وقتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای حضور غافلگیرکننده در نشست سران گروه هفت راهی بیاریتز فرانسه شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیمش تلاش فراوانی کردند تا مطمئن شوند دیداری میان او و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام نشود.

به گزارش جماران؛ تارنمای آکسیوس در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی افشا کرد که هنگام عزیمت ظریف به فرانسه نتانیاهو تلاش فراوانی کرده تا از دیدار احتمالی میان ترامپ و وزیر امور خارجه ایران جلوگیری کند.

«باراک راوید» خبرنگار شبکه 13 رژیم صهیونیستی در آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی نوشت: وقتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای حضور غافلگیرکننده در نشست سران گروه هفت راهی بیاریتز فرانسه شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیمش تلاش فراوانی کردند تا مطمئن شوند دیداری میان او و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام نشود.

به نوشته آکسیوس، پس از انتشار خبر سفر ظریف به فرانسه، نتانیاهو به صورت سراسیمه تلاش کرد تا با ترامپ که برنامه فشرده‌ای از دیدارها داشت و نمی‌توانست تلفن خود را پاسخ دهد، تماس برقرار کند.

در همین راستا، دفتر نتانیاهو با چندین مقام بلندپایه دولت ترامپ تماس گرفت تا امکان برقرار مکالمه تلفنی میان این دو را فراهم کنند.

نگرانی مقام‌های صهیونیست از این بود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ترامپ را راضی کند که دیداری برنامه‌ریزی نشده با ظریف داشته باشد.

براساس این گزارش، مکرون با دعوت ظریف به بیاریتز توپی را در زمین آمریکایی‌ها انداخت که حتی باعث عصبانیت برخی مقام‌های دولت ترامپ شده بود.

مقام‌های آمریکایی در این ارتباط گفتند که نمی‌خواستند برنامه ترامپ را عوض کرده و ظریف را با او سر یک میز بنشانند، چراکه چنین دیداری به دلایل سیاسی درست نبود.

در حالی که ظریف روز جمعه در پاریس با مکرون دیدار کرده و به نشست سران گروه هفت دعوت شد، مقام‌های آمریکایی و صهیونیست گفتند که نتانیاهو روز یکشنبه از برنامه وی برای حضور در بیاریتز مطلع شده و این امر باعث نگرانی او شد.

مکرون روز دوشنبه در کنفرانس مشترک خبری با ترامپ گفت که قصد داشت دیداری میان ظریف و یکی از اعضای کابینه ترامپ ترتیب دهد.

تلاش‌های نتانیاهو برای تماس با ترامپ راه به جایی نبرد و او در نهایت توانست به مایک پنس معاون وی گفت‌وگو کند.

به نوشته آکسیوس، مقام‌های آمریکایی گفتند که ترامپ به دلیل پیام نتانیاهو دیدار با ظریف را رد نکرده و مقام‌های صهیونیست روز یکشنبه از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا آگاه شده‌اند.

مقام‌های صهیونیست نیز درباره احتمال دیدار ترامپ با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریورماه برگزار می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران امروز با توجه به پیشنهاد ترامپ برای دیدار با روحانی گفت: ما تنها خواهان دیدار و گفت و گو با آمریکا نیستیم، بلکه به دنبال دیداری موثر همراه با نتیجه هستیم.

ترامپ روز دوشنبه با لحنی نرم‌تر به ایران گفت که اگر شرایط مناسب باشد، می خواهد با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند.

روحانی نیز در سخنانی در مراسم ساخت واحدهای مسکونی، بدون اشاره مستقیم به موافقت رئیس جمهوری آمریکا با ملاقات با او، اظهار کرد : ما آنهایی را که تحریم بر مردم روا داشتند و تروریسم اقتصادی را بر مردم ایجاد کردند، خاطرمان هست. هرگونه تحول در رفتار ما از توبه آن‌ها آغاز می‌شود.

وی گفت آنها باید از راه و مسیر خطایی که رفتند برگردند. با احترام و تکریم، انقلاب و نظام و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطاهایشان باز گردند.

روحانی افزود: در رابطه ما با آمریکا بدون اینکه واشنگتن از تحریم‌ها دست بردارد و دور اشتباه‌هایش خط بکشد، دچار تحول مثبتی نخواهیم شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.