وی مدعی شد که ایران ادعا می کند که از تروریسم حمایت نمی کند ولی می بینیم که از حزب الله و دیگر گروه های مسلح منطقه حمایت می کند و بارها سلاح ایرانی در کشورهای منطقه مانند کویت وبحرین و دیگر کشور ها کشف شده است.

به گزارش جماران؛ وزیر مشاور در امور خارجه عربستان باردیگر بدون ارائه هیچ مدرکی، ادعاهای بی اساس قبلی مقامات کشورش علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

عادل الجبیر روز شنبه در یک نشست خبری با تکرار اتهامات واهی خود ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات آرامکو متهم کرد و مدعی شد: دلایل زیادی وجود دارد که ایران از تروریسم حمایت می کند هرچند که این کشور همواره این موضوع را تکذیب کرده است.

وی مدعی شد که ایران ادعا می کند که از تروریسم حمایت نمی کند ولی می بینیم که از حزب الله و دیگر گروه های مسلح منطقه حمایت می کند و بارها سلاح ایرانی در کشورهای منطقه مانند کویت وبحرین و دیگر کشور ها کشف شده است.

الجبیر در ادامه اتهامات بی اساس خود اضافه کرد: این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند و شهروندان این کشورها را برای خرابکاری به خدمت می گیرد و ما بارها به دوستانمان هشدار دادیم که عدم مقابله با ایران باعث تشویق این کشور به انجام اقدامات خصمانه بیشتر می شود.

وی بدون ارائه هیچ مدرکی بیان کرد: حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو با سلاح های ایرانی انجام شده به همین دلیل این کشور را مسئول حمله می دانیم.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان  با بیان اینکه جهان باید به اقدامات برهم زننده ثبات از سوی ایران پایان دهد، گفت: این حمله از یمن انجام نشده و اطمینان داریم از سمت شمال انجام شده است اما همچنان محل شلیک ان را کشف نکرده ایم.

الجبیر اظهار کرد: ماهیچ موشک یا پهپادی و حتی یک گلوله را به سوی ایران شلیک و روانه نکرده ایم و این نشان می دهد که یک طرف خواستار خیر و طرف دیگر به دنبال شر است.

وی افزود: عربستان تاکنون با ۲۶۰ موشک بالستیک و ۱۵۰ پهپاد ایرانی مورد هجوم قرار گرفته است.

الجبیر گفت: این منطقه انرژی جهان را تامین می کند و به نظر ما کشورهای جهان باید به مسئولیت خود در قبال تامین امنیت انرژی انجام دهند.

وی بیان کرد: تفاوت حمله به بقیق و خریص با دیگر حملات نشان می دهد که این حمله از سوی ایران انجام شده است.

وی درباره توافق هسته ای و تلاش برخی کشورها برای همکاری با ایران گفت: توافق هسته ای باید اصلاح شود و موضوع محدودیت های زمانی برای ایران افزایش یابد و موضوع موشک های بالستیک ایران که برخلاف قطعنامه های بین المللی است نیز باید در آن گنجانده شود.

وی درباره اقدامات آمریکا در منطقه نیز گفت: آمریکا نیروهایی در منطقه دارد و اکنون نیز تحرکی از سوی آمریکا با همکاری عربستان و دیگر کشورها برای حفظ امنیت انرژی در منطقه و جهان آغاز شده است و ما با آمریکا برای تامین امنیت انرژی در خلیج فارس همکاری می کنیم.

عربستان در حالی انگشت اتهام به سمت ایران نشانه رفته است  که جنبش انصارالله یمن با پذیرش مسئولیت این حملات یاد شده شنبه گذشته در واکنش اعلام کرد در پاسخ به تجاوز نظامی سعودی و محاصره یمن و ادامه حملات هوایی سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه های «بقیق» و «خریص» در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داده که در نتیجه ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

نیروهای انصار الله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت متوقف نشدن تجاوز نظامی، تهدید کردند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  ضمن رد اتهام‌زنی های بی اساس مبنی بر نقش داشتن ایران در انجام حملات به تاسیسات نفتی آرامکو تاکید کرد: اگر تهدیدی علیه ایران مطرح شود، با همان قاطعیتی که به تجاوز اندک پهپاد آمریکایی پاسخ دادیم، جواب خواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.