دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در جامعه امروز، مخاطب تبدیل به کاربر می‌شود و توانایی فردی و انسانی بیشتری در جامعه به وجود آمده است. دسترسی این جامعه به تنوع دانش‌ها افزایش یافته از این رو سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی متفاوتی خواهد داشت.

به گزارش جماران؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: ستاد مهندسی فرهنگی با ابلاغ حجت الاسلام حسن روحانی و به ریاست معاون اول رئیس جمهور دو هفته آینده تشکیل می شود.

سعیدرضا عاملی در مورد جزئیات جلسه ۸۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: از سال ۹۳ که سند مهندسی فرهنگی ابلاغ شد، هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده است.

وی درباره سایر موضوعات طرح شده در جلسه عصر امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در جلسه ۸۱۹ شورا دو گزارش مطرح شد. گزارش نخست، نگاه راهبردی به فهم فرهنگی جدید و رویکرد نسبت به فرهنگ جامعه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح فرهنگ امروز حاکم بر جامعه، گفت: فرهنگ امروز علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌ها و چالش‌های متفاوت، فرامحلی بوده و دسترسی به سایر فرهنگ‌ها و جوامع همزمان شده است.

عاملی خاطرنشان کرد: در جامعه امروز، مخاطب تبدیل به کاربر می‌شود و توانایی فردی و انسانی بیشتری در جامعه به وجود آمده است. دسترسی این جامعه به تنوع دانش‌ها افزایش یافته از این رو سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی متفاوتی خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: هدف نخست، ادامه مسیر خودسازی است که اگر این خودسازی و تقوای الهی در فرد و جامعه تقویت شود جامعه‌ای سالم‌تر و آرام تر داریم.

وی ادامه داد: محور دوم در بیانیه، جامعه پردازی است که به معنای توجه به جامعه، ظرفیت‌ها و چالش‌های اجتماعی است و استفاده از اصطلاح جامعه پردازی نوعی لطافت ارتباط با جامعه را به دنبال دارد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوعی نگاه تحلیلی قوی و چند لایه که از ظرفیت‌های اجتماعی برخوردار بوده، وجود دارد و متناسب با هدف سوم یعنی استقرار تمدن نوین اسلامی است.

هدف روشنی برای فضای مجازی ترسیم شود

وی با بیان اینکه هر سه هدف موضوعیت جدی دارد، گفت: اگر هدف روشن و تاکید شده برای فضای اجتماعی نداشته باشیم در میان انبوهی از اطلاعات و داده‌ها گم می‌شویم؛ اما وقتی هدف گذاری مطلوب، وجود داشته باشد ساز و کار اجتماعی را برای رسیدن به آن هدف برآورده می‌سازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: در این نگاه، توانایی جامعه بسیار اهمیت دارد. و یک جامعه انتخاب گر در میان تنوعی از انتخاب‌ها قرار دارد. بنابراین بحث آگاهی و شناخت فرهنگی به خصوص شناخت نسبت به فرهنگ اسلامی اهمیت دارد.

به گفته عاملی، موضوع دیگری که امروز در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد، گزارش پیمایش در مورد وضعیت حجاب و عفاف در جامعه بود و جلسه بعدی این شورا وارد دور دوم مذاکرات و گفت و گو در مورد سند عفاف و حجاب می‌شود.

عصر امروز در حالی هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که ۳۶ سال از عمر این شورا می‌گذرد و به گفته سعیدرضا عاملی این شورا تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۲۶ مصوبه داشته که اکثر آنها موردی بوده و صرفاً ۸۵ مصوبه اسناد سیاست‌گذاری است.

شورای معین این شورا نیز از ساعت ۱۴:۳۰ امروز آغاز شد و تا قبل از برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پایان رسید.

در جلسه عصر امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی سند ملی عفاف و حجاب در دستور کار قرار داشت.

کلیات سند ملی عفاف و حجاب در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود.

در این سند بخش چهارمی وجود دارد که نگاشت نهادی و وظایف ۳۴ دستگاه را نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی در حجاب و عفاف تعیین می‌کند و نگاه به موضوع حجاب و عفاف، همه جانبه نگری است.

در سند ملی حجاب و عفاف، ریشه یابی های عفاف و حجاب همچنین جنبه‌های معرفتی، ارزشی، انگیزشی و انگیختی مرتبط با این موضوع مورد توجه قرار گرفته و الزامات اجرایی هم پیگیری شده است.

در شور اول شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیات سند ملی حجاب و عفاف به تصویب رسید و شور دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی از جلسه بعد شروع می‌شود که وارد جزئیات سند خواهد شد. همچنین بازگشت به مواردی که در اسناد قبلی تصویب شده، صورت نمی‌گیرد و مواردی که جنبه اصلاحی دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.