عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با ذکر این نکته که انتخابات ۹۸ از جهاتی با انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ قابل مقایسه نیست، گفت: زیرا رقیب امروز ما رقیب دیروز نیست. باید بپذیریم امسال مسیر پیچیده و دشوار سیاسی و انتخاباتی را در پیش داریم، بنابراین باید این دوره سخت را با شجاعت و واقع بینی پشت سر بگذاریم.

به گزارش جماران؛ عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه عارف به هیچ عنوان ادعای رهبری جریان اصلاحات را ندارد، گفت: نمی توان در شوراهای هماهنگی و سیاست گذاری اصلاح طلبان عضویت داشت و به شکل شخصی تخریب کرد.

«حسن رسولی» با بیان به اینکه انتقادات نسبت به عملکرد فراکسیون امید و تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری از ذات خودانتقادی درون جریان اصلاحات نشات می‌گیرد، افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکنون سه پروژه انتخاباتی را به نمایندگی از جریان اصلاحات با موفقیت مدیریت و راهبری کرده است.

وی ادامه داد: تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان براساس تشخیص و اراده هیات رئیسه وقت شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب بوده است. در جلسه ای که علی محمد غریبانی - رئیس وقت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات -  و رسول منتجب نیا برای راضی کردن محمد رضا عارف جهت پذیرش مسئولیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تلاش و رایزنی کردند. اکثریت اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با هدف افزودن ظرفیت‌ اشخاص حقیقی به نهاد شورای اصلاح طلبی تلاش کردند عارف ریاست آن را بپذیرد. این کار برای ورود به کارزار انتخاباتی آن مقطع  و درراستای محوریت و راهبری خاتمی در حوزه اجرایی و عملیاتی صورت گرفت و عارف نقش اجماع ساز و انسجام بخشی داشت.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: درآستانه انتخابات دوم اسفندماه مجلس، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مانند سه انتخابات قبلی (۹۲، ۹۴ و ۹۶) در غیاب احزاب قدرتمند، وظیفه هماهنگی و ‌افزایش ظرفیت‌های اصلاح طلبی را برعهده دارد و پس از هر انتخابات کارگروه مشخصی، مواضع، رفتارها، عملکردها و نقاط قوت و ضعف شورای عالی سیاست‌گذاری را مورد بررسی قرار می دهد و از داده‌های این آسیب شناسی استفاده می‌ کند.

رسولی با بیان اینکه در این دوره نیز بررسی عملکرد شورا، با دقت و جدیتی بیشتر از ادوار گذشته صورت گرفته است، تاکید کرد: از هم اکنون با انجام مصاحبه و نظرخواهی از داوطلبان نمایندگی، پرسشنامه‌هایی برای تمامی شخصیت ها و احزاب اصلاح طلب فرستاده شد و این کار در مدت ۸ ماه انجام و نتایج آن دسته بندی شد.

وی افزود: آسیب شناسی درونی شورای عالی سیاستگذاری مراحل تکمیلی خود را طی کرده است. در این دوره هر چند ترکیب اولیه مدتی از حیث تشکیل به درازا کشید ولی به طور مرتب هر دو هفته یکبار جلسات برگزار می‌شود. ارکان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مستقر شده و رابطان استانی مشغول هستند و گزارش مراحل شکل‌گیری و پیشرفت شوراهای استانی را به مرکز ارائه می‌دهند.

از اعضای شورا انتظار شبهه نداریم

رسولی یادآور شد: از آنجا که اصلاح‌طلبی جریانی بسته و نقدناپذیری نیست، طرح انتقادات و نظرات محلی از اشکال ندارد و با ذات اصلاح طلبی همسو است. اما از طرف دوستانی که خود از جمله موسسان شورای عالی سیاست‌گذاری بودند و دبیران کل یا نمایندگان تام الاختیارشان در این شورا حضور دارند و اتفاقا به لحاظ کمی و عددی تعدادشان بیشتر از افراد حقیقی است انتظار ایجاد شبهه و تشتت نداریم.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان که اخیرا انتقاداتی نسبت به شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند در همه مراحل شکل‌گیری این نهاد حضور داشته و تصمیم گیرنده بوده‌اند، اضافه کرد: آنها در تهیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شاخص‌ها و شکل‌گیری ارکان فعالانه شرکت کرده اند و حتی تصمیم‌گیرنده بوده‌اند. دبیران کل و برخی از چهره‌های حزبی مباحثی را مطرح می‌کنند که با ذات عمل تشکیلاتی در تضاد است و نکاتی را مطرح می‌کنند که در شرایط فعلی دور از انتظار است.

