رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت : ایران بیش از همه به امنیت منطقه علاقه دارد. صلح و آرامش خواست ایران است و برای همین ایران مهمترین مسوول برای حفظ امنیت تنگه هرمز است و در برابر ناامنی ها از خود و همسایگانش دفاع خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ سردار سرلشکر «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایران بیش از هر کشوری علاقه مند به امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است ، گفت که تهران هرگز علاقه ای به برخورد و درگیری نظامی با هیچ کشوری و در هیچ نقطه ای از جهان و در منطقه ندارد اما با هر اقدامی که امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد، مقابله و از خود و کل منطقه دفاع خواهد کرد.

سردار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مصاحبه با تلویزیون فونیکس هنگ کنگ مواضع ایران را درباره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی تشریح کرد و گفت که ایران با قدرت در مسیر خود گام بر می دارد.

وی خاطر نشان کرد که در جریان سفرش به چین در ماه سپتامبر بی سابقه بوده و اولین بار بوده که هیاتی در راس رییس ستاد کل نیروهای مسلح از چین دیدار کرده و علت آن راهبردی شدن روابط پس از سال ۲۰۱۶ میلادی و بعد از تحولات مرتبط با خروج آمریکا از برجام و اقدامات آن کشور بوده است.

وی افزود که نیاز بوده است مذاکرات و همفکری هایی میان دو کشور با نظرداشت تهدید امنیت منطقه ای از سوی آمریکا با طرف های چینی صورت گیرد و اینکه دو کشور چطور می توانند با چنین اقداماتی مقابله کنند و باید چه راهکارهایی دنبال شود.

سردار باقری به وضعیت خاورمیانه و خلیج فارس اشاره کرد و گفت : ایران به هیچوجه علاقه مند به وقوع جنگ در این منطقه و در هیچ جای دنیا نیستیم. ایران همیشه صلح خواه بوده و در سه قرن گذشته دیده نشده است که ایران نسبت به همسایگان طمع ورزی داشته باشد.

وی گفت : اقداماتی تهدید آمیز و یا جنگی از سوی ایران نبوده و اگر جنگی هم بوده همیشه دفاع ایران در برابر تهاجم دیگران بوده است.

وی افزود که ما بیش از دیگران به امنیت خلیج فارس علاقه مند هستیم . زیرا منافع ما به صادرات و استخراج منابع نفتی و سایر کالاها و همچنین واردات است که همه باید با امنیت از تنگه هرمز خارج و وارد شود و برای همین ایران علاقه ای به درگیر شدن و جنگیدن در خلیج فارس و تنگه هرمز و هیچ جای دیگری نیستیم اما با اقتدار در برابر هر اقدامی که بخواهد امنیت ما و دریای عمان و خلیج فارس و تنگه هرمز را به خطر بیندازد ایستادگی خواهیم کرد.

او گفت : ایران بیش از همه به امنیت منطقه علاقه دارد. صلح و آرامش خواست ایران است و برای همین ایران مهمترین مسوول برای حفظ امنیت تنگه هرمز است و در برابر ناامنی ها از خود و همسایگانش دفاع خواهد کرد.

او ادامه داد که برخی از تبلیغات توسط آمریکا و یا دیگران مبنی بر اینکه منطقه در آستانه جنگ است ، واقعی نیست. دقیقتر اینکه جسارت‌ آغاز جنگ در دشمنان ایران نیست و می دانند که اگر بخواهند  با ملت ایران وارد جنگ شوند زیان زیادی می بینند و آسیب های جنگ برای آنها بسیار خواهد بود.

سردار باقری گفت که زیان های جنگ برای آنها از منافعش بیشتر خواهد بود. آمریکا گفت که ناو هواپیمابر می فرستد و فرستاد ولی این ناو از فاصله ۴۰۰ کیلومتری سواحل ایران جلوتر نیامد. در جنوب دریای عمان متوقف شد. اینها نشان می دهد که واقعیت چیز دیگری است. حتی برخی از ناوهایشان را خلیج فارس خارج کرده اند. آنها جرات جنگ ندارند و ما هم از نبرد نظامی استقبال نمی کنیم اما آماده دفاع هستیم و شجاعت این کار را داریم و نیروهای مسلح ایران برای هر شرایطی آماده است.

وی درباره آینده و تحولات آتی گفت : استدلال ها نشان می دهد که در مجموع آغاز جنگ با ایران منطقی نیست . اما اینکه کسی بخواهد بدون درست گرفتن از گذشته و با اشتباه کاری صورت دهد ، ممکن است کما اینکه صدام و هیتلر چنین کردند . با این حال منطق این را می گوید که جنگی در نمی گیرد و ایران هم این احتمال را بسیار ضعیف می داند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت : در کشور ایران ارتش مسوولیت دفاع از تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی را دارد و سپاه مسوول حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است و طبیعی است که برخی مواقع این وظایف نزدیک می شود و برخی فکر می کنند که این موازی گری است و چطور می توان اینطور فعالیت کرد. در صورتی که این دو نیرو مکمل هستند و دو بازوی یک مرد قوی است که با یکدیگر پیوند خورده است و کارهای بزرگی انجام می دهد و بین آنها تقسیم کار شده است به هم کمک می کنند و برادری و برابری خوبی برقرار است و هر دو در جنگ تحمیلی دوش به دوش جنگیدند . ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی بیشتر بین این نیروها را برعهده دارد و هر دو زیر نظر رهبر انقلاب اسلامی ایران قرار دارند.

