فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به قدرت پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران‌، تاکید کرد: دشمن به خود اجازه نمی‌دهد با وجود همه برتری‌هایی که به گمان خود در حوزه تجهیزات دارد، بخواهد نگاه چپی به آسمان کشورمان بیندازد.

به گزارش جماران ، گفت‌وگو  با امیر سرتیپ دوم ستاد بیژن ساعدی فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)  را در زیر می‌خوانید:

 

 با توجه به اینکه در ایام فرا رسیدن یازدهمین سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌النبیا(ص) هستیم، بفرمایید که حوزه پدافند هوایی در افزایش بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری دارد؟

- حوزه پدافند هوایی یکی از حوزه‌های راهبردی و تاثیرگذار دفاعی کشور است که متاثر از شرایط آمادگی‌های دفاعی کشور عمل می کند و در کنار مسئولیت حفظ و حراست از مرزهای هوایی کشور عزیزمان، ماموریت دفاع هوایی از مراکز حساس، حیاتی مهم کشوری و لشکری را نیز عهده‌دار است. به فرموده فرماندهی کل قوا پدافند هوایی خط مقدم دفاع از حیثیت، موجودیت و آبروی کشور است. مأموریت پدافند هوایی از حساس‌ترین مأموریت‌های نیروهای مسلح است که در مقابله با تهدیدات هوایی دشمن احتمالی صورت می‌گیرد.

برای تعریف ماهیت پدافند هوایی باید به تعریف ساده عمل و عکس‌العمل توجه نماییم؛ پدافند هوایی جایی ورود پیدا می‌کند که یک تهدید هوایی وجود داشته باشد؛ تهدید هوایی نیز می‌تواند شامل انواع هواپیماها و پرنده‌های دارای سرنشین و بدون سرنشین با مأموریت‌ها و تسلیحات متنوع و همچنین انواع موشک‌ها اعم از بالستیک و کروز باشد.

امروز دیگر در آغاز جنگ‌های کلاسیک دیگر شاهد لشکرکشی‌های سنتی نیروهای زمینی به سمت اهداف دشمنان خود نیستیم، بلکه دنیا به سمت بهره‌گیری از سامانه‌هایی رفته که با کمترین تلفات نیروی انسانی مواجه شود؛ در تهدیدات هوایی با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین به این دلیل که با کمترین نیروی انسانی عمل می‌کند، تلفات نیز بسیار کمتر است؛ در عین حال دارای اثربخشی بالا و تعیین‌کننده‌ای نیز خواهد بود. از طرفی دیگر با نگرش به نبردهای اخیر در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله نبردهای افغانستان و عراق، رویکرد مهاجمان خود را به این صورت نشان داده است که اگر واقعاً قصد تهاجم علیه کشوری داشته باشند، آن را با حمله هوایی آغاز می‌کنند؛ در این شرایط است که تهدید اصلی کاملاً مشخص می‌شود. یعنی عمل دشمن احتمالی با تهدیدات هوایی و سناریوهای متنوع، خودش آغازگر تجاوز خواهد بود و یقیناً عکس‌العمل مناسب آن، حوزه پدافند هوایی است که با تاکتیک‌ها و اقدامات مناسب خود ابتکار عمل را به دست می‌گیرد و متضمن امنیت و اقتدار دفاعی کشور است؛ بنابراین امروز پدافند هوایی در اولویت اول همه مأموریت‌های نیروهای مسلح قرار دارد.

 

 اهمیت مقابله با تهدیدات هوایی و پدافند هوایی در نیروهای مسلح کشورمان از چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟

- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تجهیزاتی در حوزه پدافند هوایی خریداری شده بود و با استفاده از این تجهیزات، از برخی پایگاه‌های هوایی به صورت نقطه‌ای دفاع می‌شد. در دوران هشت سال دفاع مقدس بحث پدافند هوایی اهمیت پیدا کرد و در همان زمان فرماندهی پدافند هوایی کشور تشکیل شد. پدافند هوایی در عملیات‌های مختلف عملکرد خوبی داشت که عملیات «والفجر ۸» از جمله عملیات‌هایی بود که پدافند هوایی خوش درخشید و ما توانستیم بالغ بر ۷۰ فروند انواع هواگردها را سرنگون کنیم. بعد از دفاع مقدس، تامین تجهیزات پدافند هوایی مدرن و به‌روز در دستور کار قرار گرفت و شهید ستاری اقدامات مناسب و زیربنایی را برای ارتقای پدافند هوایی کشور انجام دادند. در سال ۱۳۷۱ با فرمان فرماندهی معظم کل قوا قرارگاهی با عنوان «قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)» تشکیل شد. این قرارگاه به جهت ایجاد هماهنگی، همسویی و هم‌افزایی در حوزه پدافند هوایی و در سطح نیروهای مسلح تحت امر ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

