معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: علاقمندی انگلستان به آزاد شدن این کشتی و تبادلات اسناد مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که هر چه سریعتر زمینه آزاد شدن این کشتی و خدمه آن فراهم شود و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا کشتی ایرانی و خدمه آن بتوانند به مسیر و فعالیت تجاری خودشان ادامه دهند.

به گزارش جماران؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تاکنون خبر رسمی مبنی بر آزاد شدن کشتی توقیف شده ایرانی اعلام نشده اما با توجه به تلاش‌های سازمان بنادر و دستگاه دیپلماسی امیدواریم هر چه سریعتر این اتفاق بیفتد تا کشتی ایرانی و خدمه آن بتوانند مسیر و فعالیت تجاری خود را ادامه دهند.

جلیل اسلامی در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده ایرانی در جبل الطارق و این که آیا این کشتی آزاد شده است یا خیر گفت: تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر آزادسازی کشتی توقیف شده ایرانی که با غرض ورزی انگلستان دچار مشکل و در جبل الطارق متوقف شد به دست نیامده است اما با توجه به پیگیری‌های و تلاش‌های زیاد سازمان بنادر و کشتیرانی و دستگاه دیپلماسی کشور امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

وی افزود: علاقمندی انگلستان به آزاد شدن این کشتی و تبادلات اسناد مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که هر چه سریعتر زمینه آزاد شدن این کشتی و خدمه آن فراهم شود و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا کشتی ایرانی و خدمه آن بتوانند به مسیر و فعالیت تجاری خودشان ادامه دهند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده انگلستان در خلیج فارس و این که آیا آنها توانستند به خشکی بیایند یا خیر اظهار کرد: در این زمینه مشخصا آمریکا و انگلستان این مسئله را پیگیری کردند تا بتواند فضاسازی سیاسی و امنیتی را در منطقه انجام دهند و در همین زمینه مسئله اسکورت نظامی کشتی‌های کشورهای مختلف برای محفاظت از آنها مطرح کردند که در عمل به غیر انگلستان و رژیم اشغالگر قدس هیچ کشوری در دنیا اعلام آمادگی برای ورود به این طرح و فراخوان را نکرد و بنابراین می‌توان گفت که این طرح شکست خورده است و با نیروهای نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران و ارتش امنیت و آرامش در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز برقرار است و هیچ کشوری نباید نگران ترددش  در این منطقه از نظر امنیتی باشد.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف شده انگلیسی نیز گفت: با توجه به ملیت‌های مختلف آنها و درخواست‌های برای ملاقات و گفت و گو با خانواده‌هایشان وزارت امور خارجه هماهنگی‌های لازم را در این راستا انجام داد که در این زمینه گزارشات بسیار مناسبی وجود دارد و امیدواریم با طی شدن مراحل قضایی مشکل کشتی انگلیسی که دچار تخلف شده است نیز برطرف شود.

آخرین وضعیت صید غیرمجاز در آب‌های جنوبی

اسلامی همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آخرین وضعیت تخلفات صورت گرفته در خلیج فارس و دریای عمان در زمینه صید ترال غیر مجاز و از بین بردن گونه‌های زیستی و دریایی بخش زیادی از خلیج فارس گفت: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریای کشور شناخته شده است و باید پاسخگویی و شفافیت را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم اما سازمان شیلات نیز به عنوان یک سازمان حاکمیتی و بخش تخصصی متولی صید و صیادی در آب‌های جنوبی کشور است و شاید شخصا با توجه به سابقه کار در این سازمان اطلاعاتی در این زمینه داشته باشم که صید صنعتی و ترال کف غیرمجاز تا چه حد می‌تواند سبب تخریب محیط زیست و گونه‌های دریایی شود اما سازمان شیلات باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: البته در این زمینه با توجه به اتفاقات رخ داده بخش‌های امنیتی و نظامی ورود بسیار جدی به این مسئله داشتند که این دغدغه‌ها نشان می‌دهد مباحث و تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته که نیاز به کنکاش بیشتری دارد اما همه حوزه‌های حاکمیتی در این زمینه از صدور مجوز، عقد قراردادهای خارجی و... بر عهده سازمان شیلات است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره پاکسازی کشتی‌های غرق شده در آب‌های کشور نیز گفت: در سال گذشته هشت فروند کشتی بزرگ در پورموسی بود که با مدیریت و اجرای عملیات از طریق شرکت‌های داخلی پاکسازی در این زمینه صورت گرفت و چند کشتی مغروقه در اروند داریم که دو تا از آن‌ها سارا و خانیان هستند و در حال اکران برای پاکسازی آن‌ها هستیم و این ۱۱ کشتی جزو عمده پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه است که البته با توجه به اینکه حتی در صورت فروش این کشتی‌ها از سوی ستاد اجرای فرمان امام درآمدهای حاصل از آن کمتر از هزینه‌هایش است، هدف درآمدزایی نداریم.

