داستان اتم نام مستند سریالی این روزهای شبکه سوم سیماست؛ این مستند به بررسی مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص انرژی هسته ای می پردازد و این موضوع را از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ خورشیدی تا کنون مورد بررسی قرار می دهد و هیچ اشاره‌ای به کارشکنی های طرف مقابل در ماجرای برجام نمی‌کند.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: مستند داستان اتم به کارگردانی احمد کشاورز در شبکه سه سیما به نمایش درآمد و مانند آنچه در گاندو به تصویر کشیده شد، سعی در زیر سوال بردن اقدامات دولت کرد که این موضوع واکنش انتقادی رسانه‌های داخلی را به عملکرد و صدا و سیما به دنبال داشت.

داستان اتم نام مستند سریالی این روزهای شبکه سوم سیماست؛ این مستند به بررسی مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص انرژی هسته ای می پردازد و این موضوع را از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ خورشیدی تا کنون مورد بررسی قرار می دهد و هیچ اشاره‌ای به کارشکنی های طرف مقابل در ماجرای برجام نمی‌کند.

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ خورشیدی در حالی چاپ و منتشر شد که مستند داستان اتم که از طرف علی مطهری نماینده مجلس گاندوی ۲ نام گرفت، مورد انتقاد چند رسانه اصلاح طلب قرار گرفته است.

یادداشت نویسان این طیف (رسانه های اصلاح طلب) ‌ ضمن انتقاد از رویکرد صدا و سیما در قبال دولت روحانی، معتقدند این مستند تلاش می‌کند اقدامات دولتمردان و مذاکره‌کنندگان برای توافق هسته‌ای را در تقابل با راهبرد آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری قرار دهد.

در مقابل رسانه های اصولگرا همسو با مواضع جناحی خود ضمن تمجید از این مستند نوشتند:

داستان اتم می توانست، داستان شکوه و اقتدار این کشور به دست نخبگان و دانشمندان باشد اما با بی تدبیری گروهی که مدعی زبان دانی دنیا بودند این داستان، رنگ و بوی درام به خود گرفت.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود؛ مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره‌کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر؛ پرسش اینجاست که چرا رایزنی‌ها با صداوسیما و مسئولان این دستگاه راه به جایی نمی‌برد؛ اقدام فعلی صداوسیما عملا گامی در جهت ایجاد زمینه ذهنی برای مخاطبان خود است تا از رد لوایح FATF دچار شوک نشوند؛ این مستند کل ماجرای هسته‌ای‌شدن ایران را با نگاه جناحی امروز و از زبان مخالفان برجام بررسی می‌کند؛ ‌ این اواخر حملات علیه دولت شدت و وقاحت بیشتری به خود گرفته؛ موضوعی که خوشبختانه روی مخاطب هدف هیچ تأثیری نخواهد گذاشت.

صدا و سیما علیه دستگاه دیپلماسی

روزنامه ابتکار می نویسد: یکی از اقدامات اخیر رسانه ملی یا به تعبیر حسن روحانی رسانه میلی با ساخت یک سریال به نام گاندو شدیدترین حملات را نصیب دولت و دستگاه دیپلماسی کشور کرد که با واکنش‌های زیادی در حمایت از دولت و ظریف روبه‌رو شد. درواقع یکی از پربحث‌ترین کارهای اخیر صداوسیما پخش سریال گاندو بود که در آن به دولت و دستگاه دیپلماسی کشور به‌خصوص محمدجواد ظریف حمله شد و به نوعی تخریب دولت روحانی و کابینه او هدف اصلی این سریال پرحاشیه بود. حملاتی که به وزیر خارجه در این سریال شده بود، به حدی بود که محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها گلایه کرده و نوشته بود حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امورخارجه شرعا جایز نیست. رهبر انقلاب اسلامی نیز در پاسخ ظریف گفته بودند: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود».

علی مطهری در یادداشتی با عنوان داستان اتم یا گاندوی دوم که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد درواقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه درمجموع از این برنامه برداشت می‌شد این بود که برجام کلاهی بوده که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آن‌ها هماهنگ بوده و احیانا خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوام‌فریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحا خیانت معرفی کرد، درحالی‌که اولا برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان‌طور که کنگره آمریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند... 