در راستای تقویت پدافند هوایی کشور که متأثر از تهدیدات هوایی دشمنان احتمالی کشورمان بود و همچنین ارتقاء بازدارندگی دفاعی در حوزه پدافند هوایی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا دهم شهریورماه سال ۱۳۸۷ (که بعدها این روز به عنوان روز پدافند هوایی شناخته شد) فرمان تفکیک پدافند هوایی از پیکره نیروی هوایی ارتش(نهاجا) و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌النبیا(ص) ارتش را با ساختار و مأموریت جدید صادر نمودند. از آن روز به بعد پدافند هوایی در قالب یک ساختار فرانیرویی تشکیل گردید و به نوعی فرماندهی کامل کل تجهیزات و یگان‌های پدافند هوایی که در اختیار مجموعه نیروی هوایی بود، در اختیار قرارگاه پدافند هوایی قرار گرفت. پیش از آن قرارگاه پدافند هوایی که در زیرمجموعه ارتش و بعدها نهاجا قرار داشت، اقداماتی نظیر کنترل عملیاتی، هدایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های پدافند هوایی کشور را انجام می‌داد، اما با تشکیل قرارگاه مستقل پدافند هوایی این مسئولیت‌ها در کنار مسئولیت‌های اجرایی و عملیاتی در اختیار قرارگاه پدافند هوایی قرار گرفت. خرداد ماه سال جاری نیز تغییراتی در حوزه مدیریتی پدافند هوایی در نیروهای مسلح انجام شد و طی آن فرماندهی معظم کل قوا فرمان تشکیل نیروی چهارم ارتش را با عنوان «نیروی پدافند هوایی ارتش» صادر کردند.

 علت تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش چه بود و با تشکیل این نیرو و تفکیک آن از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)تقسیم وظایف امور پدافند هوایی کشور به چه صورت شده است؟

نیروی پدافند هوایی به عنوان چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد تا مسیر بالندگی و بلوغ متأثر از فعالیت ۱۱ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را با سرعت مضاعفی در بخش‌های اجرائی در کنار پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مکمل دفاع هوایی کشور دنبال نماید

- انجام اقدامات زیربنایی و اساسی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه پدافند هوایی چه در مجموعه ارتش و چه در مجموعه سپاه در دو بخش نیروی انسانی و تجهیزات از برکات بیش از ده سال فعالیت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) است. بر همین اساس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با محوریت مستقیم ارتش و با تغییراتی در ساختار و مأموریتش به کار خود ادامه خواهد داد. در حکمی هم که فرماندهی معظم کل قوا برای امیر سرلشکر موسوی فرمانده محترم کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی صادر نمودند، بر تقویت شبکه یکپارچه پدافند هوایی و بهره‌برداری از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح تاکید شده است. با فرمان معظم له، نیروی پدافند هوایی به عنوان چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد گردیده تا مسیر بالندگی و بلوغ متأثر از فعالیت ۱۱ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) را با سرعت مضاعفی در بخش‌های اجرائی در کنار پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مکمل دفاع هوایی کشور دنبال کند.

 دلایل پیشرفت‌های حوزه پدافند هوایی طی سال‌های اخیر که در نهایت منجر به تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش شد را انجام چه اقداماتی می‌دانید؟

- می‌توان گفت از دلایل اصلی پیشرفت پدافند هوایی، تدابیر و پیگیری‌های ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در نیروهای مسلح است؛ اولویت‌های این بخش توسط معظم له تبیین شده است و ایشان طی سال‌های گذشته بالغ بر ۶۰۰ فرمایش در خصوص پدافند هوایی ابلاغ فرموده‌اند که برای پدافند هوایی مایه مباهات است. از طرفی دیگر معمولاً سازمان‌هایی که ماموریت محور هستند، هر چقدر از زمان تشکیل آنها می‌گذرد مهارت‌ها و تجربیات‌شان افزایش پیدا می‌کند و در یک فرآیند روبه جلو خواهند بود. بر اساس آنچه که درباره تاریخچه پدافند هوایی عرض کردم، اقداماتی که از سال ۱۳۸۷ در زمینه تامین و تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز در قرارگاه پدافند هوایی انجام شد و همچنین توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه پدافند هوایی و پیگیری‌های ایشان، تلاش‌های ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش و وزارت دفاع و همت زائدالوصف همکارانم در پدافند هوایی عوامل رسیدن ارتش به بلوغ کافی در حوزه پدافند هوایی بود.