اسلامی در زمینه سوآپ نفتی و مشکلات آن در ایام تحریم نیز توضیح داد: حتی قبل از تحریم‌ها نیز سوآپ نفتی همیشه یک فرایند شکننده، سخت و پرزحمت بوده است که البته مشکلات آن در این ایام که مشکلات ناشی از تحریم به آن افزوده شده، بیشتر شده است اما با این وجود بندر امیرآباد فعالیت خودش را همچنان در شمال ادامه می‌دهد و بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد تجارت شمال از طریق این بندر انجام می‌شود.

افزایش چهار درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور

وی ادامه داد: براساس آمار موجود وضعیت نسبتا مناسبی در حوزه تخلیه و بارگیری بنادر وجود دارد و حدود چهار درصد از این نظر رشد نسبت به پنج ماهه سال گذشته داشته‌ایم و گرچه در حوزه فله‌ای‌ها و واردات کالاهای اساسی با افزایش و رشد مواجه بوده‌ایم و دیگر بخش‌ها از جمله واردات کانتینری با کاهش نسبی مواجه شده‌اند اما این مسائل ممکن است در شرایط عادی نیز رخ دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا اجازه ترخیص برخی کالاهای گروه ۴ از سوی سازمان بنادر صادر نمی‌شود، اظهار کرد: اساسا ترخیص کالا وظیفه گمرک است و سازمان بنادر و دریانوردی در هیچ گروه کالایی وظیفه مستقیم برای ترخیص کالا ندارد و تنها حفاظت از کالا، بیمه، ‌انبارداری و تخلیه از جمله وظایف این سازمان است که هم اکنون در همه بنادر این وظیفه انجام می‌شود و بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بزرگترین بنادر کشور با ظرفیت سه میلیون تن به صورت درجا تاکنون پاسخگوی واردات کالا به ویژه کالاهای اساسی بوده است.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اشتغال و بیکاری دریانوردان و اینکه آیا استخدام دریانوردان خارجی و مسائل ناشی از تحریم در این زمینه تأثیرگذار بوده است یا خیر، گفت: حدود ۱۳۰ هزار دریانورد داریم که در رنک‌ها و درجات مختلف روی شناورهای ایرانی کار می‌کنند و ظرفیت تولید دریانوردی در دانشگاه‌های کشور ۵۰۰ نفر است که با تقاضای جذب نیروی دریایی تقریبا برابری می‌کند. البته در کل ناوگان دریانوردی ما ۱۲۵ نفر از بانوان نیز در کشتی‌های مسافری و خدمات ساحلی فعال هستند اما مشکل بیکاری هیچ وقت به عنوان یک معضل وجود نداشته و ممکن است مسائلی از جمله کاهش رفت و آمد کشتی‌ها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم سبب بیکاری موردی یا فصلی برخی دریانوردان شود اما این مشکل به صورت عمومی وجود ندارد. همچنین در کل کشتی‌های بزرگ و تجاری تنها ۳۲۳ نفر دریانورد خارجی وجود دارد که نسبت به تعداد کل ۱۳۰ هزار دریانورد ایرانی بسیار ناچیز است.

وی همچنین یکی از موضوعات مهم را لایروبی و تعیین تکلیف اروند رود برای فعالیت‌هایی از جمله کشتی‌رانی برشمرد و اعلام کرد: در سفر رئیس جمهور به بغداد توافقات مناسبی بین دو کشور برقرار شد تا پس از انجام کارهای کارشناسی، این طرح اجرایی شود و سازمان بنادر و دریانوردی در کنار دیپلمات‌های کشورمان مسئولانه اصلی هستند که امیدواریم با تکمیل کارهای کارشناسی و مطالعاتی به زودی لایروبی و تعیین تکلیف اروندرود نیز به مرحله عملیاتی برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.