وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام اینکه مذاکرات با ایران برای ایجاد خط اعتباری به منظور تضمین سود فروش نفت جمهوری اسلامی ادامه دارد، تصریح کرد که اجرای این طرح منوط به اعطای مجدد معافیت‌های نفتی به ایران است.

به گزارش جماران،  ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پیشنهاد ما این است که یک خط اعتباری نفتی ایجاد کنیم و در ازای آن ایران به برجام باگردد، امنیت خلیج فارس حفظ و درهای مذاکره درخصوص امنیت منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران پس از سال 2025 گشوده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تمامی این مسائل منوط به اعمال مجدد معافیت‌های نفتی از سوی ترامپ است.

به گزارش ایسنا، برخی منابع غربی به تازگی اطلاع داده‌اند که فرانسه برای پایبند ماندن ایران به تعهدات برجامی خود، می‌خواهد موضع آمریکا نسبت به طرح ایجاد یک خط اعتباری به ارزش 15 میلیارد دلار تا پایان سال جاری به تهران را بررسی کند.

رویترز به نقل از منابع مطلع خبر داده‌ است: فرانسه پیشنهاد ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را مطرح کرده اما ایران همچنان در حال مذاکره بر سر این مسئله است. اینکه ایران بتواند آزادانه هر زمان که بخواهد به این مقدار پول دسترسی پیدا کند، باید تضمین شود و جمهوری اسلامی همچنین باید بتواند نفت خود را بفروشد و به پول حاصل از فروش نفت، به راحتی دست یابد.

یک منبع دیگر گفته است: با اینکه اروپایی‌ها خصوصا فرانسه عزم خود را به خوبی جزم کرده‌اند، باید آمریکا را وادار به همکاری کنند. اگر این اتفاق نیفتد، ایران در کاهش تعهدات برجامی خود تعلل نخواهد کرد. اگر برجام برای ایران سودی نداشته باشد، پاینبدی به آن منطقی نخواهد بود.

برونو لمیر، وزیر دارایی فرانسه روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کرده تا در رابطه با ایران سازوکار با آمریکا رایزنی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.