی بر تحولات اخیر عراق صورت گرفته است، گفت: اگر بخواهیم شرایطی را که هم اکنون در عراق به وجود آمده است، تنها به‌خاطر این جهت‌دهی‌ها نفی کنیم کار درستی نیست. اعتراضات جوانان عراقی ناشی از ناکارآمدی دولت است که این ناکارآمدی ریشه در اقدامات آمریکایی‌ها، مشکلاتی در سیاست‌های حکومت عراق مثل تقسیم قدرت، مسائل اجتماعی و عشیره‌ای و همچنین دخالت‌هایی که در قسمت‌های مختلف می‌شود، دارد.

وی ضمن گفتن این مسئله که معتقد هستم؛ این اعتراضات با این همه ثروت ناشی از فروش نفت حق مردم عراق است، ادامه داد: در جنگ آمریکا علیه صدام و در دوران داعش زیر ساخت‌های عمرانی این کشور از بین رفت و همچنین زیرساخت‌های سیاسی اجتماعی عراق نیز توسط دخالت آمریکایی ها لطمه خورد.

تاجیک تصریح کرد: این مسائل باعث شده تا عراق که به عنوان دروازه شرقی اعراب است، دارای آن جایگاه واقعی خود نباشد. مجموعه شرایطی که اعم از چگونگی گردش اطلاعات، چگونگی اخذ تصمیم و گردش قدرت در عراق وجود دارد باعث می‌شود، اوضاع عراق نابسامان باشد.

این تحلیلگر بین‌الملل با تاکید بر این موضوع که در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی یکسری دخالت‌هایی از جهت شکل‌گیری، انعکاس و فضاسازی علیه ایران در حال انجام است، بیان کرد: این فضاسازی‌ها خیلی واقعی نیستند اما این مسئله وجود دارد که جمهوری اسلامی نسبت به بعضی از سیاست‌های عملی و اعلامی که در ارتباط با عراق دارد، باید به نحوی در آن تجدیدنظر و سعی کند، با حفظ خطوط قرمز و مرزبندی‌های دولت- ملتی به‌گونه‌ای عمل شود که مسائل عراق اینگونه متوجه ما نشود.

او اضافه کرد: فساد و ناکارآمدی در عراق وجود دارد که مقداری ریشه درون عراق دارد، همچنین دخالت‌های خارجی مثل آمریکا نیز بر این مسئله تاثیرگذار هستند. اما اگر بخواهیم عراق را از نظر تاریخی نگاه کنیم این کشور به یک نوعی «سرزمین انقلاب‌هاست» و این مناسبات سیاسی، اجتماعی که درون آن شکل گرفته، هنوز نتوانسته است که آن دولت- ملت دموکراتیکی که مدنظر سیاست حکومت است، را تاسیس کند. این مسائل دخالت نیروهای خارجی را در کشور عراق را راحت‌تر می‌کند. همچنین باید به نقش حزب بعث، باقی ماندگان عناصر داعش و سایر عناصری که نقش تخریبی دارند، توجه کرد.

«نصرت‌الله تاجیک»، در پایان اظهار کرد: با توجه به حجم خساراتی که در این مدت بر عراق وارد شده و حدود ۶۰ نفر تا صبح شنبه کشته شده اند لازم است که ما به دخالت خارجی بسنده نکنیم بلکه این حرکت مردم عراق را بر اساس نیازشان به اصول اولیه برای رسیدن به یک زندگی با در نظر گرفتن کرامت انسانی در نظر بگیریم.

چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان

جلسه فوق العاده کابینه عبدالمهدی

اعتراضات عراق تا حدود زیادی به کنترل در آمده است. پس از جلسه پارلمان این کشور، دولت نیز نیز جلسه اضطراری تشکیل داد و تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.

به گزارش مشرق، روند اعتراضات عراق با گذشت پنج روز، در شرایط آرامی به سر می‌برد و دیگر خبرهای چندانی از آشوب‌های روزهای ابتدایی نیست؛ در این میان مسئولان عراق از جمله پارلمان و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار کرده و با اتخاذ تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده‌اند.

به نوشته شفق نیوز، شب گذشته کابینه اضطراری دولت عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» در شرایطی برگزار شد که جز در شهر بابل که نیروهای امنیتی با معترضان در مقابل ساختمان استانداری درگیر شدند، دیگر شهرهای عراق شب آرامی را سپری کردند.

