در یکی از حساس‌ترین دوران‌های کشور از حیث امنیتی، تلویزیون در یک هفته دوازده بار مستندی را پخش کرده که تقابل بین رئیس شورای عالی امنیت ملی و ارتش را نشان می‌دهد.

به گزارش جماران، ۲۲ مرداد بود که روزنامه خراسان به پخش یازده باری یک مستند از سوی شبکه خبر اعتراض کرد. این روزنامه نوشته بود این مستند «به صراحت دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی و نماینده مجلس اول را هدف قرار داده است» و با تندی این رفتار رئیس‌جمهوری یک اقدام «ضد امنیت ملی» خوانده شده بود.

آنچه خراسان به آن اشاره داشت، قسمت سی و سوم از مستندی به نام «مه‌شکن» بود که از جمعه ۱۸ مرداد، پخش آن در صداوسیما آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد، یازده بار پخش شده بود و مشاهدات ایرنا نشان می‌دهد دست کم پس از آن یک بار دیگر نیز پخش شده است.

ماجرای این مستند در نوع خود جالب است. گوینده در ابتدای آن به مسأله کشف کودتای نوژه اشاره می‌کند ولی پس از آن، به بهانه نمایش بخشی از مذاکرات مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه پس از روز کشف کودتای نوژه به سراغ حسن روحانی می‌رود و سخنرانی او در این جلسه را به نمایش می‌گذارد.

روحانی در این جلسه، به دو موضوع اشاره می‌کند: نخست اطلاعاتی از یک آتش‌سوزی خطرناک در تأسیسات پارچین در روز چهارشنبه ۱۸ تیر ارائه می‌دهد که به گفته او حتی تهران را هم تهدید می‌کرده که این موضوع مورد اعتراض برخی نمایندگان قرار می‌گیرد که موضوع را در زمره مسائل امنیت ملی می‌دانند و پس از آن پیشنهاداتی برای تسویه ارتش دارد از جمله اینکه «تقاضای دیگر من این است که همان‌طور که در مسأله زنا قرآن می‌گوید «ولیشهد عذابهما طائفه من المؤمنین» توطئه‌گرها را خوب است که در مراسم نمازجمعه بیاورند و به دار آویزان کنند تا مردم مشاهده کنند و تأثیرش، تأثیر بیشتری باشد. نکته‌ای که در اینجا لازم است عرض کنم این است که در این توطئه هم عده‌ای از بازنشستگان ارتش دخالت داشتند و هم نیروهای به اصطلاح مخصوص یک عده ایشان دخالت داشتند این مسأله چندین بار قبلا به مسئولان گفته شده بود و حالا هم من این را در مجلس مطرح می‌کنم که در آینده روی این مسأله تصمیم‌گیری بشود. بازنشستگانی که ما در ارتش داریم عده ایشان خارج از کشور هستند و دارند حقوق می‌گیرند و مشخص است دارند توطئه می‌کنند. عده‌ای داخل کشور هستند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند، باز هم مشخص است دارند چه‌کار می‌کنند عده‌ای دیگر هم اگر توطئه نمی‌کنند و سالم هستند حداقل حقوق بازنشستگی کامل به آن‌ها پرداخت نشود معلوم نیست که آن‌ها در رژیم سابق خدمتی نکرده باشند حداقلی که بتوانند زندگی را بگذرانند نه بیشتر، این صلاح نیست که از مال مردم مستضعف به یک مشت اسیر بازنشسته پول داده بشود و آن‌ها هم در خارج کشور توطئه بکنند.»

در واقع کارگردان این مستند با نمایش سخنان روحانی که در آن، کمتر از یک هفته بعد از کودتای نوژه پیشنهاد اعدام علنی توطئه‌گران را ارائه کرده بود و نیز با نمایش پیشنهاد کاهش حقوق ارتشی‌های بازنشسته ساکن در خارج از کشور، تلاش دارد روحانی را در مقابل ارتش نشان دهد.

البته دکتر چمران به عنوان وزیر دفاع بعد از این سخنان به مخالفت با سخنان روحانی و به‌طور مشخص انحلال تیپ نوهد یا مخصوص ارتش برمی‌خیزد ولی در نهایت خود او در همین جلسه می‌گوید «پاکسازی را خود من کردم. پاکسازی دوازده هزار نفر به امضای خود من است.»

این مستند در واقع با تقطیع سخنان روحانی و با استفاده از تقابل روحانی و شهید چمران و با نوعی طرفداری از ارتش در ابتدای انقلاب تلاش دارد که روحانی را فردی تندرو در ابتدای انقلاب نشان دهد و نکته جالب این است که این رویکرد دقیقا با استفاده از همین فیلم در روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، توسط حسین دهباشی، به کار گرفته شده بود. دهباشی که در انتخابات ۱۳۹۲ فیلم انتخاباتی روحانی را ساخته بود، کم‌کم در دولت یازدهم از دولت فاصله گرفت و به یک منتقد جدی دولت و شخص روحانی تبدیل شد و انتشار این فیلم در واقع ضربه‌ای بود که او می‌خواست به کمپین روحانی آن هم در روز پیش از انتخابات ۹۶ بزند.

حال جالب است تلویزیون همان رویکرد را در این روزها، پیش گرفته و درصدد تقابل بین رئیس شورای عالی امنیت ملی و یکی از دو نیروی نظامی کشور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.