وی درباره سوریه و عراق و یمن گفت که دولت های رسمی در دو کشور سوریه و عراق رسما از ایران درخواست کمک کردند. ایران هم از لحاظ مستشاری و تجهیزات و تسلیحات به آنها بر اساس قرارداد کمک کرد. در مورد یمن اما راه ها کاملا مسدود است و در محاصره ظالمانه عربستان و غربی ها قرار دارد که یک ایتلاف دروغین ایجاد کرده اند. مردم یمن را محاصره کرده اند و امکان کمک به شکل تسلیحات و تجهیزات نیست و حتی بسته های دارویی دنیا برای یمن ارسال نمی شود و اینکه گفته می شود ایران موشک می فرستد دروغ بزرگ است. زیرا کمک های بسته های دارو هم به آنجا نمی رسد اما کمک های مستشاری سپاه هست و در کنار مردم یمن برای عبور از این تجاوزات قرار داریم.

سردار باقری در بخش دیگری از این مصاحبه در باره تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا و فشارهای این کشور بر ایران گفت : احساس افتخار می کنم که پاسدار هستم . آمریکا به هیچ اخلاقی پایبند نیست. به هیچ حقوق و اخلاق و حقوق بشری و حقوق بین کشورها پایبند نیست. وقتی چنین دشمنی با ایران اینطور برخورد می کند نشان می دهد که ایران در مسیر درست حرکت می کند. آنها به زیان خود کار می کنند. نشان داده اند که به همه موازین بین المللی بی اعتنا هستند. آنها مسوول دیپلماسی یک کشور را تحریم کردند و هر روز می گویند که علاقه مند به مذاکره هستیم اما اینها نشان می دهد عقل درستی در تصمیم گیری های آمریکا نیست و منطق درستی بر مسوولان‌آن کشور حکمفرما نیست.

او گفت که صاحبان حکومت در آمریکا منطق درستی در کارها ندارند. این موجب سربلندی ایران و سپاه است. نیروهای مسلح رسمی ایران یعنی سپاه از سوی آمریکا تحریم شده است. در صورتی که قوانین درباره سپاه وجود دارد ولی تروریستی خواندن و تحریم آن نشان از عناد و عصبانیت آمریکا دارد. توطه های زیادی بوده که سپاه خنثی کرده که از جمله آنها دسیسه های آمریکا در سوریه و عراق بوده و ترامپ هم به این مساله اذعان کرده و اینکه آنها گفته اند که داعش را سرویس اطلاعاتی آمریکا ایجاد کرد و برخی از دیگر گروه های تروریستی هم از سوی آنها ایجاد شد تا کشورهای اسلامی را یک به یک ساقط کنند تا به نوبت ایران برسد. در صورتی که سپاه به کمک انها رفت و عراق امروز حاکمیت دارد و تروریست ها رفته اند و سوریه نیز به همین شکل صاحب حاکمیت است. سپاه نقش اصلی را در نبردهای این سرزمین ها با مشورت ها و کمک ها داشته و این باعث عصبانیت آمریکا شده است.

سردار سرلشکر باقری در بخش پایانی مصاحبه گفت که ظرف یک سال اخیر آمریکا هر اهرمی را در جهت تحریم علیه ایران بکار بسته است. نیروهای مسلح در ۴۰ سال گذشته تحت این تحریم بوده است. ما اجازه خرید سلاح نداشته ایم و مدت ها بود که از لحاظ نظامی زیر تحریم بود. از لحاظ اقتصادی و بانکی هم سپاه حسابی در خارج از کشور نداشته است که بخواهد تحریم ها روی آن تاثیر بگذارد. آمریکا قبلا هرکاری توانسته کرده است. اقدامات اخیر تبلیغاتی بوده و خوراکی برای خوشایند رژیم صهیونیستی و یا تندروهای آمریکا و برخی از همراهان منطقه ای آنها بوده است.

وی درباره روابط با چین گفت که روابط نظامی با چین داشته ایم . پس از امضای سند همکاری میان دو کشور و با آغاز اجرای توافق راهبردی روابط نظامی دو کشور ایران و چین افزایش می یابد و از چین دعوت کرده ایم در شمال اقیانوس هند و دریای عمان با ایران و روسیه رزمایش برگزار کند و چین با اعزام کشتی برای حضور در این رزمایش موافقت کرده است. درباره تولید محصولات مشترک دفاعی نیز گام های همکاری برخواهیم داشت و از جمله در زمینه های تحقیقاتی و فعالیت های مختلف همکاری می کنیم و هر دو ارتش جهانی با ثبات تر را به ارمغان خواهند آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.