این فعال اصلاح طلب افزود: به دو دلیل طرح چنین اظهاراتی در این مقطع به نفع اصلاحات نیست؛ یکی اینکه مردم و جامعه در تنگناهای اقتصادی و معیشتی قرار دارند و از این نظر حال و روز مناسبی نداریم و احتمال کاهش مشارکت سیاسی وجود دارد، در چنین شرایطی جریان اصلاحات که رابطه عمیقی با مقوله انتخابات و صندوق رای دارد، کاهش مشارکت را تهدیدی جدی علیه خود می داند و اظهارات اینچنینی به این تهدید کمک می کند. در فضای پر التهاب منطقه و جهان سردادن نغمه ها و نداهای واگرایانه به ویژه از سوی پیشگامان عرصه سیاسی جای تعجب دارد.

شرایط فعلی مانند سال ۸۴ است

رسولی ادامه داد: دومین دلیلی که اظهارات دوستان را به نفع کشور و جریان اصلاحات نمی‌دانم این است که یک مرتبه در سال ۱۳۸۴ جریان اصلاحات دچار چنین تعارض و تشتتی شد، به رغم اینکه از سال ۷۶ تا ۷۸ پیروزی های قاطعی به دست آورده بودیم و اکنون با شرایطی شبیه به آن دوره روبرو هستیم.

وی ضعف در اجماع سازی و انسجام بخشی در جریان اصلاحات را دلیل اصلی شکست در سال ۸۴ بیان کرد و گفت: عدم انسجام نتایج تلخی به همراه داشت در حالی که جمع آراء مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین، مهدی کروبی و محسن مهرعلی زاده که همگی با نحله فکری ما نسبت داشتند، بیشتر از مجموع آراء رقیب بود به دلیل از دست دادن صلاحیت اجماع ۸ سال مدیریت کشور با مشکل مواجه و مصائب زیادی هم متوجه اصلاح‌طلبان شد.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: حال که شورای عالی با دقت، سرعت و جدیت در حال انجام امور محوله است، سردادن نغمه ها و سازهای مخالف از طرف دوستان، در مواجهه با دشمنان بیرونی و رقبای سرسخت داخلی - که ظرفیت ها و قدرت مانور ما را ندارند- زیان آور است و تجربه تلخ سال ۸۴ را برای ما تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: کارگروه های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در سراسر کشور در حال انجام کارها هستند  این در حالی است که رقبای ما هنوز به حداقلی از اجماع نرسیده‌اند، به همین دلیل به ظرفیت بالا در جریان اصلاحات اشاره کردم، ظرفیتی که رقبای ما ندارند.

در پیروزی احمدی نژاد کمتر از طرفدارانش موثر نبودیم

رسولی گفت: افق انتخابات پیش رو از حیث نسبت میان مشارکت، رضایتمندی مردم و بی اعتنایی به مهمترین نقطه ضعفی که در سال ۱۳۸۴ داشتیم باید ترسیم شود. ما اصلاح‌طلبان به دلیل نبود ظرفیت و صلاحیت اجماع‌ سازی میان خود، در سال ۸۴ در پیروزی محمود احمدی نژاد کمتر از طرفدارانش موثر نبودیم.

عارف هیچ دوره ای نامزد ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نبود

رسولی خاطرنشان کرد: من از این نقطه نظرات اخیر که بعضا جنبه شخصی به خود می گیرد، نگرانم. جزو نخستین افرادی بودم که در سه دوره گذشته در شکل گیری این شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور داشتم، در هیچ دوره‌ای  عارف نامزد ریاست شورا نبود و در حال حاضر هم کسی داوطلب ریاست شورای عالی سیاستگذاری نیست.

وی ادامه داد: عارف عاری از نقص و نقد نیست، ولی با رویکردی کلان معتقدم، جریان اصلاحات که بیش از صد سال در تاریخ معاصر ایران دارد،  دارای ظرفیت های متنوع، متفاوت و گوناگونی است که متناسب با شرایط واقعی حاکم بر جامعه و به تاسی از خط و مشی اصلاح‌طلبی باید به شکل هنرمندانه در ظرف زمان و شرایط، اقدامات مناسب و متناسب را انجام داده و از همه ظرفیت های منحصر به فرد خود استفاده کند. سیاست امری زمینی است و با آرزو و آرمان گرایی می تواند نسبت داشته باشد ولی قابل تطبیق نیست؛ بنابراین در شرایط کنونی باید همه توجهات و تلاش ها در جهت تقویت و انسجام بخشی جریان اصلاح طلبی باشد.

شورای عالی در بستن لیست نقشی ندارد

رسولی با بیان اینکه مهمترین مقطع انتخابات تهیه و تایید لیست واحد اصلاح طلبان است، افزود: شورای عالی به جز ایفای نقش حل اختلافات احتمالی، در بستن لیست های انتخاباتی نقش و دخالتی ندارد.