طی سال‌های اخیر همواره در حال حصول نتایج اقدامات زیربنای در حوزه پدافند هوایی هستیم. در بخش‌های، مختلف فرماندهی و کنترل، سامانه‌های راداری، سامانه‌های موشکی و سامانه‌های شنود الکترونیکی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و همچنین کلیه زیر سیستم‌های مورد نیاز پدافند هوایی محصولات متنوع تجهیزاتی و تسلیحاتی با رسوب دانش اطلاعاتی تولید کرده‌ایم و این رسوب دانش منجر به حصول و دستیابی به تکنولوژی و فناوری‌های روز و پیشرفته مورد نیاز شده است.

محصول قدرت پدافند هوایی، امن بودن آسمان کشور و بازدارندگی مناسب دفاعی است؛ بر اساس قدرت پدافند هوایی است که دشمن به خود اجازه نمی‌دهد با وجود همه برتری‌هایی که به گمان خود در حوزه تجهیزات دارد، بخواهد نگاه چپی به آسمان کشورمان بیندازد

قدرت نظامی که در کنار مولفه‌های دیگری نظیر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، یک مولفه تاثیرگذار در اقتدار کشور است، به حوزه‌های متعددی از جمله قدرت زمینی، قدرت دریایی، قدرت هوایی، قدرت موشکی، قدرت جنگ الکترونیک، قدرت پدافند هوایی و ... تقسیم می‌شود؛ محصول قدرت پدافند هوایی، امن بودن آسمان کشور و بازدارندگی مناسب دفاعی است. بر اساس قدرت پدافند هوایی است که دشمن به خود اجازه نمی‌دهد با وجود همه برتری‌هایی که به گمان خود در حوزه تجهیزات دارد، بخواهد نگاه چپی به آسمان کشورمان بیندازد؛ مصداق این موضوع نیز سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته بدون سرنشین آمریکا است که توسط سامانه تماماً بومی پدافند هوایی کشورمان انجام شد.

امروز در حال نمایش اقتدار دفاعی خود در سطوح بین‌المللی هستیم؛ امروز ما یک هواپیمای فوق پیشرفته گران قیمت استکبار جهانی را که قرار است در منطقه‌ای پرواز کند که دیده نشود و کارش جاسوسی است، از پایگاه مبدأ و شروع مأموریت کشف می‌کنیم و طی چندین مرحله به او اخطار می‌دهیم که در حال ورود به فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ بعد از آنکه از اخطار ما سرپیچی کرد، بلافاصله شبکه پکپارچه پدافند هوایی با سلاح مناسب او را مورد اصابت موشک قرار می‌دهد؛ اگر یک کارشناس نظامی بخواهد این موضوع را تحلیل کند، اذعان خواهد کرد که ما در یک شرایط دفاعی بسیار مطلوبی قرار داریم.

 

 با توجه به اینکه در مقایسه با سایرحوزه‌های نبرد نظامی نظیر زمینی، دریایی و هوایی از ورود «پدافند هوایی» به ادبیات نظامی کشور زمان زیادی نمی‌گذرد، مشاهده می‌کنیم که جامعه توجه بیشتری نسبت به این حوزه نبرد نظامی نشان می‌دهد؛ به نظر شما علت این توجه و پیگیری چیست؟

- امروز آگاهی عمومی مردم نسبت به موضوع پدافند هوایی حقیقتا ارتقاء پیدا کرده و علت اصلی آن نیز اثربخشی کار رسانه‌ها است؛ شاید اگر زمانی راجع به پدافند هوایی صحبت می‌کردیم، افکار عمومی شاید خیلی توجیه نبود، اما امروز به لطف خدا به جایی رسیده‌ایم که مردم عزیزمان در این باره تحلیل‌هایی دارند؛ این شرایط دارای دو حُسن است؛ نخستین حُسن این است که اگر ما دستاوردی در حوزه پدافند هوایی داشته باشیم، امروز مردم به خوبی اهمیت آن را درک می‌کنند. زمانی که افکار عمومی اطلاعات‌اش از موضوعی به ویژه در حوزه نظامی و به اندازه باشد، یک خبر به‌موقع رسانه‌ای، منجر می‌شود تا افکار عمومی از اهمیت آن آگاه شده و تحلیل‌های درستی ارائه نمایند که این نشان از فعالیت خوب رسانه‌ای محترم و فهم راهبردی و بینش عمیق مردم عزیز کشورمان به موضوعات مرتبط با سربازان‌شان در نیروهای مسلح به‌ویژه پدافند هوایی است.