اما در خصوص جلسه شب گذشته، باید گفت اولین تصمیمات مهم در راستای پاسخ به مطالبات معترضان به دست کابینه عراق گرفته شد که عمده آنها در خصوص تهیه مسکن برای خانواده‌های بی بضاعت و کم درآمد و ایجاد اشتغال بود. طبق تصویب هیأت دولت عراق، مقرر شد تا زمین‌های مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد و دیگر طیف‌ها طبق تصمیم شورای وزیران، اختصاص یابد. همچنین باید جانمایی ۱۷۰۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد در استان‌ بصره (در بازه زمانی کم‌تر از چهار هفته) که از پیش آغاز شده بود، تکمیل شود.

کابینه اضطراری عراق همچنین تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.

از دیگر تصمیمات شب گذشته مستمری سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دینار برای ۱۵۰۰۰۰ نفر از بیکارانی که توان کار ندارند بود. مبلغ کلی این طرح هشتاد و هفت و نیم میلیارد دینار برآورد شده است.

همچنین تصویب شد تا در عرض سه ماه در تمامی استان‌ها کیوسک‌هایی دایر شود و هر فردی دو نفر را به کار بگیرد که ازین طریق ۴۵ هزار نفر می‌توانند دارای شغل شوند.

وزارت دفاع عراق نیز موظف شد تا طرح جذب نیرو از میان جوانان ۱۸ الی ۲۵ سال را عملی کند. طبق تصمیم هیأت دولت عراق، تمامی کشته شدگان اعم از معترضان و نیروهای امنیتی شهید محسوب شده و به خانواده‌های آنها حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه ضمن اعلام آمادگی برای تغییرات و اصلاحات، از قوه قضائیه و قوه مقننه خواست در این راستا، به دولت او کمک کنند.

***

در این میان گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الامنی» عراق از زخمی شدن ۱۱۴۳ تن از نیروهای پلیس در روزهای گذشته خبر داد و فرماندهی عملیات بغداد نیز گفت که نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد سه نقابدار را بازداشت کرده‌اند که با خود ۱۷ کوکتل مولوتف حمل می‌کردند.

وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که در استان «الدیوانیه» تعدادی از مردم و نیروهای امنیتی با شلیک عناصر نامشخص زخمی شده‌اند. «تحسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز گفته است که برخی عناصر نامعلوم با هدف فتنه انگیزی به سمت معترضان و نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند.

او تأکید کرد که نیروهای امنیتی عراق همراه با مردم و حامی خواسته‌های به حق آنها هستند اما اجازه آسیب به اموال عمومی و حمله به معترضان و پلیس را نمی‌دهند.

در عراق چه خبر است؟/ تحلیل کریستین ساینس مانیتور را بخوانید

اقتصادنیوز: دقیقا در روزهایی که به گفته «ناظم دباغ»، «نخست وزیر عراق درحال ایفای گام‌های مثبت برای میانجیگری» بود، حوادث نه چندان خوشایندی در عراق رخ داد.

عراق این روزها ایام اعتراضات را پشت سر می‌گذارد. اعتراضاتی که بازتاب پویندگی یک دمکراسی نو ظهور و درحال توسعه است. این اعتراضات همچنین آینه‌ی تمام‌نمای میل جامعه جوان عراق به یافتن یک راه‌حل فوری برای مقابله با «فساد» نیز هست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، هنوز چند ماه از بازگشایی مرز بوکمال و شیرینی کام مردم این کشور از پاکسازی کامل داعش نگذشته بود که سه شنبه نهم مهرماه بغداد و چند شهر جنوبی عراق صحنه اعتراضات گسترده به دولت این کشور بودند. این اعتراضات البته از همان اول به قدری رادیکال و تند بود که تلفات نیروهای ضد شورش و مردم در همان هفته نخست اعتراضات به رقم ۳۰ کشته رسید (هرچند الشرق الاوسط چاپ لندن این رقم را ۹۸ نفر اعلام کرده است). درگیری‌ها تا آنجا ادامه یافت که مقامات مرزبانی ایران چندی پیش اعلام کردند که مرزهای ایران و عراق برای مدتی بسته است. در این میان، مجله اینترنتی کریستین ساینس مانیتور که از رسانه های شناخته شده نزدیک به دموکرات ها در آمریکاست، اخیرا در تحلیلی در ارتباط با حوادث عراق -که در ادامه می‌خوانید- ماجرای عروج اعتراضات در عراق را از زاویه‌ای دیگر باز کرده و به نقش جامعه جوان عراقی پرداخته است. در این میان البته ذکر یک نکته هم بسیار مهم است و آن اینکه بی تردید در حوادث این روزهای کشور عراق به خوبی ردپای صهیونیست ها و سعودی ها دیده می شود به یک معنا جوانان عراقی خواسته های به حقی در مورد اصلاح وضع فعلی عراق و برخورد با مفاسد دارند که ائتلاف سعودی- صهیونیستی در برخی شهرها بر موج این اعتراضات سوار شده اند . آنچه در ادامه می آید تحلیل کریستین ساینس مانیور در مورد حوادث عراق است.