عضو هیات مدیره بنیاد باران افزود: تعیین لیست ها متاثرازمعادلات اجتماعی و محلی و متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری است. چنانچه نقدی هم باشد جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان آزاد است و همه تصمیمات آن منتشر می‌شود، از طرفی نمایندگان تام الاختیار دوستانی که اخیرا اظهار نظر کرده اند به عنوان اعضای فعال شورای عالی حضور دارند و بعضی از آنها روسای کارگروه ها و برخی در هیات رئیسه شورای عالی هستند. بنابراین نباید واهمه داشته باشیم.

خودزنی با اصلاح طلبی سازوگار نیست

رسولی گفت: انتخابات سختی  پیش رو داریم و حتی در بدترین وضعیت احتمال شکست ما اصلاح طلبان وجود دارد، تداوم این خودزنی ها با مرام اصلاح‌طلبی سازگار نیست. اگر نقد، نظر و پیشنهادی وجود دارد آغوش شورای عالی برای شنیدن باز است. امیدوارم با محوریت رئیس دولت اصلاحات و با تأمل و توجه بیشتردوستان، شاهد فرایند انسجام بخش در شرایط سخت کنونی باشیم.

آفت تکثیر و تکسیر حزب گرایی در ایران

رسولی یادآور شد: اگر دارای سامانه‌ حزبی بودیم که با ضریب نفوذ بالا همه مناطق، اقشار و اصناف جامعه را در بر گیرد، به نهادهایی مانند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیاز نبود. با کمال تاسف حزب و حزب گرایی در ایران از "تکثیر" و "تکسیر" رنج می برد. تکثیر یعنی اینکه مرتب به تعداد احزاب اضافه می شود که مخالف تکثر است. چون یکی از بهترین راه های لوث کردن تحزب در ایران افزودن بر تعداد این احزاب  است و دیگر تکسیر است، چون احزاب متعدد و فاقد تشکیلات فراگیر، شکننده هستند. به این دلیل می گویم باید به صورت اقتضائی و درغیاب شرایط ایده‌آل حزبی می توان از رویه شورای عالی سیاستگذاری و از ظرفیت و شخصیت های حقیقی استفاده کرد. آرزو می کنم در آینده نزدیک با ادغام احزاب، شاهد دو یا چند حزب قوی باشیم، در آن صورت نیازی به شورای عالی و چنین تشکیلاتی نیست.

اعتراض به ترکیب شورا تعارض جدی است

رسولی خاطرنشان کرد: اعتراض به ترکیب شورا یک تعارض جدی است زیرا دو سوم اعضای شورای عالی، دبیران کل و نمایندگان تام الاختیار احزاب هستند؛ جبهه و شورا خواسته و محصول همین احزاب است. کافی است شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به هر دلیل و مصلحتی با نظر سنجی و مشورت با خاتمی به این نتیجه برسند که نیازی به تشکیل شورای عالی سیاست گذاری نیست، در آن حالت ماموریتش تمام می شود.

وی اظهار کرد: هر کدام از احزاب اصلاح طلب می‌توانند در پروژه انتخابات در سطح ملی و با تکیه بر توانمندی خود به انتخابات ورود کنند. ولی متاسفانه در بزرگترین و فعال‌ترین احزاب ما نگاه های دوگانه کاملا موج می زند، بنابراین با وجود این افتراقات، اختلافات و نداشتن سامانه حزبی، به انسجام نمی رسیم. تاکنون سیستمی که بتواند با مدیریت، تعارضات را حل کند وجود نداشت. ناچار بودیم به شکل اقتضائی از ظرفیت وحدت بخش شخصیت هائی چون رئیس دولت اصلاحات استفاده کنیم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کارنامه فراکسیون امید به درستی تبیین نشده، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حضوردوستان اصلاح طلب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب عامل اصلی صدور پروانه فعالیت برای تعداد زیادی از احزاب بوده، این مهم از جمله کارکردهای مثبت نمایندگان اصلاح طلب فراکسیون امید بوده است. به نظر من حتی "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی" و "حزب ایثارگران انقلاب اسلامی" محصول فراکسیون امیدند.

نمی شود هم عضو شورا بود و هم آنرا تخریب کرد

رسولی یادآور شد: نمی توان در شوراهای هماهنگی و سیاستگذاری عضویت داشت و متقاضی بود و هم به شکل شخصی تخریب و توهین کرد. امیدوارم این روند به سرانجام خوبی برسد.