حُسن دوم در ایجاد آگاهی عمومی نسبت به فعالیت‌های پدافند هوایی این است که طی چند سال گذشته به ویژه بعد از دوران دفاع مقدس و قبل از تشکیل تفکیک قرارگاه پدافند هوایی در سال ۱۳۸۷، همکاران ما در پدافند هوایی احساس می‌کردند که کسی فعالیت آنها و اهمیت آن را مشاهده نمی‌کنند، اما امروز به واسطه فعالیت خوب رسانه‌ها، تلاش‌ها و زحمات همکاران من در مجموعه پدافند هوایی توسط مردم به خوبی دیده می‌شود و مردم قدردان زحمات آنها هستند که این موضوع موجب افزایش روحیه و نشاط در نیروی انسانی در مجموعه پدافند هوایی گردیده است.

  به عنوان یک فرمانده نظامی، سطح آمادگی نیروی پدافند هوایی ارتش را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

به مردم عزیزمان اطمینان خاطر می‌دهیم که ما سامانه‌های مخفی‌ای در اختیار داریم که به عنوان قدرت برترساز ما خواهد بود و از آنها به‌موقع در مقابل دشمنان‌مان بهره برداری خواهیم کرد

- مطمئن باشید الان شرایط نیروی پدافند هوایی چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و چه به لحاظ تجهیزات در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ امروز پدافند هوایی نیروی انسانی جوان و در عین حال با تجربه‌ای در اختیار دارد و  در کنار آن مجهز به تجهیزات جدید، به روز و با فناوری‌های بالا است. در ارائه توانمندی‌های امنیتی و دفاعی کشورمان شرایط ایجاب می‌کند که یکسری خطوط قرمز داشته باشیم؛ با توجه به این موضوع، درباره آمادگی نیروها و تجهیزات در اختیار پدافند هوایی کشور آن میزان که باید به استحضار ملت شریف ایران عزیز برسانیم را همواره اعلام کرده‌ایم، اما به مردم عزیزمان اطمینان خاطر می‌دهیم که ما سامانه‌های مخفی‌ای در اختیار داریم که به عنوان قدرت برترساز ما خواهد بود و از آنها به‌موقع در مقابل دشمنان‌مان بهره برداری خواهیم کرد.

 یکی از موضوعاتی که همواره در سطح دنیا مطرح می‌شود، احتمال فروش اطلاعات مربوط به سلاح‌های غیر بومی مورد استفاده توسط نیروهای مسلح یک کشور آن در قبال پول یا تعامل بیشتری از سوی کشورهای سازنده آنها به سایر کشورها است؛ آیا در حال حاضر درباره سامانه‌های غیر بومی مورد استفاده در نیروهای مسلح کشورمان این نگرانی وجود دارد؟

- اگر شما این سوال را در سال ۱۳۵۷ می‌پرسیدید، حق را به شما می‌دادم، اما بعد از گذشت تقریبا ۴۱ سال از در اختیار داشتن یک سامانه غیر بومی، این سامانه‌ها آنقدر دستخوش تغییرات قرار گرفته و ما آن را بروز رسانی و بهینه سازی کرده‌ایم که عملا دیگر یک سامانه ایرانی محسوب می‌شود.

 آیا درباره سامانه اس ۳۰۰ نیز این نگرانی وجود ندارد؟

از لبه تکنولوژی اس۳۰۰ عبور کرده و هیچ نگرانی‌ای درباره استفاده از آن و قرار دادن اطلاعات مربوط به آن توسط کشور سازنده به دشمنان، نداریم

- نحوه بهره برداری و استفاده تاکتیکی از این سامانه برای ما بسیار مهم است؛ این سامانه در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد، اما ما سامانه باور ۳۷۳ را که مدل پیشرفته‌تر اس۳۰۰ است با لحاظ همه شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشورمان و بر مبنای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بومی و همچنین متناسب با تهدیدات روز دنیا ساختیم و حتی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا در آینده هم بتوانیم در بخش‌های مختلف، ارتقاهای لازم را اعمال کنیم. با این توضیحات ما از لبه تکنولوژی اس۳۰۰ عبور کرده و هیچ نگرانی‌ای نداریم.