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با موضوع قرار دادن مستند اتم که علی مطهری از آن به عنوان گاندوی دو نام برده است، نوشت: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اخیرا طی یادداشتی مستند اتم را به گاندو دوم تشبیه کرده است؛ تشبیهی که به عقیده نگارنده صحیح است و البته بجا. اما پرسش اینجاست که چرا رایزنی‌ها با صداوسیما و مسئولان این دستگاه راه به جایی نمی‌برد. هرچند که از ابتدا نیز انتظار آن را نداشتیم که با این توصیه‌ها اوضاع رنگی دگر به خود گیرد ولی همچنان امید ما آن است که مسئولان این دستگاه نیز برای ذره‌ای هم که شده در لحظه و مکانی مشخص به یاد منافع و مصالح ملی افتاده و آن را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. امروز در کوچه و بازار از خود می‌پرسند که مگر می‌شود دستگاهی به این شکل به دیپلماتی هموطن خود آسیب و ضربه بزند، در حالی که آنان همواره مورد تایید عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی به ویژه رهبری قرار گرفته‌اند.

روزنامه اعتماد در ادامه می آورد: امروز شرایط به گونه‌ای است که تقریبا همه فعالان سیاسی و اقتصادی بر این مهم واقفند که بهبود در اقتصاد ایران و ایجاد گشایش در اقتصاد کلان جمهوری اسلامی ارتباطی مستقیم و غیرقابل انکار با عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی دارد و همین موضوع به تنهایی گواهی بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تیم مذاکره‌کننده و دیپلمات‌های آنان است بنابراین اتهام‌زنی از سوی دستگاه‌هایی چون صداوسیما و برخی افراد و جناح‌های سیاسی به عقیده نگارنده در بهترین حالت چیزی نیست جز یک کج‌سلیقگی سیاسی؛ کج‌سلیقگی‌ای که سبب شده امروز عملا این دستگاه و آن افراد به بی‌راهه روند. جامعه ایران در شرایط کنونی شاهد تقابل دو دیدگاه با یکدیگر است ولی نکته قابل تامل اتهاماتی است که یک جناح به دیگری می‌زند. جناح نخست صراحتا جناح و دیدگاه سیاسی مقابل خود را به خیانت متهم می‌کند که امریست غیرقابل پذیرش. اتفاقی که در مستند داستان اتم نیز رخ می‌دهد و سازندگان جزییات وقایع را همان‌طور که می‌خواهند، روایت می‌کنند.

روزنامه شرق در یادداشتی می نویسد: این مستند در ۳۰ دقیقه به بررسی مذاکرات ایران و آمریکا درخصوص انرژی هسته‌ای می‌پردازد و این موضوع را از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ تاکنون مورد بررسی قرار می‌دهد. مستند «داستان اتم»، به کارگردانی احمد کشاورز تهیه و از شبکه سوم سیما پخش شده است. این مستند در ۱۰ قسمت تولید شده و از دوره پیش از انقلاب آغاز می‌شود و کل ماجرای هسته‌ای‌شدن ایران را با نگاه جناحی امروز و از زبان مخالفان برجام بررسی می‌کند. هر یک یا دو قسمت این مستند به یک دوره اشاره دارد؛ پیش از انقلاب، زمان هاشمی‌رفسنجانی، زمان خاتمی، زمان احمدی‌نژاد و... گویا قسمت هفتم به زمان دولت روحانی می‌پردازد.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم رضا بردستانی آورده است: برخی از آنانی که سه قسمت مستند اتم را دیده و دنبال کرده، معتقدند؛ این مستند یکی از شدیدترین حملات تخریبی علیه دولــت تدبیر و امید بوده که با «تحریف وســیع» تاریخچه برجام ممکن شده است و می توان آن را در راستای اهداف از پیش تعیین شده رسانه ملی تلقی کرد که روی آنتن قرار می گیرد آن هم با نامی آشنا: «آوینی فیلم» همان تولید کننده سریال ِ ۳۰ قسمتی «گاندو»!