رابط شورای عالی سیاست گذاری در خراسان رضوی با بیان اینکه عارف به هیچ عنوان ادعای رهبری جریان اصلاحات را ندارد، تاکید کرد: البته کرباسچی به صراحت نگفت که خاتمی رهبراصلاحات نیست. ضمن اینکه خاتمی هم در هیچ دوره خود را رهبر اصلاحات ندانسته است؛ ولی بنا به دلایل متعدد او مرجع مورد وثوق همه یا اکثریت اصلاح‌طلبان است. دبیرکلی یک حزب یا جبهه ای متحد با روحیات خاتمی سازگار نیست. آنچه که کرباسچی گفت - که البته بعدا آن را اصلاح کرد - متوجه شرایط کلان و سیاسی اصلاح طلبان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به شکل رسمی و با مجوز قانونی دو مرجع در سطح ملی وظیفه ایجاد هماهنگی را به عهده دارند؛ مرجع اول شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب متشکل از حدود ۳۰ حزب است و خود این مجمع با هدف توان افزایی پیشنهاد دهنده تشکیل شورای عالی سیاستگذاری بود و مرجع دوم هم همین شورا (عالی اصلاح طلبان) است.

رسولی گفت: جریان اصلاحات ظرفیت بسیار گسترده‌ای دارد، وقتی در مورد جریان اصلاحات صحبت می‌کنیم حتماً باید این تنوع و گستردگی را مدنظر داشته باشیم، ضمن اینکه بیش از ۹۸ درصد احزاب اصلاح طلب به صورت داوطلبانه و خود خواسته علاوه بر اینکه ایجاد کننده شورای عالی هستند عضویت در این شورا را نیز پذیرفته اند و حضور فعال دارند.

وی با اشاره به تجربه تلخ تاریخی سال ۸۴ تصریح کرد: این تجربه به ما آموخته که باید منسجم حرکت کنیم.

در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان کسی بر دیگری برتری ندارد

رسولی درباره بازنگری درباره نحوه عضوگیری در شورای عالی سیاستگذاری و کمیت و کیفیت اعضا، گفت: بر اثر آسیب شناسی صورت گرفته، ترکیب امروز شورای عالی سیاست‌گذاری از لحاظ نسلی، جنسیتی و هم از لحاظ حضور چهره های موثر با دوره های قبل کاملا متفاوت است. اجماع سازی براساس فرماندهی از بالا به پایین شکل نگرفته و در قالب یک گفت و گوی جمعی بوده است و کسی بر دیگری برتری ندارد.

وی درباره حق رای احزاب کوچک و بزرگ در شورای عالی سیاستگذاری، اظهار کرد: نقطه نظری پارسال مطرح شد تحت این عنوان که احزاب سی گانه اصلاح‌طلب از لحاظ دوره فعالیت، زمان تولد، گستردگی تشکیلات و قابلیت‌های حزبی از یک وزن برخوردار نیستند، یک نظر هم این بود که این احزاب را رتبه بندی کنیم. چند ده ساعت به این موضوع پرداخته شد و حرف درستی است، یک حزب تازه تاسیس در مقایسه با حزب کارگزاران که دودهه از عمر آن می‌گذرد تجربه سیاست ورزی ندارد ولی در پایان این گفت وگوهای کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که شورای عالی اصلاح طلبان صلاحیت ورود به این بحث را ندارد.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: اگر مرجع دیگری هم  بخواهد ورود پیدا کند برای ما منافعی به همراه نخواهد داشت و شاید خود باعث شکاف و ضرر شود. فلسفه وجودی شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات کاهش اختلاف نظرات و هم راستا کردن ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف چون مشترک انتخاباتی است.

انتخابات امسال مانند گذشته نیست

 رسولی با ذکر این نکته که انتخابات ۹۸ از جهاتی با انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ قابل مقایسه نیست، گفت: زیرا رقیب امروز ما رقیب دیروز نیست. باید بپذیریم امسال مسیر پیچیده و دشوار سیاسی و انتخاباتی را در پیش داریم، بنابراین باید این دوره سخت را با شجاعت و واقع بینی پشت سر بگذاریم.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: انتخابات یک "پروژه" و حیات اصلاحات یک "پروسه" است؛ لذا باید خویشتنداری کنیم و حتی اگر شکست هم بخوریم، پروسه اصلاحات شکست نخورده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی سیاست گذاری صلاحیت پذیرفتن احزاب جدید را ندارد. احزاب جدید ابتدا باید به عضویت شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب درآمده و متناسب با معیار هایی که در نظر دارند به شورای عالی سیاستگذاری معرفی شوند.  به نظر من انطباق و این همانی ۱۰۰ درصدی میان شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب و شورای عالی وجود دارد به همین دلیل من با صراحت بیان کردم که شورای عالی مولود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.