جلسه کمیته ملی اطلاعات برای همه روز دوشنبه 1398/6/4 با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و با حضور دکتر ایوبی مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو و اعضاء حقیقی و حقوقی کمیته ملی اطلاعات برای همه برگزار شد.

به گزارش جماران از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک روز مباهله و اشاره به برنامه کمیته ملی «اطلاعات و ارتباطات برای همه» خاطرنشان کرد: ظرفیت بسیار زیادی در این برنامه وجود دارد که می­تواند به حضور بین‌­المللی و تقویت توسعه و پیشرفت کشور و تأمین عدالت اطلاعاتی کمک کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اولویت‌های شش‌گانه برنامه اطلاعات برای همه عبارتند از: 1) اطلاعات برای توسعه، 2) سواد اطلاعاتی، 3) حفاظت از اطلاعات، 4) اخلاق اطلاعات، 5) دسترسی به اطلاعات و 6) چند زبانی بودن که همه این اولویت ظرفیت‌های مناسبی برای حرکت به سمت عدالت اطلاعاتی، محتوای پاک و این ظرفیت برای بوم‌رنگ‌های فرهنگی متفاوت است.

با ایجاد زیرساخت­‌های دیجیتال؛ می‌توان جلوی انحصار اطلاعاتی را گرفت

وی ادامه داد: با توجه به بنیان شفافیت اطلاعات که در این برنامه در نظر گرفته‌شده است ظرفیت­‌های بزرگی را می‌­توان فعال کرد، ضمن آنکه با ایجاد زیرساخت­‌های دیجیتال برای محتوای عمومی که ذی‌نفع آن مردم هستند جلوی انحصار اطلاعاتی را گرفت و اطلاعات مرتبط با منفعت عمومی را نه لزوماً بر اساس تقاضا؛ بلکه در فضای مجازی در اختیار و قابل دسترس برای همگان قرار داد.

عدم توجه به ملاحظات فرهنگی ملل در تنظیم اسناد نهادهای بین‌المللی

دکتر عاملی در ادامه به‌عنوان مقدمه گفت: متأسفانه نهادهای بین‌المللی بسیاری از سندهای عمومی را بر مبنای فرهنگ لیبرال تنظیم می‌کنند و ملاحظات خاص فرهنگی سایر ملل را مورد توجه قرار نمی‌دهند، لذا ما نیازمند دقت هستیم که ملاحظات اسلامی و ارزشی ما در این نوع اسناد کاملاً رعایت شود.

در ادامه اعضا به بیان طرح­‌ها و پیشنهاد‌ها خود جهت ارائه در مجمع عمومی یونسکو پرداختند که از جمله آن می‌­توان به مباحث Internet Diet (رژیم اینترنتی)، سبک زندگی اینترنتی، اینترنت کودک و حفاظت از کودکان در محیط اینترنت، تحریم مقالات علمی ایرانی در ژورنال­های بین‌­المللی، خواهرخواندگی شهرهای مرزی، مقوله منبع قرار دادن انبوه مردم (Crowd Sourcing) در مدیریت شهری و... اشاره شد.

برای دسترسی آزاد به اطلاعات مصوبه مجلس داریم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما برای موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات مصوبه مجلس داریم و کمیته اجرائی آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است که بر اساس یک مطالعه انجام شده شاخص­های دسترسی آزاد به اطلاعات در سه گروه شاخص­های عمومی، شاخص­‌های اختصاصی و شاخص‌­های تخصصی تدوین شده است.

دکتر عاملی تصریح کرد: شاخص‌های عمومی مشترک بین همه ملل است و شاخص‌های اختصاصی ناظر بر اختصاصات فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران است و شاخص‌های تخصصی تابع تخصص‌های متکثر و متنوع در علوم و حرف است.

شاخص‌های دسترسی آزاد به اطلاعات ایران می‌تواند به‌عنوان یک الگو پیشنهاد شود

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: خود این نگاه به شاخص‌های دسترسی آزاد به اطلاعات که مدل تولید جمهوری اسلامی ایران است می‌تواند در مجمع عمومی یا شورای اجرائی یونسکو به‌عنوان یک الگو پیشنهاد شود.

وی افزود: آن چیزی که در حوزه فعالیت­‌های یونسکو برای ما ایجاد ظرفیت می­‌کند، سیاست­‌هایی است که ظرفیت برای همه ملت‌ها و فرهنگ‌ها فراهم کند و استقلال سیاسی و فرهنگی جوامع را مورد احترام قرار دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولویت ششم سند اطلاعات برای همه روی مبحث Multilingualism تأکید دارد که در آن هرکسی با هر نوع زبانی بایستی بتواند از موقعیت­های موجود دسترسی به اطلاعات استفاده کند.

وی ادامه داد: زبان فارسی با توجه به اینکه دارای جامعه مشترکی است می­‌تواند از این اولویت بهره­‌برداری کند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور بعدی جلسه نحوه حضور نمایندگان ایران در کرسی­‌های مربوطه است که مورد بررسی قرار گرفت.

بحث و تبادل نظر در خصوص سواد رسانه‌ای

در ادامه بحث سواد رسانه‌­ای مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد شد که با همکاری دولت مسئولیت سواد رسانه‌­ای و اطلاعاتی کشور بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

دکتر عاملی خاطرنشان کرد: می­توان با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، صداوسیما و... این موضوع را پیش برد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: حوزه‌­هایی چون سواد اطلاعاتی، سواد تحلیلی، سواد حقوقی، سواد مهارتی و... همگی مواردی هستند که در کنار مبحث سواد رسانه­ای و سواد اینترنتی مورد توجه است.

سواد رسانه‌ای کاربر را به سطحی می‌رساند که بین محتوای سالم و مخرب تمایز ایجاد کند

وی افزود: واقعیت این است که از مسیر سواد رسانه‌ای می‌توان کاربر را به سطح دانشی، مهارتی، حقوقی و تحلیل رساند که بین محتوای سالم و مخرب تمایز ایجاد کند و خود را در معرض خطرات محتوای مخرب و ضد ارزشی قرار ندهد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بعدی جلسه حکمرانی اینترنت بود که تحت عنوان چهاردهمین مجمع حکمرانی اینترنت 2019 برگزار خواهد شد و قرار شد دکتر عاملی برنامه سخنرانی در این مجمع را با مشارکت وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تهیه کنند.

دستور آخر جلسه برنامه­‌ریزی برای برگزاری همایش تلفن همراه، فضای دیجیتال و سبک زندگی به مناسبت روز بین‌­المللی دسترسی جهانی به اطلاعات بود که امکان­‌سنجی آن مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد راهبری آن توسط کمیسیون ملی یونسکو باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.