زمینه‌سازی رد FATF

روزنامه اعتماد در گزارشی از این مستند نوشت: در قسمت چهارم این مستند تصاویر تجمعات اصولگرایان در مقابل مجلس در حالی پخش می‌شود که گوینده آن را «اعتراض مردم» خطاب می‌کند و معتقد است که مردم با تصویب این لوایح در قوه‌ مقننه مخالفند؛ ادعایی که حداقل با درنظرگیری شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های استفاده شده در این زمینه، غلط به نظر می‌رسد؛ ضمن آن که مطابق معمول موافقان این لوایح هرگز اجازه راهپیمایی یا تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی را نیافتند. این مستند در ادامه علاوه بر مسئولان دولتی، اختلاف دیدگاه خود با علی لاریجانی، رییس قوه ‌مقننه را نیز به رخ بیننده کشیده و نقش او را در تصویب FATF بیش از دیگران عنوان می‌کند. همچنین در ادامه صراحتا اعلام می‌کند که «برجام در هیچ دادگاهی ارزشی حقوقی ندارد» و برای اثبات ادعای خود، به ماجرای شکایت جمهوری اسلامی از ایالات‌ متحده آمریکا به دادگاه لاهه اشاره می‌کند و متذکر می‌شود که اگر برجام ضمانت اجرایی داشت، دیپلمات‌ها به «پیمان مودت بین تهران و واشنگتن» استناد نمی‌کردند. تهیه‌کنندگان این مستند گویی معتقدند که «برجام تجربه‌ای شکست خورده است که باید از آن درس گرفت.» درسی که گویا به موضوع مذاکرات فعلی ایران و اروپا بی‌ارتباط است و ماجرا به لوایح مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو خلاصه می‌شود. تخریب مشخص لاریجانی و حامیان FATF در مجلس شورای اسلامی در حالی اتفاق می‌افتد که ایران تنها و تنها ۳۵ روز تا پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی به خود فرصت دارد؛ فرصتی که حداقل تا امروز از آن استفاده نشده و از قرار معلوم استفاده نیز نخواهد شد؛ چراکه محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به «اعتماد» گفته که تصمیم نظام است که FATF، لااقل تصویب نشود.

دفاع از عملکرد وزیر امور خارجه

سید رضا اکرمی فعال سیاسی با اشاره به پخش مستند اتم، نسبت به انتقادهایی که علیه ظریف اظهار می‌شود به نامه‌نیوز گفت: معمولا به دیکته نوشته نشده بها داده می‌شود اما قضاوت عادلانه وقتی است که عملی صورت بگیرد و ما معدل آن را بررسی کنیم. هیچکس اعم از افراد عادی جامعه تا سران مملکت از اشتباه مصون نیست؛ هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که آقایان هاشمی، خاتمی، روحانی، ظریف یا ائمه جمعه و ائمه جماعت یا نمایندگان مجلس اشتباهی نکرده‌اند. بی‌تردید همه ما در زندگی خود تصمیماتی گرفته‌ایم که اشتباه بوده است؛ بنابراین اگر قرار به قضاوت درباره عملکرد فردی است، باید معدل درنظر گرفته شود. من معدل آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی را قابل قبول ارزیابی می‌کنم. من ظریف را از گذشته می‌شناسیم و در تمام این سال‌ها و خاصه این ۶سالی که مسئول دیپلماسی کشور بوده است، او را یک انسان سالم تیزهوش و سریع‌العمل است که کارش در حد انتظار خوب عمل کرد اما از یاد نبریم که او فقط مأمور جمهوری اسلامی است و هیچ تصمیمی را به اختیار خود اجرا نمی‌کند و قابل پذیرش نیست که او بدون هماهنگی با مقامات عالی نظام، رئیس‌جمهوری و شورای عالی امنیت ملی کاری انجام داده باشد. مجلس هم در کنار اینها بر عملکرد دولت نظارت دارد و اگر حسن و عیب برجام برعهده شخص ظریف نیست.

