کشورهای اروپایی همواره تاکید کرده اند که در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس شرکت نمی کنند.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) در گزارشی با اشاره به تلاش های آمریکا برای یارکشی در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد که اروپا نمی خواهد واشنگتن را در این زمینه همراهی کند.

خبرگزاری فرانسه در این گزارش افزود: کشورهای اروپایی همواره تاکید کرده اند که در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس شرکت نمی کنند.

وزیر دفاع فرانسه در تازه ترین واکنش در این باره گفته است که اتحادیه اروپا درباره عملیات دریایی اسکورت کشتی ها در تنگه هرمز در خلیج فارس تردیدهایی دارد.

 " فلورانس پارلی" تصریح کرد، برخی کشورهای اروپایی می خواهند ابزارهای اروپایی در منطقه مستقر کنند تا حضوری بازدارنده در این منطقه داشته باشند.

وی معتقد است که اروپا هرگز حاضر نیست در سازوکار اسکورت کشتی ها باشد  بلکه می خواهد  حضوری بازدارنده داشته باشد.

وزیر دفاع فرانسه با بیان این مطلب که پاریس بطور دائم یک ناوچه جنگی را در منطقه حفظ خواهد کرد، گفت: شمار کشورهای عضو اتحادیه اروپا که آماده مشارکت در این زمینه هستند بیشتر از تعداد انگشتان یک دست نیست.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه از آغاز عملیات «سنتینل» با مشارکت انگلیس، استرالیا و بحرین د ر خلیج فارس خبر داد.

خبرگزاری فرانسه افزود: اروپایی ها برخلاف آمریکا تلاش می کنند به هر صورت که امکان دارد توافق هسته ای سال 2015 را که واشنگتن بطور یکجانبه از آن خارج شده است، حفظ کنند.

خودداری اروپا از همرانی آمریکا در ائتلاف خلیج فارس نیز با همین هدف انجام می شود. آنها (اروپایی ها) نمی خواهند که با این اقدام، ایران را تحریک به خروج از توافق هسته ای کنند. 

وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در "هلسینکی" پایتخت فنلاند گرد هم آمدند تا در مورد راه های حفظ توافق هسته ای با ایران رایزنی کنند.

موگرینی و امضا کنندگان اروپایی برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) در این نشست که به فاصله اندکی پس از نشست سران «گروه 7» در فرانسه برگزار شد، مواردی را که در همین رابطه در دیدار سران این کشورها در شهر "بیاریتز" مطرح شده، پیگیری می کنند.

این در حالیست که ایران هشدار داده در صورت بی تحرکی اروپایی ها، از 15 شهریور ماه گام سوم را برای کاهش تعهدات هسته ای خود برمی دارد.

با این حال کشورهای اروپایی بدون اقدام عملی قابل قبول، از ایران می خواهند همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواسته که به نوبه خود کاهش تنش در منطقه را در دستور کار قرار دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق اتمی خارج شده تا ایران را با فشارهای حداکثری به تغییر رویکرد در سیاست خارجی خود وادارد.

اما این تحریم‌های اقتصادی و فشارهای واشنگتن موجب افزایش تنش بین دو کشور شده که از جمله پیامدهای آن تحولات ماه های اخیر در تنگه هرمز و خلیج فارس بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.