سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: تحقیقات در دست انجام در مورد گریس ۱، موضوعی مربوط به دولت جبل‌الطارق است و از آنجا که این تحقیقات، جریان دارد، ‌ ما نمی توانیم توضیح بیشتری در مورد آن دهیم.

به گزارش جماران؛ دولت انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که بررسی‌ها در مورد نفتکش توقیف شده «گریس ۱»، موضوعی مربوط به جبل‌الطارق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: تحقیقات در دست انجام در مورد گریس ۱، موضوعی مربوط به دولت جبل‌الطارق است و از آنجا که این تحقیقات، جریان دارد، ‌ ما نمی توانیم توضیح بیشتری در مورد آن دهیم.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز چهارم ژوئیه (۱۳تیرماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی، کشتی گریس1  حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

این در حالی است که بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش گریس ۱ حامل محموله نفت خام ایران، حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدود کننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که ظن حمل تسلیحات نظامی به این کشور وجود داشته باشد.

اما دولت محافظه کار انگلیس از ۱۳ تیر ماه این کشتی را در آبراه بین المللی جبل الطارق به بهانه ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرده است.

دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید می کند که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا انجام شده است.9109

در همین حال، ‌ نشریه «تایمز» چندی پیش گزارش داد که دولت محلی جبل‌الطارق ۳۶ ساعت پیش از گذر نفتکش گریس ۱ از این منطقه، قوانین و مقررات مربوط به اعمال تحریم ها را با فشار انگلیس به گونه ای تغییر داد تا تفنگداران بریتانیا بتوانند آن را اشغال و توقیف کنند.

به نوشته این روزنامه چاپ انگلیس به نقل از حقوقدانان، تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف گریس ۱ دقیق(قانونی) بوده است.

خبرگزاری های غربی امروز به نقل از سخنگوی دولت جبل الطارق نوشتند که این منطقه تحت قیمومیت انگلیس بدنبال کاهش مسائل رخ داده با ایران پس از توقیف نفتکش «گریس ۱» است.

به گزارش این خبرگزاری ها، حکم توقیف نفتکش «گریس 1» روز شنبه ۲۶ مرداد ماه منقضی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.