تلاش های ناکام صدا و سیما

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، در فضــای مجازی نظرات بسیاری پیرامون این مستند تخریبی منتشر شده است اما یک نظر، پاسخ تمام تلاش ها برای تحریف واقعیت ها و تخریب دولت حسن روحانی است که خطاب به مسئولان رسانه ملی نوشته شده: «خدا را شکر می کنم که آنقدر رسانه با کیفیت در تمام زمینه ها به وجود آمده که مجبور نیستم مخاطب شما باشم.» گاندوسازی، داستان اتم سازی و برنامه های تخریبی علیه دولت همچنان ادامه خواهد داشت و چه بسا با نزدیک شدن به ماه های پایانی حضور دولت حسن روحانی در پاستور، این حملات شدت و وقاحت بیشتری نیز به خود بگیرد؛ موضوعی که خوشبختانه روی مخاطب هدف هیچ تأثیری نخواهد گذاشت.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

شبکه سه سیما با یک مستند به نام داستان اتم کام دلسوزان انقلاب را شیرین نمود؛ مستندی که واقع گرایانه به اشتباهات و ساده انگاری های تیم دولت و مذاکره کنندگان پرداخت؛ همزمان با پخش مستند «داستان اتم»، برخی از رسانه‌ها و چهره‌های جریان وابسته به دولت، حمله به این برنامه تلویزیونی را در پیش گرفتند.

مستند واقع گرایانه داستان اتم

افکار نیوز می نویسد: شبکه سه سیما با یک مستند به نام "داستان اتم" کام دلسوزان انقلاب را شیرین نمود مستندی که واقع گرایانه به تمام ابعاد و زوایای دستهای پنهان و آشکار، اشتباهات و ساده انگاری های تیم دولت و مذاکره کنندگان و البته سعه صدر رهبری و نیز نجابت نیروهای انقلابی پرداخت. اشتباهات محاسباتی که نه تنها گره ای از اقتصاد کشور باز نکرد بلکه تحریم ها را بیشتر هم کرد و بر سر اقتصاد و سیاست خارجه و فرهنگ آنچه را که نمیبایست می آمد را تحمیل کرد.

داستان اتم می توانست، داستان شکوه و اقتدار این کشور به دست نخبگان و دانشمندان باشد اما با بی تدبیری گروهی که مدعی زبان دانی دنیا بودند این داستان، رنگ و بوی درام به خود گرفت و داستان ماتم شد تا به عنوان تجربه تلخ و درس عبرتی برای تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شود.

پاسخ کارگردان «داستان اتم» در واکنش به انتقادات

احمد کشاورز کارگردان «داستان اتم» در واکنش به انتقادات و حملات اصلاح‌طلب‌ها به این مستند، در گفت وگویی با روزنامه جوان اظهار داشت: ما هیچ نیتی برای انتقاد از دولت نداشته‌ایم و صرفاً تاریخ را برای عبرت نقل کرده‌ایم. این مستند از خاطرات منتشر شده افرادی، چون مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و آقای روحانی ساخته شده است، اما از زمان پخش اولین قسمت فشارهای زیادی به شبکه ۳ سیما برای جلوگیری از ادامه پخش وارد شده است و اتهام می‌زنند که ما به دنبال تخریب دولت هستیم.

واکنش منفی اصلاح‌طلب‌ها به مستند «داستان اتم»

روزنامه کیهان در مطلبی مدعی شد: در ادامه واکنش منفی و تخریبی مدعیان اصلاحات به پخش مجموعه مستند «داستان اتم» علی مطهری نیز این مجموعه را «گاندو دو» دانست. اما کارگردان این مستند می‌گوید محتوای آن، براساس خاطرات و گفته‌های چهره‌هایی چون حسن روحانی شکل گرفته است. همزمان با پخش مستند ۱۰ قسمتی «داستان اتم» از شبکه سوم سیما، برخی از رسانه‌ها و چهره‌های جریان وابسته به دولت، حمله به این برنامه تلویزیونی را در پیش گرفتند. ازجمله اینکه خبرگزاری دولتی ایرنا، بدون توجه به ده‌ها واکنش مثبت و تحسین‌آمیز به این مستند در فضای مجازی، تنها به موارد انگشت شمار نوشته‌های فعالان رسانه‌ای جریان اصلاحات در انتقاد به «داستان اتم» ‌اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.