صالح گفت که تیراندازی به معترضان یک تصمیم دولتی یا از سوی هیچکدام از نهادهای امنیتی نبوده، و کسانی که این کار را انجام داده اند، مرتکب جنایت شده اند و باید مجازات شوند.

به گزارش جماران؛ برهم صالح رئیس جمهوری عراق گفت که تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در اعتراضات اخیر بغداد و استان های مرکزی و جنوبی، یک تصمیم یا دستور دولتی یا نهادهای امنیتی نبوده و باید عوامل آن مجازات شوند.

رئیس جمهوری عراق در پیامی تلویزیونی به مردم عراق که از رسانه های این کشور پخش شد، تاکید کرد که وضعیت نباید به جایی می رسید که خون مردم روی زمین ریخته شود، خون عراقی  ها چه معترضان چه نیروهای امنیتی، حرمت دارد و باید از آن پاسداری کنیم. 

صالح گفت که تیراندازی به معترضان یک تصمیم دولتی یا از سوی هیچکدام از نهادهای امنیتی نبوده، و کسانی که این کار را انجام داده اند، مرتکب جنایت شده اند و باید مجازات شوند.

وی گفت: باید کمیته ویژه تحقیقات برای بررسی علل و عوامل خشونت های اخیر و نحوه مهار اعتراضات و کاربرد خشونت علیه معترضان بررسی و با متخالفان برخورد لازم صورت گیرد. 

صالح با حمایت از ملاحظات مرجعیت برای حل بحران جاری گفت که از تشکیل  کمیته متخصصان متخصص و باز کردن مجاز گفت و گوی جامع در عراق حمایت می کند. 

وی در بخش دیگری با اشاره به اظهاراتی که از  وجود دست های خارجی در انحراف اعتراضات اخیر سخن می گویند، گفت نمی توان انکار کرد که برخی طرف های خارجی خیرخواه عراق نیستند اما آنچه مهم است اراده و همکاری عراقی ها با یکدیگر برای حل مشکلات است. 

رئیس جمهوری عراق همچنین خواستار اصلاح قانون انتخابات از سوی کمیته های متخصص زیر نظر سازمان ملل و بصورت کاملا شفاف شد تا با خواسته ها و انتظارات مردم عراق مطابقت بیشتری داشته باشد. 

وی گفت: نفرت پراکنی، درگیری، خونریزی، جنگ، ویرانی، گورهای جمعی، خشونت در عراق  کافی است، عراق به اندازه کافی این تجربیات تلخ و دردناک داشته است، امروز باید با گفت و گو و همکاری ملی بدور از مداخلات خارجی به سمت حل مشکلات برویم. 

برهم صالح در این نطق همچنین مجموعه از پیشنهادات در خصوص رفع مشکلات اجتماعی و تامین خواسته های معترضان را تشریح کرد. 

رئیس جمهوری عراق با تاکید بر آزادی تجمعات برای مردم و آزادی بیان برای رسانه ها بعنوان حقوقی که در قانون اساسی تضمین شده است در عین حال نسبت به رفتارهای غیر قانونی برخی افراد و نیز رسانه ها در تحریک رفتارهای خشونت آمیز اخیر انتقاد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.