این مستند یک ساعته بخش‎های مختلف سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری را پخش و تلاش می‌کند اقدامات دولتمردان و مذاکره‎کنندگان برای توافق هسته‎ای را در تقابل با راهبرد مقام معظم رهبری قرار دهد.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: درست در شرایطی که با تصمیم راهبردی نظام، گام سوم کاهش تعهدات برجامی برای الزام طرف مقابل به بازگشت به برجام برداشته شده، رسانه «ملی» به جای تقویت فضای وحدت، باز هم در حال پیاده‌سازی سناریو دوقطبی‌سازی است. مستند «داستان اتم» که در شب‌های گذشته در شبکه سه صداوسیما پخش شد، با به تصویر کشیدن تقابل تصنعی دولت و نظام در تلاش است دولت را تخریب و علیه برنامه ایجاد راه‎های جدید دیپلماسی فضاسازی کند.

شب گذشته بار دیگر صداوسیما، مستندی پرحاشیه را روی آنتن برد. مستند «داستان اتم» به کارگردانی احمد کشاورز در شبکه سه سیما به نمایش درآمد و مانند آنچه در گاندو به تصویر کشیده بود، اقدامات دولت را زیر سوال برد.

این مستند یک ساعته بخش‎های مختلف سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری را پخش و تلاش می‌کند اقدامات دولتمردان و مذاکره‎کنندگان برای توافق هسته‎ای را در تقابل با راهبرد مقام معظم رهبری قرار دهد.

این درحالی است که ظریف و روحانی بارها تأکید کرده‎اند تمام اقدامات راهبردی آن‎ها در حوزه سیاست خارجی با نظر و اذن رهبری صورت گرفته و می‎گیرد. رهبر معظم انقلاب نیز خود در سخنرانی‎های مختلف هیأت مذاکره‌کننده را امین، غیور، شجاع و متدیّن معرفی و اظهار کرده اند:« اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البتّه علاوه‌ بر این‎ها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ این‎ها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند… و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.»

شبکه سوم صداوسیما در شرایطی این مستند تنش‎زا را پخش کرد که نهادهای مسئول، با تصمیم جدید نظام مبنی بر استفاده از ظرفیت‎های برجام برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات، رسانه‎ها را از دامن زدن به اقدامات اختلاف برانگیز پرهیز داده‎بودند.

156608141

رئیس جمهوری نیز در سخنرانی خود همزمان با اجلاس جی۷، از باز بودن راه‎های دیپلماسی صحبت کرده‎ و گفته بود: برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد و اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل، منافع ملی ملت ایران است.  علاوه‎بر این او تأکید کرده‎بود: ما در عین حالی که برابر این تحریم می‎ایستیم و مقابله به‎مثل می‌کنیم و تعهداتمان را کاهش می‌دهیم. تا به حال نیز دو مرحله از تعهداتمان را کاهش داده‌ایم و باز هم ممکن است کاهش بدهیم اما همیشه بین آن دو ماه وقت می گذاریم. این کار را برای این انجام می‎دهیم که دیپلماسی و فعالیت سیاسی و مذاکره داشته باشیم.

البته این نخستین بار نیست که مستند و برنامه‎ای برای تخریب دولت در صداوسیما پخش می‎شود. از ابتدای دولت حسن روحانی، صداوسیما بارها به فضاسازی در اذهان مردم در قبال اقدامات دولتمردان پرداخته‎است. حالا بعد از سریال گاندو که وزیر خارجه را چهره‌ای ضعیف  و منفعل جلوه داد، به نظر می‎رسد مدیر جوان شبکه سه درصدد است تا این رویه را استمرار ببخشد.

 داستان اتم یا گاندوی دوم؟

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به پخش این مستند در صداوسیما در یادداشتی نوشته‎است: مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد این بود که برجام کلاهی بوده که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آن‎ها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوام‌فریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد.

مطهری در ادامه بیان کرده‎است: مستند داستان اتم به این موضوع نپرداخت که اگر برجام کلاهی بوده که بر سر ایران گذاشته شده و به ضرر ایران است، چرا آمریکا از آن خارج شد و اکنون نگران ادامه آن است و ترامپ بارها اعلام کرد که کلاه بزرگی سر آمریکا رفته است و حتی وزیر خارجه‌اش بر زبان می‌آورد که اگر برجام ادامه پیدا کند به زودی ایران از تحریم خرید و فروش سلاح خارج می‌شود و در سال ۲۰۲۵ مانند سایر کشورهای هسته‌ای می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و قید و بندهای فعلی از بین می‌رود، ضمن این که کسانی که می‌گفتند برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد دیدند که ایران ظرف چند روز غنی‌سازی را از سطح ۶۷/ ۳ افزایش داد و صنعت هسته‌ای سر جای خودش است. به هرحال مستند داستان اتم از انصاف به دور بود و می‌توان گفت گاندوی دوم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.