محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق تصریح کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس قادر هستند که امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در این خلیج را تأمین کنند.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه عراق در جریان تماس تلفنی با همتای مصری خود تأکید کرد که بغداد مخالف حضور رژیم صهیونیستی در هر گروه نظامی است که با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در جریان یک تماس تلفنی با  «محمد علی الحکیم» همتای عراقی خود، ثبات منطقه خاورمیانه را بررسی کرد.

شبکه خبری المیادین به نقل از الحکیم گزارش داد که عراق مخالف حضور رژیم صهیونیستی در هر گروه نظامی است که با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس قادر هستند که امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در این خلیج را تأمین کنند.

وی همچنین تصریح کرد که حضور نیروهای غربی در منطقه، باعث افزایش تنش خواهد شد.

الحکیم خاطر نشان کرد که مسئولان عراقی در تلاش هستند که از طریق مذاکرات، تنش را در منطقه کاهش دهند.

منابع خبری صهیونیستی 15 مرداد ماه جاری اعلام کردند که «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشست پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست گفت که اسرائیل قصد دارد در بخش اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها به ماموریت امنیت دریایی در خلیج فارس بپیوندد.

کاتص تصریح کرد، این تصمیم در پی دستوری است که وی به وزارت خارجه داده تا با تمامی گروه‌های مربوطه در اراضی اشغالی این موضوع را بررسی کرده تا این رژیم نیز به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد.

کاتص به اعضای کمیته دفاعی و امور خارجه کنست گفته است که مشارکت اسرائیل در این ائتلاف در راستای منافع این رژیم برای مهار ایران و توسعه روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که مورد حمایت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز است.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. انگلیس نیز از جمله کشورهایی بود که اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.