 عراقی‌های جوان در جستجوی رهبران پاک دست هستند

عراق این روزها ایام اعتراضات را پشت سر می‌گذارد. این اعتراضات همچنین آینه‌ی تمام‌نمای میل جامعه جوان عراق به یافتن یک راه‌حل فوری برای مقابله با «فساد» نیز هست.

از زمان رهایی از عراق از دست دیکتاتور خشن خود (صدام) در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط ارتش آمریکا، مردم این کشور شاهد وعده‌های متنوع پوپولیستی محقق نشده در رابطه با انواع مشکلات این کشور بودند؛ از بحران آب های آلوده و کمبود آب آشامیدنی سالم گرفته تا سطح پایین اشتغال و تجاوز توسط داعش، همه و همه تنها بخشی از مشکلات این کشور هستند. خاموشی سراسری و ضعف سیستم برق‌رسانی نیز از مشکلات دیرین عراق بوده که این روزها در این کشور ثروتمند نفتی تشدید شده است. تنها چیزی که عراق به آن تکیه داده و این تکیه گاه باعث شده بود این جامعه بر اساس آن سرپا بماند، وجود رهبران سیاسی و مذهبی و مرجعیت بوده‌است.

اما به هر ترتیب، از ابتدای ماه اکتبر(نهم مهرماه)، عراق شاهد تظاهرات گسترده روزانه در تعدادی از شهرهای مختلف بوده که عمدتا بدون رهبر بوده‌اند و این فقدان رهبری و جهت‌دهی به تحرکات، اتفاقی جدید محسوب می‌‌شود.

روشن است که مطالبات اصلی معترضین در شرایط فعلی مواردی از این قبیل است: پاکدستی حاکمیت، پایان دادن به مفاسد اقتصادی نخبگان سیاسی -که درآمدهای سرشار نفتی عراق بر باد می‌دهند- !

این رسانه ادعا کرده است : اعتراضات عراق شاید نشانه‌ای از تولد یک دمکراسی بالغ باشد. دموکراسی‌ای که بر مبنای آن، جوانان عراقی فساد را تهدیدی بزرگتر از هر چیز دیگر می‌دانند. آن‌ها با کمک شبکه‌های اجتماعی، در اجتماعات ده‌ها هزار نفره به خیابان‌ها می‌روند. عراقی‌های جوان این روزها حول هشتگی به زبان عربی که مضمون آن «من برای حقوقم معترض هستم» به خیابان‌ها می‌آیند. سال گذشته نیز، برخی اعتراضات با همین محتوا شروع شد که با کشته‌شدن ده‌ها معترض در شهرهای جنوبی پایان یافت.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد، جوان بودن بیش از حد جامعه عراق است. نزدیک نیمی از جمعیت عراق پس از حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام متولد شدند. این جمعیت حدود ۴۰درصد کل جمعیت عراق را تشکیل می‌دهد که جملگی زیر ۱۶ سال جمعیت دارند. رقمی که حاکی از افزایش شدید زاد و ولد میان عراقی‌هایی است که از اتفاقا فقیر هم هستند.

صرف‌نظر از برخی خشونت‌ها، این معترضین جوان حالا با این وضعیت، انتظارات بیشتری از رهبران‌ سیاسی کشورشان دارند. بیکاری حدود ۲۵درصدی جوانان این کشور -که به نظر مردم حاصل فساد اقتصادی گسترده است- خود دلیل کمی برای تداوم اعتراضات نیست؛ آن‌قدر که یک دختر معترض عراقی در شبکه‌های اجتماعی در جملاتی تاثیر گذار می‌گوید: «احزاب و نیروهای سیاسی ما را از همه رویاهایمان محروم کردند»!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.