در صحبت‌های خود اشاره‌ای به سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ متعلق به ایالات متحده آمریکا داشتید؛ متاسفانه برخی رسانه‌های معاند در راستای تلاش برای القای دروغین وجود اختلاف میان ارتش و سپاه، پس از سرنگونی این پهپاد، اقدام به دروغ پراکنی در این زمینه کرند، لطفاً درباره این موضوع توضیح دهید و بگویید که همکاری ارتش و سپاه در  حوزه پدافند هوایی در چه سطحی قرار دارد؟

سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ کاری تیمی و  مشترک و نشانه هم افزایی بالای نیروهای سپاه و ارتش بود

- این نشان دهنده بدفهمی دشمنان از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است؛ وقتی در اطلاع‌رسانی‌ها می‌گوییم پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در قالب یک شبکه یکپارچه پدافند هوایی اداره می شود، یعنی کلیه سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه اعم از راداری، موشکی و ... در قالب یک مدیریت واحد، تلفیق شده و در یک مرکز هدایت و کنترل می‌شود؛ وقتی مسئولان ما در خبر عملیات سرنگونی پهپاد آمریکایی اعلام کردند که این عملیات کار شبکه یکپارچه پدافند هوایی بود، خود دشمنان و رسانه‌های متعلق به آنها متوجه می‌شوند که چه اتفاقی افتاده است. سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ کاری تیمی و  مشترک و نشانه هم افزایی بالای نیروهای سپاه و ارتش بود و نام قرارگاه نیز برای این انتخاب شد تا بتوانیم نیروهای ارتش و سپاه را در یک ساختار ببینیم. پس در القای دروغین اختلافات ارتش و سپاه یک عملیات روانی در میان است و عاقلان بیشتر می‌دانند!

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)  مصداق بارز هماهنگی بین ارتش و سپاه است؛ طبعاً وقتی ساختار، سیاست گذاری و راهبردها می‌تواند یکسان و هماهنگ باشد، تاکتیک و عملیات مشترک هم معنا پیدا می‌کند؛ شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشف می‌کند، این شبکه اخطار داده و تشخیص می‌دهد که هدف مربوطه متجاوز است و باید ساقط شود، متعاقب آن مأموریت انهدام را به یکی از ابزارهای خود واگذار می‌کند؛ این ابزار می‌تواند هواپیماهای نهاجا باشد یا انواع سامانه‌های موشکی، جنگ الکترونیک و... نیروی پدافند ارتش یا اینکه سامانه‌های درگیری نیروی هوافضای سپاه باشد.

عملیات سرنگونی پهپاد جاسوسی RQ۴ دلیل روشنی بر هم افزیی سپاه و ارتش است؛ ما با کارهای رسانه‌ای و عملیات روانی که دشمنان به راه می‌اندازند، کاری نداریم، اما خودشان هم می‌دانند که معنا و مفهوم شبکه یکپارچه چیست. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی پیام می‌دهد و می‌گوید به دلیل اینکه افراد زیادی کشته نشوند، از انجام اقدام متقابل صرف نظر کرده‌است، اما متوجه می‌شویم که بازدارندگی فعال ما در حوزه‌های اقتدار دفاعی منجر به این شده که آن آقا و هم‌پیمانان منطقه‌ای شیرده‌اش از تبعات کارشان نگران شوند، بترسند و از انجام اقدامی که به آن فکر می‌کرده‌اند، پشیمان شوند.

به ملت عزیزمان اطمینان خاطر می‌دهم که کشور به لطف همه رزمندگان نیروهای مسلح در اوج اقتدار خود قرار دارد.

این اقتدار دفاعی مهم مرهون تلاش همه رزمندگان نیروهای مسلح، فعالان حوزه صنعت و نخبگان ارزشمند دانشگاه‌ها است؛ همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند که امروز کشور یک نیروی مسلح گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا داشته باشد و آنقدر قوی است که کشورهای منطقه‌ای که هیچ؛ ما درباره آنها بحثی نداریم و خودشان می‌دانند که ما در چه سطحی از اقتدار نظامی هستیم، بلکه بسیاری از کشورهای بزرگتر هم به توانمندی کشور عزیزمان در حوزه نظامی اذعان دارند؛ این اطمینان خاطر را به ملت عزیزمان می‌دهم که کشور به لطف همه رزمندگان نیروهای مسلح در اوج اقتدار خود قرار دارد.

 

با توجه به وضع موجود بخش‌هایی از جمله صنعت خودروسازی در کشور، گاهی اوقات بخش‌هایی از جامعه به امید وقوع تحولاتی در این حوزه‌ها مانند بخش‌های نظامی، مطالبه‌ ورود نظامیان به این حوزه‌ها را مطرح می‌کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

یکی از رموز موفقیت نیروهای مسلح گوش به فرمانی و اجرای مو به موی سیاست‌ها و تدابیرو فرامین مقام معظم رهبری است؛ اگر سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای توسعه و بالندگی به دنبال راه حل  هستند، راه حلش فقط ولایت مداری و ولایت پذیری است- یکی از رموز موفقیت نیروهای مسلح گوش به فرمانی و اجرای مو به موی سیاست‌ها و تدابیرو فرامین مقام معظم رهبری است؛ در کشور هر جایی که سازمانی مجدانه و با انرژی و وجدان، با ولایتمداری و اخلاص و بصیرت به فرامین رهبری گوش و بر اساس آن عمل کرده، نتیجه مطلوبی داشته است؛ اقتدار نیروهای مسلح حاصل این گوش به فرمانی است. مطمئن باشید اگر سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای توسعه و بالندگی به دنبال راه حل  هستند، راه حلش فقط ولایت مداری و ولایت پذیری است و باید عمل به فرامین حضرت آقا را سرلوحه کار خود قرار دهند. اگر نیاز کشور بر این باشد که نیروهای مسلح به بخش‌های دیگر کمک کنند و اوامر لازم صادر شود، نیروهای مسلح برای آرامش و آسایش مردم هیچ گاه دریغ نمی‌کنند؛ تا امروز نیز همین گونه عمل شده و مصداق آن حضور فعال نیروهای مسلح در حوادث اخیر سیل و زلزله کشور است.

ایسنا- به عنوان فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)  توضیح دهید که این دانشگاه در نیروی پدافند هوایی چه نقش و وظایفی دارد؟

- معمولاً فلسفه تشکیل دانشگاه‌های نظامی، تامین نیروی انسانی متخصص برای نیروهای مسلح است. ما نیز با همین فلسفه و برای تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز نیروی پدافند هوایی، بنا به فرمان فرماندهی معظم کل قوا در سال ۱۳۹۲ دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) را تشکیل دادیم. از زمان آغاز فعالیت‌های دانشگاه، به لطف خدا تاکنون سه دوره فارغ‌التحصیل داشته‌ایم. استانداردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نیز حاصل و تیرماه سال جاری مجوز قطعی دانشگاه را از آن وزارتخانه دریافت کردیم. دانشجویان دانشگاه بعد از گذراندن هشت ترم تحصیلی شامل ۱۸۰ واحد درسی که ۴۰ واحد آن مربوط به دروس نظامی است، فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشگاه پدافند هوایی دارای سه دانشکده تخصصی شامل فرماندهی و کنترل، مکانیک و برق است که در هر کدام از این دانشکده‌ها چهار گرایش تدریس می‌شود.

ماموریت دانشگاه پدافند هوایی تربیت و آموزش افسرانی مومن، ولایتمدار، مبتکر، کارآمد، شجاع و برخوردار از توان رزمی مناسب جهت تصدی مشاغل مدیریتی و فرماندهی در مجموعه نیروی پدافند هوایی در بخش‌های ستادی و اجرایی است. دانشگاه پدافند هوایی یک دانشگاه فنی و مهندسی محسوب شده و همه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با عنوان افسر مهندس فارغ التحصیل می‌شوند؛ این افسران طی ۳۰ سال حضور خود در نیروهای مسلح فرماندهی را از رده‌های پایین آغاز می‌کنند و متاثر از آموزش‌های حین خدمت، مهارت‌های‌شان افزایش یافته و تجربیات بیشتری کسب می‌کنند و مسئولیت‌های مختلف را در لایه‌های بعدی فرماندهی و ستاد عهده‌دار می‌شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.